سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
رفح

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لوکوموتیو ایرانی روی ریل رفت

پیش از ظهر (دوشنبه) مراسم رونمایی از لوکوموتیو map۳۰ (لوکوموتیو ۴٠٠٠ اسب بخار بومی‌سازی شده ایرانی) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل گروه مپنا در محل این گروه صنعتی (کارخانه لوکوموتیو گروه مپنا) برگزار شد. موتور دیزل با قدرت ۴٠٠٠ اسب بخار و لوکوموتیو باری map۳۰، که توسط مهندسان ایرانی گروه صنعتی مپنا طراحی و بومی‌سازی شده، رونمایی و آماده تحویل به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شد.

منبع:ایسنا

اوضاع رفح وخیم شد

شبکه الجزیره گزارش داد، سازمان پزشکان بدون مرز امروز از وخامت اوضاع شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه ابراز نگرانی و تأکید کرد که ذخایر حیاتی در این شهر رو به اتمام است.همچنین طبق اعلام سازمان پزشکان بدون مرز، تجهیزات پزشکی در حال اتمام است و کاهش سوخت نیز فعالیت ژنراتورها و شبکه‌های توزیع آب سالم را با مشکل مواجه کرده است.از طرفی امروز مدیریت بیمارستان «الهلال» در غرب شهر رفح اعلام کرد که بخش‌های مختلف آن به بیمارستان صحرایی تبدیل شده و آماده پذیرش مجروحان است. این تصمیم در پی توقف خدمات پزشکی مراکز درمانی در شرق رفح اتخاذ شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران و هند قرارداد میلیاردی بستند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر هند به امضا رسید. امروز در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، به امضا رسید.امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می شود.

منبع: خبرنگاران جوان

اژه ای برای دبش و فولاد دستور ویژه داد

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در اینجا باید تاکید کنم که علاوه بر اطلاع‌رسانیِ مرحله به مرحله و روشنگری برای مردم پیرامون پرونده‌های مهم که اذهان آنان را درگیر کرده است، موضوع با اهمیت دیگر آن است که به این پرونده‌ها هرچه‌سریعتر رسیدگی شود؛ اغلب این پرونده‌ها در دادگستری تهران، رسیدگی می‌شوند؛ در این رابطه نیاز است که از جهات مختلف به قضات این قبیل پرونده‌ها کمک و یاری شود؛ برای نمونه، پرونده «فولاد مبارکه» خیلی زمان برده است؛ ممکن است آن‌چیزی که در ذهن مردم رسوب کرده با حکمی که بعدها در قبال این پرونده صادر می‌شود، برطرف نشود؛ بنابراین تسریع در رسیدگی‌های مُتقن به این قبیل پرونده‌ها که اذهان مردم را درگیر کرده‌اند، امری بسیار لازم و واجب است.رئیس دستگاه قضا در ادامه با ذکر نمونه دیگری از پرونده‌های مهم که اذهان مردم را درگیر کرده‌اند، به پرونده «چای دبش» اشاره کرد و گفت: پرونده چای دبش، پرونده‌ای است که ذهن مردم را مشغول کرده است؛ عدد و رقم مطرح در این پرونده، عدد و رقم بزرگی است و نکته مهم آنکه، در زمان کوتاهی این قضیه رخ داده است؛ بدین معنا که از سال ۹۷ و ۹۸ شروع شده و یک عدد و رقم کم، مرتب زیاد شده است و در طول یکسال، عمده‌ی این قضیه رخ داده است. خُب باید سریعتر در قبال این پرونده در این حد روشنگری شود که چه بخشی از آن جرم است چه بخشی از آن جرم نیست و چه بخشی از آن تخلف است؛ همچنین چنانچه افرادی در دوره‌ها و احیاناً وزارتخانه‌های مختلف در این قضیه دست داشتند، باید موضوعِ آن، روشن و تبیین شود.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: پرونده‌هایی نظیرِ پرونده چای دبش را نمی‌توانیم عادی تلقی کنیم و فی‌المثل ۲ سال منتظر بمانیم که تعیین‌تکلیف نهایی شوند و پس از آن، به روشنگری و اطلاع‌رسانی بپردازیم؛ البته در خصوص پرونده مزبور، دادستان و بازپرس مربوطه مستمراً در حال تلاش هستند و قرار نهایی این پرونده در دادسرا نیز اخیرا در مرحله صدور بود که موارد و اسناد جدیدی از جمله مُهرهای جعلی منتسب کشف شد که لازم بود در این خصوص از برخی از مقامات داخلی و خارجی و برخی وزارتخانه‌ها تحقیق شود؛ همچنین اسناد دیگری درخصوص این پرونده کشف شد که حاکی از پرداخت رشوه بود؛ در این خصوص نیز باید موضوع روشن شود که در قبال این پرداخت رشوه‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؛ به هرترتیب همه این موارد زمان‌بَر هستند؛ اما می‌توان یک مقداری در بررسی‌ها تسریع کرد و بخش‌هایی از این قضایا را اطلاع‌رسانی کرد؛ در غیراینصورت، چنانچه منتظر صدور حکم نهایی و تعیین تکلیف پرونده پس از اعتراض و بررسی مرجع تجدیدنظر بمانیم، ممکن است دو سال زمان ببرد و آنگاه است که به سبب طولانی شدن، ما متضرر می‌شویم و خدای‌ناکرده مردم بدبین می‌شوند.

منبع:شبکه خبر

طلا استثنا نشد

علی خضریان گفت: با توجه به بررسی‌های این کمیسیون به علت نبود نظارت بر بازار طلا، برخی سوء استفاده گران، بازار طلا را به پوششی برای اقدامات خلاف قانون خود نظیر پولشویی و ایجاد تلاطم‌های ارزی و معاملات خارج از سیستم بدل کرده اند و مطابق قانون، گروه‌های کالایی اولویت دار در موضوع قاچاق طبق دستورالعمل اعلام شده باید اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت کنند.عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: گروه کالایی فلزات گرانبها و طلا از گروه‌های با اولویتی است که باید اطلاعات خود را در سامانه تجارت ثبت کنند، اما متأسفانه با برخی کارشکنی‌ها این کار تاکنون صورت نگرفته است و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط مقرر شد با توجه به اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اجرا و بر اساس تبصره ۳ الحاقی ماده ۶ قانون تسهیل تکالیف مؤدیان، اطلاعات ثبت شده در سامانه تجارت برای سامانه مؤدیان نیز ارسال شود؛ اما چنانچه صرفاً اطلاعات در سامانه مؤدیان ثبت شده باشد باید در سامانه تجارت نیز ثبت شود.

منبع:شبکه خبر

اولین حجاج ایرانی وارد مدینه شدند

نخستین گروه از زائران ایرانی حج تمتع وارد سرزمین وحی شدند. این گروه که، بامداد امروز عازم شده بود، متشکل از حدود ۲۵۰ نفر زائر و کارگزار است.زائران کشورمان در بدو ورود در فرودگاه مدینه با گل و گلاب مورد استقبال قرار گرفتند و سپس راهی هتل‌های خود شدند و در محل اسکان خود نیز با گل، شیرینی و خرما استقبال شدند.گفتنی است در حج تمتع ۱۴۰۳ بیش از ۸۷ هزار نفر از ۲۱ ایستگاه پروازی در قالب کاروان‌های مدینه قبل و مدینه بعد به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

منبع:شبکه خبر

صهیونیست ها دوباره به خیابان ها ریختند

منابع خبری دوشنبه شب از تظاهرات دوباره صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی برای مبادله اسرا با حماس خبر دادند.تظاهرات کنندگان در نزدیکی مقر اقامت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی آتش روشن کردند و خواستار مبادله اسرا شدند.بر اساس این گزارش، شهرک‌نشینان تظاهرات گسترده‌ای را در شهر تل آویو برگزار کرده و خواستار مبادله فوری اسرا با مقاومت فلسطین در غزه و سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند.

منبع:ایرنا

اسرائیل برای سران حماس پرونده تبعید باز کرد

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با «دن سنور» نویسنده آمریکایی با تکرار شروط تکراری خود گفت: در چارچوب توافق آتش‌بس و تبادل اسیران که حماس آن را پذیرفته و اسرائیل رد کرده است، اگر حماس سلاح‌های خود را زمین بگذارد، اسرائیل آماده پایان دادن به حملات خود به غزه است.وی افزود: اگر حماس خلع سلاح‌ و تسلیم شده و اسیران را تحویل دهد، جنگ ممکن است فردا پایان یابد.نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار اهداف متوهمانه خود ادامه داد: گزینه تبعید رهبران حماس همچنان روی میز است، ما همیشه می‌توانیم درباره آن بحث کنیم، اما مهمترین مساله تسلیم شدن حماس است. اگر اسلحه را زمین بگذارند، جنگ تمام می‌شود.

منبع:ایرنا

باران فرودگاه بمبئی را متوقف کرد

پروازها در فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی مهاراج بمبئی به دلیل دید کم و بارش باران به طور موقت، متوقف شد.فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی مهاراج (CSMIA) به دلیل شرایط جوی نامناسب و طوفان گرد و غبار در شهر، دید کم و وزش باد شدید، به طور موقت پروازهای خود را برای حدود ۶۶ دقیقه متوقف کرد.این فرودگاه در بیانیه ای اعلام کرد: عملیات در ساعت ۱۷:۰۳ به وقت محلی از سر گرفته شد.

منبع:ایرنا

وعده صادق بازدارندگی اسرائیل را فروریخت

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: تصویر بازدارنده ای که از رژیم صهیونیستی وجود داشت به ویژه پس از عملیات (وعده صادق) از هم فرو پاشید و فرماندهان نظامی این رژیم از یک بحران در این زمینه خبر داده اند. وی افزود که آنها بر این باورند نتانیاهو با اصرار بر ادامه جنگ، رژیم صهیونیستی را به مهلکه می کشاند.

منبع:ایرنا

کارمند سازمان ملل ترور شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل کشته شدن شدن کارمند این نهاد بین المللی در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در نوار غزه را تایید کرد. فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: دبیرکل سازمان ملل از مرگ یکی از کارکنان بخش ایمنی و امنیت سازمان ملل متحد و مجروح شدن یکی دیگر از کارکنان این بخش هنگام حمله به خودروی سازمان ملل متحد در طول سفر به بیمارستان اروپایی در رفح، عمیقاً متأسف است.فرحان حق افزود: دبیر کل سازمان ملل همه حملات به کارکنان سازمان ملل را محکوم می کند و خواهان تحقیقات کامل در این زمینه است. وی به خانواده این کارمند کشته شده تسلیت می گوید.

منبع:ایرنا

صربستان به تحریم روسیه نه گفت

میلوش ووچویچ روز دوشنبه پس از دیدار با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین بار دیگر حمایت کشورش را از اوکراین اعلام کرد ولی گفت که به هیچ کدام از تحریم‌های غرب علیه روسیه عمل نخواهد کرد.صربستان بارها از روسیه به خاطر جنگ اوکراین انتقاد کرده است ولی همچنان به تحریم‌های غرب علیه روسیه عمل نمی‌کند که همین مسئله روابط صربستان و اوکراین را تیره کرده است.

منبع:ایرنا

آبی ها به صدر برگشتند

در یکی از آخرین دیدارهای هفته بیست و هفتم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، استقلال در استادیوم آزادی تهران پذیرای فولاد است. آبی پوشان برای اینکه بتوانند یک بار دیگر به صدر جدول رده بندی بازگشته و جایگاه خود را از پرسپولیس پس بگیرند، محکوم به پیروزی در این مسابقه هستند.جواد نکونام برای این مسابقه تصمیم گرفته تا تغییرات مهمی را هم در ترکیب و هم سیستم تیمش ایجاد کند. او تیمش را با ارنج چهار دفاعه روانه میدان کرده است و رافائل سیلوا نیز پس از مدت‌ها مصدومیت، به ترکیب اصلی تیمش بازگشته است.

منبع:خبرنگاران جوان

کارت سوخت ۱۰ روزه شد

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از ابتدای خرداد ماه امکان استفاده از سامانه ثبت آنلاین کارت سوخت فراهم می‌شود و طی ۱۰ روز کارت سوخت برای متقاضیان صادر خواهد شد.سالاری نسب در جمع خبرنگاران گفت: از سال ۱۴۰۲، ۴ میلیون قطعه کارت سوخت تحویل مردم شده است و اکنون نیز سامانه‌ای را راه اندازی کرده‌ایم که بتوانیم فرایند صدور کارت سوخت را برای خودروهای نوشماره سریع‌تر کنیم و در برنامه داریم که این اقدام برای سایر خودروها هم انجام شود.

منبع: خبرنگاران جوان

باران در کشور ماندنی شد

صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه روند بارش ها تا پایان امشب ادامه دارد گفت: بارش‌ها در مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، جنوب اردبیل و شمال خوزستان شدید خواهد بود.وی ادامه داد: برای ۲۵ اردیبهشت ماه هم در شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، شمال شرق، دامنه‌های زاگرس، استان‌های لرستان،چهارمحال‌وبختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد، مناطقی از فارس، شمال کرمان و یزد، رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.ضیائیان با بیان اینکه برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب غرب و استان‌های خوزستان، شمال بوشهر، شمال فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید رخ خواهد داد گفت: در روز جمعه نیز برای شمال غرب، سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق بارش‌ها تداوم خواهد داشت.وی با بیان اینکه ساعات بعدازظهر روز جمعه، انتظار رگبار و رعدوبرق در دامنه‌های زاگرس نیز وجود دارد گفت: در ۳ روز آینده در بیشتر مناطق کشور وزش باد شدید خواهد بود، به‌ویژه در نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز که می‌تواند در مناطق مستعد خیزش گردوخاک را نیز ایجاد کند.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا به ایران اتهام موشکی زد

رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای ضدایرانی در نشست شورای امنیت، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم به ارسال سلاح به انصارالله یمن و ادعا کرد: «باید به طور جمعی ایران را به خاطر نقش بی‌ثبات‌کننده‌اش مورد بازخواست قرار دهیم و اصرار کنیم که نمی‌تواند پشت حوثی‌ها (انصارالله) پنهان شود.»رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره یمن گفت: ما بارها درخواست کرده‌ایم که گزارش ماهانه دبیرکل که مطابق با قطعنامه ۲۷۲۲ که حاوی اطلاعاتی در مورد انواع سلاح‌های مورد استفاده در هر حادثه و در صورت لزوم، منشأ احتمالی این سلاح‌ها باشد، به شورای امنیت ارائه شود.

منبع: خبرنگاران جوان

الحدیده زیر آتش آمریکایی ها رفت

رسانه‌های یمن (دوشنبه) از حمله هواپیماهای جنگی آمریکایی و انگلیسی به فرودگاه بین‌المللی «الحدیده» خبر دادند.به نقل از پایگاه خبری «المسیره»، هواپیماهای جنگی ائتلاف متجاوز آمریکایی- انگلیسی فرودگاه بین‌المللی الحدیده واقع در غرب یمن را بمباران کردند.

منبع: خبرنگاران جوان

وزیر صنعت به خصوصی سازی خودرو چراغ سبز نشان داد

وزیر صنعت با بیان اینکه ‌خصوصی‌سازی در برنامه‌های جدی وزارت صنعت قرار دارد گفت: خصوصی‌سازی پیام انقلاب است و در این حوزه ‌باید اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذار انجام ‌شود.عباس علی‌آبادی پیش از ظهر در آیین رونمایی از موتور دیزل لکوموتیو ایرانی با بیان اینکه‌ امروز ‌ثابت کردیم که می‌توانیم و بن‌بستی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: موتور دیزل لکوموتیو رونمایی شده تماما ایرانی بوده و به دست متخصصان جوان کشورمان شاخته شده و آنها نشان دادند که ‌هیچ بن‌بستی برای تولید در جمهوری اسلامی ایران نداریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما کنار مردم ایران می‌مانیم‌ و اعلام می‌کنیم که تمام نیاز کشور را از ابعاد مهندسی برطرف خواهم ساخت، افزود:‌ با کمک هم می‌توانیم بر تمام مشکلات غلبه کنیم و متخصصان جوان کشورمان امروز در کارخانجات لکوموتیوسازی ایران این مهم را ثابت کردند ‌و مطمئن هستیم که تمام نیاز کشور را با کمک این جوانان تأمین خواهیم کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

کندوان باز شد

رییس پلیس راه کندوان از بازگشایی این محور و آزادراه تهران - شمال خبر داد. سرگرد محمد احمدی از بازگشایی محور کندوان خبر داد و افزود: این محور از بعدازظهر امروز درپی بارندگی شدید و احتمال ریزش سنگ مسدود شده بود.وی اظهار کرد: در حال حاضر این محور برای تردد باز است و به رانندگان توصیه می‌شود با توجه به شرایط جوی، توجه ویژه ای به مقررات داشته باشند.

منبع:مهر

ارز از کانال ۶۰ انصراف داد

اعلام خبرهای مثبت از گشایش‌های ارزی باعث شده است قیمت ارز در بازار سبزه‌میدان و منوچهری طی روز جاری، دوشنبه، با کاهش بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شود. قیمت دلار که در روزهای قبل در کانال 60 هزار تومان مقاومت می‌کرد از معاملات نخست صبح امروز بار دیگر به کانال 59 هزار تومان بازگشته است.

منبع:تسنیم

حزب الله تغییر استراتژی داد

ایهود یعاری خبرنگار شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی ادعا کرد، حزب‌الله رویکرد جنگی خود را در جنگ علیه اسرائیل تغییر داده و باعث شده است شرایط جدیدی در طول مرز با لبنان برای ارتش اسرائیل به وجود آید. این رسانه با استناد به گزارش‌های منتشر شده در لبنان مدعی شد، رهبران حزب‌الله تصمیمات جدیدی را برای تعامل خود با ارتش اسرائیل در طول مرز لبنان اتخاذ کرده‌اند که یکی از آنها تشکیل تیم‌های 3 و 4 نفره در نزدیکی خط مرز برای دیده‌بانی و شناسایی اهداف اسرائیلی است.در چارچوب این راهکار جدید، حزب‌الله به جای استفاده از موشک‌های ضد زره که طی ماه‌های اخیر به طور کامل به آن تکیه داشت، اکنون از ابزار پهپادی استفاده کرده و آن را از مناطق نزدیک مرز به هوا پرتاب می‌کند؛ به همین خاطر سامانه‌های پدافندی اسرائیل قابلیت شناسایی و رهگیری آنها را پیدا نمی‌کنند. در همین حال حزب‌الله موشک‌های کوتاه و میان برد را در دستور کار خود قرار داده و بر خلاف شلیک موشک‌های ضد زره، نیروهای شلیک‌کننده قدرت پنهان شدن را بعد از شلیک دارند.همچنین حزب‌الله تصمیم گرفته است تا به تیم‌های خود اجازه فعالیت در طول و حتی پشت مرزها را برای جمع‌آوری اطلاعات و مشخص کردن مراکز هدف بدهد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha