شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرهاد عباسی

حوزه / مدیر دفتر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواستار مشارکت و همراهی اساتید و طلاب ممحض درعلم بلاغت با گروه‌های علمی دفتر تدوین متون به ویژه گروه علمی بلاغت این دفتر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، مدیر دفتر تدوین متون حوزه‌های علمیه، طی سخنانی در نشست علمی «بررسی برنامه و متون آموزشی درس بلاغت» که با حضور اساتید مدارس حوزه علمیه قم در سالن جلسات امام خمینی (ره) مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم بلاغت و پویایی آن، اظهار کرد: ما برای تحقق هدف آموزش، باید مسیر مناسب و مطلوب را انتخاب کنیم، ولی گاهی اوقات در برهه‌ای از زمان آنطور که می‌بایست پیش نرفته‌ایم، لذا در زمینه بلاغت هم باید از هم‌اکنون با حضور این چهره‌های مستعد و خبرگان این علم، مسیر مناسب را پیدا کرده و محکم از قبل گام برداریم.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: علم بلاغت نیازمند این جلسات، گفت‌و گوها و نشست‌های علمی بوده و نشست امروز سرآغاز این حرکت ارزشمند است. اساتید، نخبگان و صاحب نظران علم بلاغت، دفتر تدوین متون حوزه را خانه خود بدانند، چرا که با تضارب افکار و آرا شما با گروه‌های علمی دفتر تدوین متون، تردیدی نیست که نتایج ارزشمند و عینی‌تری کسب خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: نخبگان و صاحب نظران توانمندی در علم بلاغت وجود دارند که متأسفانه ما شناخت چندانی از آنها نداریم، لذا از همه اساتید و طلاب دعوت می‌کنم تا به عضویت گروه علمی بلاغت تدوین متون حوزه درآیند، چرا که اساتید علم بلاغت مصداق این روایت «مجهولة القدر» و هم «مخفیة الشخصیه» هستند.

وی ادامه داد: پر واضح است که بلاغت ثمره تمام ادبیات است و تمام ادبیات خیزی است که نتیجه اش در بلاغت نمایان می‌گردد و نتیجه مباحث تمام علوم ادبی مقدمه بلاغت است تا آثار آنها ظاهر شود.

مدیر دفتر تدوین متون حوزه‌های علمیه بیان داشت: اگر تمام آنها مانند صرف و نحو خوب خوانده شود، اما منتج به رویکرد بلاغی نشود، به درستی عمل نشده است. رویکرد بلاغی هم حتماً با کنایه و استعاره صحبت کردن نیست، بلکه مطابق با اقتضائات حال صحت کردن است، اگر این اتفاق نیفتد بلاغت ما ناقص است. لذا اهمیت بلاغت این می‌باشد که خروجیش ادبیات و ثمره ادبیات است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha