دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر / مراسم وبیناری هفتمین روز درگذشت مرحوم پرفسور جلال الدین رحمت با سخنرانی حجه الاسلام حسینی کوهساری

حوزه/حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، شهید سلیمانی را نمونه، الگو و پیشگام یک شخصیت تمدنی ارزیابی کرد و گفت: ایشان ثابت کرد که انسان می‌تواند به تمام آرزوهای خود برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در وبینار بین‌المللی «شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جهان اسلام در مبارزه با استکبار و افراط‌گرایی» که امشب به همت دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با همکاری مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (ع) تحت اشراف حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار و به صورت زنده پخش شد، به موضوع «شخصیت تمدنی شهید سلیمانی» پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری وضعیت کنونی را قرار داشتن امت اسلام در یک پیچ تاریخی مهم توصیف کرد و گفت: توازن میان تمدن‌ها بهم خورده است و در ابتدای تشکیل تمدن اسلامی نوین و برای آن نیازمند شخصیت‌های تمدنی هستیم.

وی شهید سلیمانی را نمونه، الگو و پیشگام یک شخصیت تمدنی ارزیابی کرد و اظهار داشت: بعضی ویژگی‌های شخصیتی، شهید حاج قاسم سلیمانی را از دیگران جدا کرده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در بیان این ویژگی‌ها گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از دانش روز و تکنولوژی و تخصص با توکل به خدای متعال بود. او به خدا ایمان داشت که این ویژگی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی لازم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ویژگی دوم شهید حاج قاسم سلیمانی را وجود ترکیبی از نبوغ و کارگروهی در او عنوان کرد و افزود: اگرچه شهید سلیمانی نابغه بود اما از دیگران مشورت می‌گرفت و از نظراتشان استفاده می‌کرد.

وی شهید سلیمانی را فردی کشور دوست، میهن‌پرست و مذهبی توصیف کرد و ابراز داشت: با وجود این ویژگی، نگاهش به امت اسلامی بلکه همه مکاتب انسانی و جهانی بود. یک شخصیت تمدنی به تمام انسان‌ها در کشورهای مختلف با وجود مذاهب، اقوام، تفکرات و گروه‌های مختلف فکر می‌کند و می‌تواند میان این امور جمع کند.

مسئول مرکز ارتباطات بین‌الملل حوزه‌های علمیه شخصیت متمدن را ترکیبی از احساس و تعقل توصیف کرد و گفت: شهید سلیمانی با اینکه در بالاترین درجات عقلانیت بود اما در عین حال با احساس، عاطفی، اهل شعر، محبت، خواندن کتاب و دوست داشتن بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از استقامت و مهربانی بود؛ حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از مدیریت با اخلاص و زهد بود؛ با اینکه شخصیتی با درایت و فرماندهی نظامی بود که نیازمند درایت و اقتدار است، اما در عین حال غوطه‌ور در محبت الهی و اخلاص و تواضع و زهد بود.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از شجاعت و تدبیر بود؛ حاج قاسم شجاع بود و از دشمنان نمی‌ترسید اما به این معنا نبود که بدون فکر و تدبیر به مسائل ورود کند؛ حاج قاسم شجاع بود اما حکمت، تدبیر، فکر و منطق را با شجاعت همراه می‌کرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، شهید حاج قاسم سلیمانی را ترکیبی از آرمان‌گرایی و واقع‌بینی توصیف کرد و گفت: حاج قاسم آرزوهایی برای آینده داشت، اما واقع‌بین بود و برای تحقق آرزوهایش گام به گام حرکت می‌کرد و برای آرمان‌هایش برنامه‌ریزی مستمر می‌کرد و پیش می‌رفت. این مسئله مهمی برای شخصیت تمدنی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری درباره مسائل سیاسی و اجتماعی، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از پذیرش مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی با ارتباطات خانوادگی بود؛ با اینکه فردی نظامی و سیاسی بود اما خانواده و فرزندان و نزدیکان و اهالی روستایش در استان کرمان را فراموش نمی‌کرد.

وی ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از عمل پرتلاش و جهادی و پیشرفت دائم و مستمر بود؛ حاج قاسم هیچ گاه متوقف نمی‌شد و محصور نمی‌ماند بلکه از همه محدودیت‌ها عبور می‌کرد و جلو می‌رفت.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه شهید حاج قاسم سلیمانی را ترکیبی از فرماندهی نظامی، مطالعه و تفکر عمیق در هر چیز توصیف کرد و گفت: بسیار مطالعه و فکر می‌کرد؛ در مورد مسائل اخلاقی، تفسیری و عقیدتی بسیار سوال می‌پرسید؛ در همه سفرهایش که به جبهه‌های نبرد می‌رفت به همراه خود کتاب می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی ترکیبی از پذیرش مسئولیت سیاسی و حضور در میان مردم بود؛ حاج قاسم با درد مردم دردمند می‌شد؛ حاج قاسم در مساجد و مدارس حاضر می‌شد و با جوانان زندگی می‌کرد؛ بویژه به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران می‌رفت؛ با اینکه یک فرمانده نظامی و سیاسی بود اما شخصیتی مردمی داشت و همه او را دوست داشتند.

وی گفت: در پایان شهید حاج قاسم سلیمانی ملتمسانه خواهان شهادت در راه خدا اما در عین حال شکیبا و پایدار بود؛ بیش از ۴۰ سال می‌خواست شهید شود اما این گونه نبود که شکیبایی، وقار و اخلاقش را از دست بدهد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این ویژگی‌ها و ویژگی‌های دیگر باعث شد شخصیت بزرگ او تمدنی باشد؛ ما در امت اسلامی نیازمند چنین شخصیت‌های تمدنی هستیم که بتوانند این ویژگی‌های متضاد را در خود جمع کنند؛ حاج قاسم سلیمانی ثابت کرد انسان می‌تواند به همه آرزوها و خوبی‌ها برسد و توانست در تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار باشد و نقش خود را ایفا کند.

۳۱۳/‌۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha