شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
نفس انسان

حوزه/ آیت الله فیاضی در جلسه اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در قم به ارائه راهکارهای «توجه به هوای نفس» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله غلامرضا فیاضی در درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در قم به بیان راهکارهایی برای «توجه به هوای نفس» پرداخت که تقدیم شما خواهد شد:

پرسش: چگونه متوجه شویم در عمل ما هوای نفس وجود ندارد؟

جواب: اینکه انسان به این اطمینان برسد این ساده نیست؛ ما فقط باید با امید به فضل خدا و خوف از هوای نفس، بتوانیم به مسیر بندگی ادامه دهیم؛ همین برای ما کافی است.

اینکه انسان به آن مقام برسد، زمانی اتفاق می افتد که خودش را نبیند و آن هم نتیجه سعی در عبادت است.

خداوند متعال در آیات ۵۴ و ۵۵ سوره قمر فرمود: «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ، فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِر / همانا پرهیزکاران در باغ‌ها و (کنار) جوی‌ها هستند. در جایگاهی راستین، نزد فرمانروایی مقتدر»، آن وقتی است که خود انسان دیگر خودی را نمی‌بیند و فقط حضور حضرت حق را درک می ‌کند البته آن وقت اصلا به فکر این نیست که آیا عمل من درست است یا خیر؟

می‌توان به چنین مقامی رسید و همه ما به دنیا آمده‌ایم که به این مقام برسیم.

«یَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِینَ إِلَی الرَّحْمنِ وَفْداً / (یاد کن) روزی که ما پرهیزکاران را دسته‌جمعی به سوی (ضیافت) خدای رحمان گرد آوریم».یعنی روزی می‌رسد که متقین را سواره به محضر حق می برند، سواره می برند برای اینکه این افراد دارای احترام هستند و ما برای همین آمده ایم ولی همین کار مراقبت می خواهد. ۸۵ مریم

با عمل به همین مراقبت‌هایی که بزرگان ما از جمله خود حضرت امام در بیاناتشان دارند، می‌توان به چنین مقامی رسید.

برای دانلود صوت اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha