شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
خوزستان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان گفت: حضرت معصومه (س) قطب معنوی شیعه را در قم پایه گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، خانم لیلا کربلائی پور روز دوشنبه در جلسه فرهنگی که به مناسبت دهه‌ی کرامت و با موضوع "نقش حضرت معصومه (س)در گسترش تشیع در ایران" در مدرسه علمیه فاطمیه کارون برگزار شد، اظهار داشت: حضرت معصومه (س) با سفر خود، قطب معنوی شیعه را در قم پایه گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه پدر حضرت معصومه (س) امام موسی کاظم (ع) و مادرشان‌ نجمه خاتون زنی عاقل،فاضله و با برکتی است، افزود: حمیده خاتون مادر امام موسی کاظم (ع) در عالم رویا دید که پیامبر (ص) به ازدواج امام موسی کاظم (ع) با نجمه خاتون سفارش می کند که حاصل این ازدواج وجود مقدس امام رضا (ع) و خواهرش فاطمه معصومه (س) است.

استاد حوزه علمیه خواهران خوزستان تصریح کرد: بانو معصومه (س) در سن ۶ سالگی پدرشان را از دست دادند و تحت تکفل برادر بزرگشان امام رضا (ع) بودند که ایشان لقب معصومه را به او دادند.

کربلائی پور عنوان کرد: حضرت معصومه (س) شباهت زیادی به حضرت زهرا (س) دارد چنانچه پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) مانند پیامبر گرامی اسلام به ایشان سه مرتبه فرمود: فداها ابوها که نشان از محبت فراوان پدر به ایشان است.

وی با بیان اینکه مهمترین انگیزه هجرت حضرت معصومه (س) به قم، تبیین جایگاه فرهنگی تشیع بود، گفت: عدم تحمل دوری امام و اقوام خود، روشنگری نسبت به دلیل هجرت امام رضا (ع) و افشاگری علیه خلفای عباسی از دیگر دلایل هجرت حضرت معصومه (س) است.

این استاد حوزه عنوان کرد: هجرت ایشان به قم برکات و خیرات فراوانی از جمله؛ تبدیل شدن قم به قطب تشیع و آمدن اصحاب ائمه و امامزادگان به ایران بود که کشور ایران مرکز تشیع جهان اسلامی شد.

وی درخصوص نحوه ی شهادت حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در تاریخ ذکر شده که این بانو از شدت غصه و غم از قتل عام کردن خانواده اش مانند عمه خود حضرت زینب (س)، به شهادت رسید و در روایت دیگری آمده که مأمون زمانی که دید حکومتش رو به تزلزل رفت، دستور به مسموم کردن امامزاده ها داد و حضرت معصومه (س) را نیز مانند برادرش مسموم کردند.

کربلائی پور افزود: در قرن دوم هجری حضور امام رضا (ع) در ایران و یکسال بعد، زمان هجرت حضرت معصومه (س) به قم اوج شکوفایی تشیع بود.

وی گفت: حضرت معصومه (س) مانند حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت تمامی این مسیر را طی کردند تا حکومت ظلم را رسوا کنند و قم که قطب معنوی شیعه است را پایه گذاری کردند.

این استاد حوزه خواهران با تأکید بر اینکه طلاب باید مستند اخت الرضا (ع) راببینند، ادامه داد: در این فیلم دلیل هجرت حضرت معصومه (س) بیان شده و وظیفه مبلغین و طلاب است که کتاب هایی که در خصوص سیره زندگی این شخصیت برجسته نوشته شده را مطالعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha