جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
1

حوزه/ حجت‌الاسلام فیض‌آبادی گفت: پویش ملی زندگی با آیه‌ها موجب تقویت مفاهیم کاربردی قرآن در زندگی انسان می‌شود و با روش موضوعی تأثیرگذاری بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، عضو اتاق تبلیغ خراسان در حرم مطهر رضوی مدرس و حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است، گفت: «ما آدم‌ها در زندگی همیشه برای مسائل مختلف مثل ازدواج، انتخاب رشته، معامله و... در حال تردید هستیم؛ لذا نیاز به راهنمایی داریم. گاهی وقت‌ها انسان به عقل خود رجوع می‌کند و گاهی دچار توهم می‌شود. گاهی نیز افراد برای راهنمایی به سراغ مشورت با دیگران می‌روند؛ اما خیلی وقت‌ها مشورت کارساز نیست؛ پس انسان نیاز به هدایت دارد و غنی‌ترین منبع هدایت قرآن کریم است.»

وی در پاسخ به این اشکال که «ما عقل داریم، پس به قرآن چه نیازی داریم؟»، گفت: «به قول مقام معظم رهبری بیشتر کارهای عقل فنی است؛ مثلاً اگر شما می‌خواهید یک پل این‌طرف روستا یا آن طرف روستا درست کنید یا می‌خواهید یک آشپزخانه این‌طرف خانه یا آن طرف خانه بسازید، این را عقل می‌گوید؛ ولی قرآن کریم در تمام عرصه‌های تربیتی هدایت واقعی می‌کند.»

این استاد دانشگاه افزود: «امروزه ما با پیشرفت تکنولوژی مواجه هستیم اما خیلی از افراد با تکنولوژی به ناآرامی رسیده‌اند؛ درحالی‌که قرآن به انسان آرامش داده و به او یاد می‌دهد که چگونه از تکنولوژی و امکانات استفاده کند تا به سعادت دنیا و آخرت برسد.»

رشد اندیشه در سایه قرآن

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی به بیان اثرات قرآن در زندگی پرداخت و گفت: «متأسفانه در بحث قرآن‌شناسی ما خیلی قوی وارد نشده‌ایم؛ درحالی‌که در بحث هدایت و اندیشه‌سازی می‌توان بسیار از قرآن بهره‌مند شد. چنانچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند تبارک‌وتعالی در قرآن کریم این است که راهکارهای اندیشه‌ای را به ما ارائه می‌کند؛ یعنی رشد اندیشه را برای انسان رقم می‌زند.»

او ادامه داد: «قرآن کتاب تزکیه‌ است؛ یعنی تمام رذایل اخلاقی را از وجود انسان می‌زداید. لذا اگر ما قرآن را محور قرار دهیم و یک دوره از اول تا آخر قرآن را با تأمل و تدبیر بخوانیم؛ آثار آن از جمله شفابخشی، پاک‌سازی، اندیشه‌سازی و رشد را در جامعه می‌بینیم.»

تقویت مفاهیم کاربردی قرآن در زندگی با پویش «زندگی با آیه‌ها»

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی پویش زندگی با آیه‌ها را طرح خیلی خوب برای انس مردم با آیات زندگی ساز قرآن دانست و گفت: «پویش ملی زندگی با آیه‌ها باعث تقویت مفاهیم کاربردی قرآن در زندگی انسان می‌شود و با روش موضوعی تأثیرگذاری بسزایی دارد.»

این کارشناس دینی گفت: پویش زندگی با آیه‌ها با پرداختن به موضوعات موردنیاز جامعه توانسته مؤثر واقع شود: «در جامعه ما نشاط و امید کم و طلاق و آمار خودکشی بالا است؛ لذا بر روی مباحث قرآنی باید با نگاه فناوری کار شود. اگرچه پویش زندگی با آیه‌ها با پرداختن به موضوعات موردنیاز جامعه توانسته مؤثر واقع شود؛ اما لازم است به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر با قالب‌های جدید مثل موشن‌گرافی، اینفوگرافی و... روی محتوای قرآنی کارهای جدید انجام شود.»

وی ادامه‌دار بودن این پویش را موجب تأثیرگذاری بیشتر در جامعه دانست و گفت: «در شرایط فعلی جامعه که مردم در باتلاق فضای مجازی و مسائل اجتماعی گیر هستند، مردم از چنین طرح‌هایی که موردنیازشان است، استقبال می‌کنند.»

این سخنران حرم مطهر رضوی ضمن دعوت مردم به شرکت در پویش «زندگی با آیه‌ها»، بیان داشت: «قرآن آن‌قدر وسیع است که ما می‌توانیم بر روی موضوعات متعدد از جمله آموزش، شخصیت‌شناسی، روانشناسی، تربیت فرزند، اخلاق و... آیات قرآنی استخراج کنیم. بر همین اساس در پویش زندگی با آیه‌ها قریب به ۱۵۰ فراز کاربردی مبتلابه جامعه به‌عنوان آیات منتخب برگزیده شدند تا در طول ۳ سال آینده، به‌تدریج و متناسب با اقتضائات مختلف، در سطح جامعه گفتمان شود.»

وی در پایان تأکید کرد:« امیدواریم به همت تمام سازمان‌های دولتی و همچنین مردم و جامعه قرآنی این پویش منتهی به نتایج ارزشمندی شود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha