شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت زهرا(س)

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا گفت: حضرت زهرا(س) در روابطی که با همسرشان دارند می فرمایند که من سه کار را انجام نداده‌ام، "هیچگاه به همسرم دروغ نگفتم، هیچگاه به او خیانت نورزیدم و هیچ گاه با او مخالفتی نداشتم. " و این یعنی اگر کسی می‌خواهد به چنین جایگاهی دست پیدا کند، باید این سه موضوع را رعایت کند و نسبت به احترام متقابل حساس باشد.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق» با اشاره به اهمیت روابط بین زن و شوهر، اظهار داشت: به هر میزان که روابط میان همسران بهتر، سالم‌تر و پرجاذبه‌تر باشد، زندگی نیز شیرین‌تر و باصفا تر می‌شود و لذا فرزندانی با نشاط و موفق تربیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در عصر حاضر میانگین زمان برقراری ارتباط کلامی همسران با همدیگر و با فرزندان بسیار ناچیز است، گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین علل سردی فضای خانواده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه در جمع‌های خانوادگی، اعضا به جای هم کلامی با یکدیگر به تماشای تلویزیون، استفاده از موبایل یا بحث‌های سیاسی و اقتصادی می‌پردازند، مطرح کرد: بهترین راه این است که هرگاه در کنار هم بودیم، تلویزیون، موبایل و بحث‌های سیاسی و اجتماعی را کنار بگذاریم و فقط و فقط با همدیگر گفت‌وگو کنیم و سخن همدیگر را بشنویم.

وی افزود: از آنجایی که زن و مرد از دو شیوه ارتباطی متفاوت استفاده می‌کنند، بنابراین زوجی موفق است که این دو شیوه را به خوبی درک کند.

حجت الاسلام حاجیلویی با بیان اینکه مرد در هنگام شنیدن مشکلات برای آن راه حل ارائه می‌دهد، اما زن برای پیوند جویی و رسیدن به احساس حمایت به بیان مشکلات می‌پردازد، یادآور شد: زن در بیان خود، از مشکلات شکایت می‌کند و مرد راه حل مطرح می‌کند، بنابراین زن احساس می‌کند همسرش به سخنان او گوش نداده و تنها راه حل بیان می‌کند و مرد نیز برداشت می‌کند که همسرش به دنبال شکایت است و به دنبال حل مشکل نیست.

وی تصریح کرد: نکته دوم در رابطه با شیوه ارتباطی همسران این است که زن و مرد در دو خانواده متفاوت، با دو اندیشه، سلیقه و شیوه تربیتی گوناگون پرورش یافته‌اند، بنابراین ضمن پذیرش برخی تفاوت‌های فکری و رفتاری، باید به همدیگر فرصت دهیم تا به درک مشترک بیشتری دست پیدا کنیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه روابط صمیمانه دراز مدت، نیازمند ارزش‌گذاری به شریک زندگی در سه عرصه بنیادین است، گفت: کسی که می‌خواهد روابط صمیمانه درازمدت و پایدار داشته باشد، باید درک و فهم متقابل، احترام متقابل و واکنش و حساسیت مناسب را در نظر داشته باشد.

وی با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، زندگی حضرت را به عنوان الگویی مناسب برای همسران معرفی کرد و اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) در واپسین روزهای زندگی خود، خطاب به حضرت امیر (ع) فرمودند: "آیا در مدتی که با تو معاشرت داشتم، دروغ، خیانت و مخالفت از من دیده‌ای؟ و امیرالمومنین (ع) به ایشان پاسخ دادند: به خدا پناه می‌برم که تو به وجود خداوند داناتر، نیکو تر، پرهیزگارتر و گرامی‌تری و از خدا خائف‌تر از آنی که من تو را به علت مخالفت کردن سرزنش نمایم. "

حجت الاسلام حاجیلویی با بیان اینکه پایداری رابطه در این خانواده آسمانی در سه واژه خلاصه می‌شود، مطرح کرد: حضرت زهرا (س) در روابطی که با همسرشان دارند می‌فرمایند که من سه کار را انجام نداده‌ام، "هیچگاه به همسرم دروغ نگفتم، هیچگاه به او خیانت نورزیدم و هیچ گاه با او مخالفتی نداشتم. " و این یعنی اگر کسی می‌خواهد به چنین جایگاهی دست پیدا کند، باید این سه موضوع را رعایت کند و نسبت به احترام متقابل حساس باشد.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha