شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ساعت آخرالزمان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ساعت آخرالزمان ۲۰۲۲ کوک شد

از ساعت آخرالزمان که از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون هر سال به طور نمادین زمان باقی‌مانده به پایان زندگی بشر را نشان می‌دهدبرای سال ۲۰۲۲ و بدون تغییر نسبت به سال قبل رونمایی شد. ساعت آخرالزمان سال جدید میلادی همچون سال ۲۰۲۱ همچنان زمان ۱۰۰ ثانیه پیش از نیمه‌شب را نشان می‌دهد. به این ترتیب از نظر گروه موسوم به "بولتن دانشمندان اتمی" واقع در دانشگاه شیکاگو تهدیدها برای بشر نسبت به سال قبل کمتر نشده است. این گروه در بیانیه خود به طور مشخص به تهدیدهای ناشی از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری بیماری‌ها اشاره کرده است. ریچل برانسون، رئیس "بولتن دانشمندان اتمی" گفت: "اگر قرار است بشریت از فاجعه‌ای حیاتی جلوگیری کند باید رهبران جهان عملکرد بهتری در زمینه مقابله با پخش اخبار جعلی، در نظر گرفتن علم و همکاری با یکدیگر داشته باشند. این فاجعه حیاتی هر آنچه را که بشر تاکنون شاهدش بوده است تحت الشعاع قرار خواهد داد." در بیانیه امسال این گروه بر اهمیت اطلاعات و مقابله با اخبار جعلی بیشتر از سال‌های پیش تاکید شده است. "بولتن دانشمندان اتمی" در بیانیه خود نوشته است که رویدادهای سال گذشته تأثیر ملموسی بر روند تغییرات آب و هوایی نگذاشت. به گزارش یورونیوز، گروه "بولتن دانشمندان اتمی" در سال ۱۹۴۵ از سوی گروهی از دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین، رابرت اوپنهایمر و افرادی که بر روی طرح معروف به پروژه "منهتن" کار می‌کردند پایه‌گذاری شد. دانشمندانی که در پروژه "منهتن" با یکدیگر همکاری می‌کردند موفق به ساخت اولین بمب اتمی جهان شدند. گروه "بولتن دانشمندان اتمی" در ابتدا از ساعت آخرالزمان برای هشدار درباره خطر جنگ هسته‌ای در دوران جنگ سرد رونمایی می‌کرد اما امروزه دیگر تهدیدها برای حیات بشر از جمله تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های همه‌گیر و پخش اطلاعات جعلی را نیز در نظر می‌گیرد. ساعت آخرالزمان در حالی اکنون تنها ۱۰۰ ثانیه با نیمه‌شب فاصله دارد که در سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد تا ۱۷ دقیقه مانده به نیمه‌شب عقب کشیده شده بود.

منبع: ایسنا

انگلیس به پوتین درباره "باتلاق" اوکراین هشدار داد

وزیر امور خارجه انگلیس که در استرالیا به سر می‌برد، طی اظهاراتی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد "قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود، از اوکراین دست بکشد و عقب نشینی کند." لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس، از متحدان غربی کشورش خواست تا برای همبستگی با اوکراین "برخیزند" و به روسیه درباره حمله به این کشور حوزه اروپای شرقی هشدار داد. این دیپلمات ارشد انگلیس که امروز جمعه به همراه بن والاس، وزیر دفاع کشورش سفری رسمی به استرالیا داشته، قصد دارد از روسیه بخواهد که در پی اقداماتش در راستای افزایش نیروهایش در مرز اوکراین، "تنش‌ها را کاهش دهد و وارد مذاکراتی معنادار شود".تراس در بخش‌هایی از سخنرانی امروزش با موضوع سیاست خارجی در محل دانشگاه لووی در بزرگترین شهر استرالیا تصریح کرد: ما نیاز داریم که همه برخیزند. ما به همراه متحدانمان به ایستادن در کنار اوکراین ادامه خواهیم داد و از روسیه می‌خواهیم که تنش‌ها را کاهش داده و در بحث‌های معنادار شرکت کند. او با اظهار اینکه "آنچه در اروپای شرقی اتفاق می‌افتد برای جهان اهمیت دارد" خاطرنشان کرد که " دست زدن به حمله (به اوکراین) تنها منجر به باتلاقی وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد." تراس به پوتین هشدار داد "قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود، از اوکراین دست بکشد و عقب نشینی کند." تراس در این سخنرانی استدلال می‌کند: "کرملین درس‌های تاریخ را فرا نگرفته است، چنین حمله‌ای طبق آنچه که از جنگ شوروی و افغانستان و درگیری‌های چچن می‌دانیم تنها منجر به ایجاد باتلاقی وحشتناک و تلفات جانی خواهد شد." تراس که سپتامبر گذشته رخبری وزارت خارجه انگلیس را بر عهده گرفت، امیدوار است از این سفر برای ایجاد روابط دفاعی و امنیتی نزدیک تر با کانبرا همچنان که لندن به دنبال تغییر موقعیت خود پس از خروج از اتحادیه اروپا است، استفاده کند. تراس در عین حال در این سخنرانی استدلال می‌کند که "طرف‌های همفکر - از جمله اسرائیل، هند، ژاپن و اندونزی - باید باهم پاسخ دهند زیرا مهاجمان جهانی در حدی که از زمان جنگ سرد تا کنون دیده نشده جسور شده اند." تراس در عین حال با اشاره به روابط نزدیک کشورهایی مانند بلاروس، کره شمالی و میانمار با مسکو و پکن ادعا کرد: "آنها به دنبال صدور دیکتاتوری به عنوان یک خدمت در سراسر جهان هستند. تهدیدات علیه آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون فقط منطقه‌ای نیستند، بلکه جهانی هستند." تراس اضافه کرد: "ایجاد روابط نزدیک تر با دوستانمان و نزدیک کردن کشورهای دیگر به مدار دموکراسی‌های حامی بازار آزاد، در نهایت همه ما را در سال‌های آینده امن تر و آزادتر خواهد کرد. زمان آن فرا رسیده است که جهان آزاد موضعش را حفظ کند."

منبع: ایسنا

عکس العمل بایدن به اقدام هوایی پکن

دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد که ۴۴ پرواز از آمریکا به چین توسط خطوط هوایی چینی در تلافی اعمال محدودیت پکن برای شرکت‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر لغو می‌شوند. دولت پکن به تازگی دستور لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی آمریکن، دلتا و یونایتد را پس از مثبت شدن تست کرونای مسافرانشان هنگام ورود به چین، صادر کرد. مسافران این خطوط هواپیمایی قبل از سوار شدن به هواپیما جواب آزمایش منفی داشتند. وزارت حمل و نقل آمریکا در بیانیه خود برای لغو پروازهای خطوط هوایی چینی، اقدام پکن در تعلیق پروازها که تا اوایل ماه مارس ادامه دارد را غیرمنصفانه خواند. پیش از لغو پروازها سه شرکت هواپیمایی آمریکا و ۴ ناوگان حمل و نقل هوایی چین حدود ۲۰ پرواز در هفته را بین دو کشور انجام می‌دادند در حالی که قبل از همه گیری کرونا تعداد پروازها بیش از ۱۰۰ مورد در هفته بود.

منبع: ایرنا

ایران راهی نمایشگاه اسپانیا شد

ایران برای حضور در نمایشگاه بعدی اسپانیا اعلام آمادگی کرد و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز از مدیر اجرایی «فیتور» درخواست کرد محل در شأنی را برای ایران در نمایشگاه‌های آینده درنظر بگیرد. محمد حسین صوفی در جریان سفر به اسپانیا با مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی فیتور که در شهر مادرید در حال برگزاری است، دیداری داشت و از حضور ایران در دوره‌های بعدی این نمایشگاه که ویژه بازار کشورهای لاتین‌زبان است، خبر داد و گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که حضور جدی و تأثیرگذاری در رویدادهای جهانی گردشگری داشته باشد، از این‌رو از هم‌اکنون برای حضور در چهل و سومین دوره نمایشگاه اعلام آمادگی می‌کنیم. او همچنین بیان کرد: ایران انتظار دارد مسئولان نمایشگاه فیتور اسپانیا با اختصاص مساحت وسیع‌تر در محلی مناسب و در خور شأن نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری برای برپایی پاویون ایران، زمینه مناسب برای حضور تعداد بیشتری از توراپراتورها، هتل‌ها و تولیدکنندگان هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در فیتورهای آینده را فراهم کنند. مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در عین حال، از همکاری این نمایشگاه برای حل مشکلات پاویون ایران قدردانی کرد و با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و اسپانیا، نسبت به توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه صنعت گردشگری و صنایع وابسته ابراز علاقه کرد. فرناندز مدیر اجرایی نمایشگاه فیتور اسپانیا نیز به حضور نداشتن بسیاری از کشورها به ویژه همسایگان ایران در این دوره از نمایشگاه به دلیل پاندمی اُمیکرون، اشاره کرد و گفت: حضور در کنار شرکت‌های صاحب نام، توراپراتورهای با تجربه و نمایندگان صنوف جهانگردی نشان از همت ستودنی مسؤولان صنعت گردشگری ایران دارد. این حضور زمینه مناسب برای تبادل تجربیات میان فعالان صنعت گردشگری ایران با بزرگترین نمایندگان صنعت گردشگری جهان را فراهم کرده است. چهل و دومین نمایشگاه گردشگری اسپانیا که از روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه در شهر مادرید برگزار شده تا یکشنبه سوم بهمن‌ماه ادامه دارد. ایران به همراه ۱۴ شرکت گردشگری و صنایع دستی در این نمایشگاه حضور دارد و عزت‌الله ضرغانی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز همزمان با برگزاری این نمایشگاه به دعوت دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به اسپانیا سفر کرده است. این نمایشگاه که برای کشورهای لاتین‌زبان مهم‌ترین به شمار می‌آید و رتبه تجاری بالایی دارد، هر سال با حضور پادشاه اسپانیا افتتاح می‌شود و ده‌ها هزار کمپانی از بیش از ۱۶۰ کشور در آن حضور دارند. نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ درحالی امسال برگزار شده که بسیاری از رویدادهای جهانی تحت تأثیر امیکرون تعطیل شده‌اند و یا به شکل مجازی درحال برگزاری هستند.

منبع: ایسنا

اتحادیه اروپا از مذاکرات وین ابراز خرسندی کرد

یک مقام اتحادیه اروپا عنوان کرد که در مذاکرات وین با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده و ممکن است توافق نهایی در این مذاکرات حاصل شود.یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نمی‌خواست نامش فاش شود روز جمعه عنوان کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین در مسیر درستی حرکت می‌کند و ممکن است که توافق نهایی حاصل شود. وی در این باره بیان کرد: مطابق با ارزیابی ما، داریم در مسیر درستی جهت رسیدن به توافق نهایی حرکت می‌کنیم. این مقام اتحادیه اروپا همچنین عنوان کرد که "پیشرفت‌های کوچکی" در شماری از مسائل در وین حاصل شده است. وی افزود: نگرانی من بیشتر از مفاد توافق بر سر زمان‌بندی آن است. حس من می‌گوید که داریم به کندی به پیش می‌رویم. این اشتباه بزرگی خواهد بود که به خاطر زمان‌بندی نتوانیم به راه‌حلی خوب دست بیابیم. این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: اما با این حال فکر می‌کنم که به توافق برسیم و به گمانم این اتفاق پیش از آنکه خیلی دیر شود، رخ دهد. هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مو را، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

منبع: ایسنا

وضعیت جهان بدتر شد

آنتونیو گوترش در حالی دومین دوره فعالیتش به عنوان دبیرکل سازمان ملل را آغاز می‌کند که در مصاحبه‌ای گفته وضعیت جهان به دلیل همه گیری کووید -۱۹، بحران آب و هوا و تنش‌های ژئوپلیتیکی که جرقه درگیری‌ها را در همه جا برانگیخته، از بسیاری جهات بدتر از پنج سال پیش است اما او همچنین برخلاف رئیس جمهور آمریکا فکر می‌کند روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد.آنتونیوگوترش در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت که درخواستش برای صلح را که در اولین روز حضورش در مقام دبیرکلی سازمان ملل در اول ژانویه ۲۰۱۷ مطرح کرد و اولویت‌هایش طی اولین دوره دبیر کلی‌اش در زمینه جلوگیری از درگیری‌ها و مقابله با نابرابری‌های جهانی، بحران کووید -۱۹ و روند گرمایش جهانی تغییر نکرده‌اند. گوترش گفت: دبیرکل سازمان ملل هیچ قدرتی ندارد. ما می‌توانیم نفوذ داشته باشیم. من می‌توانم متقاعد کنم. من می‌توانم میانجیگری کنم اما هیچ قدرتی ندارم. گوترش گفت، شورای امنیت سازمان ملل که قدرت حفظ صلح و امنیت بین المللی از جمله با اعمال تحریم‌ها و دستور به اقدام نظامی را دارد، دچار چند دستگی به ویژه در میان پنج عضو دائمی که دارای حق وتو هستند شده است. روسیه و چین اغلب بر سر مسائل کلیدی با آمریکا، انگلیس و فرانسه اختلاف دارند که از جمله پنجشنبه در مورد تحریم‌های جدید علیه کره شمالی، نمود یافت. گوترش در مورد موضوع مهم روز اینکه آیا روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد یا خیر، گفت: "فکر نمی‌کنم روسیه به اوکراین حمله کند و امیدوارم باور من درست باشد." این دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به اینکه چه چیزی او را به رغم اعتقاد بایدن و دیگران در خصوص اعزام سربازان روسیه از سوی ولادیمیر پوتین به خاک اوکراین به باور عدم حمله مسکو به این کشور رسانده، اظهار کرد: من به راه‌حل نظامی برای مشکلات موجود اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم منطقی‌ترین راه برای حل این مشکلات از طریق دیپلماسی و از طریق ورود به گفتگویی جدی است و دست زدن به حمله "عواقبی وحشتناک" در پی خواهد داشت. دبیرکل سازمان ملل گفت: البته ما با مقامات ارشد روسیه در تماس بوده‌ایم، هر چند سازمان ملل مستقیماً درگیر بحران اوکراین نیست. گوترش قرار است امروز جمعه در مجمع عمومی سازمان و در جمع ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در مورد اولویت‌های خود برای سال ۲۰۲۲ سخنرانی کند. گوترش تاکید کرد که مردم افغانستان را نمی‌توان به طور دسته جمعی از بابت "کارهای اشتباهی که توسط طالبان انجام می‌شوند" مجازات کرد، بنابراین افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه به آن کاملاً ضروری است "زیرا افغان‌ها در وضعیت استیصال و در مواجهه با خطرات مرگ ناشی از گرسنگی" و همین طور خطر بیماری در زمستان سرد و با وجود ویروس کووید -۱۹ قرار دارند. او خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه دارند، و باید پول به اقتصاد افغانستان تزریق شده تا اطمینان حاصل شود، بانک‌های افغانستان به کارشان ادامه می‌دهند و پزشکان، معلمان، مهندسان و سایر کارگران حقوق می‌گیرند تا از فروپاشی اقتصادی کشور جلوگیری شود. گوترش گفت که موضوع به رسمیت شناختن دولت طالبان به خود کشورهای عضو بستگی دارد، اما سازمان ملل به طالبانی که در ماه اوت گذشته به دنبال خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفت فشار می‌آورد تا حقوق بشر به ویژه حقوق زنان شامل حقوق کار و تحصیل دختران، و همچنین فراگیرتر کردن دولت و بازتاب دادن دیدگاه‌های جمعیت متنوع افغانستان را تضمین کند. دبیرکل سازمان ملل گفت که در المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه "به عنوان یک اقدام سیاسی" بلکه در راستای "حضور پیدا کردن در موقعیتی که در آن همه جهان در جهت خیر و ارائه یک پیام صلح آمیز گرد هم می آیند" شرکت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

پارلمان فرانسه درباره اویغورها قطعنامه نوشت

پارلمان فرانسه در قطعنامه‌ای، "نسل‌کشی" چین علیه جمعیت مسلمانان اویغور را محکوم کرد. این قطعنامه غیرالزام‌آور که با ۱۶۹ رأی موافق و تنها یک رأی مخالف در مجلس ملی فرانسه به تصویب رسید، توسط اپوزیسیون سوسیالیست این کشور ارائه شده و مورد حمایت حزب "جمهوری به پیش" امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز قرار داشت. در متن این قطعنامه آمده است: شورای ملی فرانسه رسماً "خشونت جمهوری خلق چین علیه مسلمانان اویغور را مصداق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت می‌داند." این قطعنامه همچنین از دولت فرانسه می‌خواهد که "اقدامات لازم برای حفاظت از این اقلیت در منطقه سینکیانگ چین را، در چهارچوب جامعه بین‌المللی و سیاست خارجه‌اش" انجام دهد. اولیویه فور، رئیس حزب سوسیالیست مدعی شد: چین یک قدرت بزرگ است. ما مردم چین را دوست داریم. اما از تسلیم شدن در برابر تبلیغات "رژیمی که از بزدلی و بخل ما برای نسل‌کشی در روز روشن استفاده می‌کند، "خودداری می‌کنیم. در همین راستا، سفارت چین در فرانسه با بازنشر توییت مجمع ملی (پارلمان) فرانسه، در توییتی نوشت: «فرانسه به خوبی از پوچ بودن و مضر بودن این قطعنامه آگاه است. طرف فرانسوی باید بین حرف و عمل سازگاری نشان دهد و اقدامات ملموسی برای حفظ توسعه سالم روابط چین و فرانسه انجام دهد.» در توئیت مجمع ملی فرانسه آمده است: «قطعنامه به رسمیت شناختن و محکومیت نسل کشی، خشونت‌های سیاسی سیستماتیک، جنایت بر ضد بشریت که در حال حاضر توسط جمهوری خلق چین علیه اویغورها صورت می‌گیرد، تصویب شد.»

منبع: ایسنا

آمریکا، بلاروس را به هواپیماربایی متهم کرد

آمریکا چهار مقام دولتی بلاروس را به دلیل تغییر دادن مسیر یکی از پروازهای ایرلاین "رایان‌ایر" برای دستگیری یک روزنامه‌نگار مخالف در ماه مه سال گذشته، به هواپیماربایی متهم کرد. این اتهام که توسط وزارت دادگستری آمریکا مطرح شده، جنجال جهانی بر سر فرود اجباری یک هواپیما و بازداشت رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگار بلاروسی و شریک زندگی‌اش را که در ۲۳ ماه مه ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، بر انگیخت. بلاروس در حال حاضر نیز به دلیل واداشتن این هواپیما به فرود به بهانه تهدید دروغین بمب، با موجی از تحریم‌ها از جمله ممنوعیت سفر و انسداد دارایی‌ها از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس وکانادا روبرو است. بازپرس‌ها گفتند، از ۱۳۲ سرنشین این پرواز، چهار تن آمریکایی بودند. متهمان به توطئه برای ربودن هواپیمایی متهم شده‌اند که یکی از شهروندان آمریکا در آن حضور داشته است.

منبع: ایسنا

طالبان راهی نروژ شدند

وزارت امور خارجه نروژ اعلام کرد که یک هیأت از مقامات طالبان افغانستان قرار است هفته آینده با مقامات نروژی و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در شهر اسلو دیدار و گفت‌وگو کند. این وزارتخانه گفت که این سفر برای یکشنبه تا سه شنبه هفته آینده برنامه ریزی شده و در جریان آن "طالبان با نمایندگان مقامات نروژ و مقامات تعدادی از کشورهای متحد با آن" برای مذاکراتی در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و حقوق بشر دیدار خواهند کرد. آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ، با تاکید بر اینکه نروژ نسبت به "توقعاتش" به ویژه در مورد "تحصیل دختران و حقوق بشر" صریح خواهد بود، گفت که این نشست‌ها به معنی "مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن طالبان نخواهند بود." این وزارتخانه مشخص نکرد که کدام متحدان در آن شرکت خواهند کرد، اما روزنامه نروژی VG گزارش داد که این متحدان شامل انگلیس، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا خواهد بود. هویتفلد گفت: "ما به شدت نگران وضعیت وخیم در افغانستان که در آن میلیون‌ها نفر با یک فاجعه انسانی تمام عیار روبرو هستند، هستیم." هویتفلد افزود: "برای اینکه بتوانیم به جمعیت غیرنظامی در افغانستان کمک کنیم، ضروری است که هم جامعه جهانی و هم افغان‌های بخش‌های مختلف جامعه با طالبان وارد گفتگو شوند. او خاطر نشان کرد: ما باید با مقامات دوفاکتوی این کشور گفتگو کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه انسانی حتی بدتر منجر شود. طالبان تابستان گذشته با عقب نشینی نیروهای خارجی پس از دو دهه مداخله در افغانستان، به قدرت بازگشتند. وضعیت انسانی در افغانستان از ماه اوت به شدت بدتر شده است. کمک‌های بین المللی به این کشور به طور ناگهانی متوقف شدند و آمریکا ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

منبع: ایسنا

قلعه «فلک‌الافلاک» نشست کرد

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است. زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد. این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است. این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک سال‌هاست که به دلایل مختلفی تکمیل‌نشده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار کارشناسان و حالا نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس مواجه شده است. عدم اجرای طرح استحکام‌بخشی و لرزه خیزی در این قلعه باستانی، موجب شد تا بار دیگر پایه‌ها و دیوارهای آن در جریان وقوع زمین‌لرزه اردیبهشت ماه ۹۹، به لرزه دربیاید، در این زمین‌لرزه ترک‌های موجود بر روی دیوارهای «فلک الافلاک» که از قبل وجود داشت، عمیق‌تر شد و نگرانی‌ها در رابطه با تخریب و آسیب به این بنای تاریخی افزایش پیدا کرد. نم‌زدگی دیواره‌های قلعه باستانی قلعه فلک الافلاک، گلسنگ‌هایی که روی دیواره دیده می‌شود، وجود موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در داخل این بنای منحصربه‌فرد و آسیب‌های ناشی از فعالیت این موزه‌ها و … همه و همه مشکلاتی است که این بنای تاریخی با آن دست در گریبان است. مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مطالعات ماهواره‌ای، زمین قلعه فلک الافلاک طی سه سال گذشته حدود دو سانتی متر نشست داشته است. نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با ۲۰۰ میلیون تومان هزینه و استقرار مرکز دائمی ژئودینامیک، باید رصد مستمر منطقه انجام شود. ویسکرمی افزود: با وزیر میراث فرهنگی و همچنین استاندار لرستان در این رابطه مکاتبه کرده و پیگیری خواهم کرد. وی همچنین با اشاره به پیگیری برای سفر وزیر میراث فرهنگی به لرستان و پیگیری موضوعات مرتبط با حوزه گردشگری بیان داشت: قول کلی را در این رابطه گرفته‌ایم، وزیر باید در استان حضور پیدا کند و شرایط را بررسی کند. نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به وزیر میراث فرهنگی نیز نامه داده‌ایم که قلعه «فلک الافلاک» در خطر است و نیازمند مرمت و استحکام بخشی است گفت: در نامه تاکید کرده‌ایم که از نظر کارشناسان، باید در اسرع وقت کار مرمت و استحکام بخشی قلعه انجام گیرد.

منبع: مهر

زمین لرزه «ریز» را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر در عمق ۱۴ کیلومتری زمین در ساعت ۱۶ و ۱۹ دقیقه روز جمعه شهر ریز در شهرستان جم استان بوشهر را لرزاند. این زمین‌لرزه در موقعیت عرض جغرافیایی ۲۸.۰۷ شمالی و طول جغرافیایی ۵۲.۷۱ شرقی ثبت شده است. مرکز این زمین‌لرزه در فاصله ۲ کیلومتری شهر ریز، ۲۲ کیلومتری بنک و ۲۶ کیلومتری بندر کنگان قرار دارد. همچنین زلزله دیگری به قدرت ۴.۲ ریشتری نیز ساعت ۱۷ و ۲ دقیقه ریز را لرزاند. تاکنون گزارشی از خسارت این زمین‌لرزه مخابره نشده است.

منبع: مهر

انحصار، مرغ قطعه بندی شده را گران کرد

در حالی که قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است، مرغ قطعه بندی شده هنوز با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می‌رسد. در حال حاضر مرغ با قیمت مصوب و حتی کمتر به بازار عرضه می‌شود اما هنوز فروش مرغ قطعه بندی شده ممنوع است. این ممنوعیت بازاری انحصاری در اختیار شرکت‌های بسته بندی قرار داده که دست آنها را در قیمت گذاری باز گذاشته است.

منبع: مهر

الحشد الشعبی حمله داعش را خنثی کرد

سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی از عناصر تروریست‌های داعش با حمله به مقرهای سازمان بسیج مردمی در روستای سبته، سعی کردند که تجهیزات پلیس و ارتش از جمله دوربین‌های حرارتی را منهدم کنند؛ که درنهایت نیروهای تیپ ۲۴ الحشد الشعبی موفق شدند تلاش نافرجام آن‌ها برای حمله را خنثی کنند. لازم به ذکر است که الحشد الشعبی به درخواست مردم اقدام به ایجاد نقطه امنیتی و نصب دوربین حرارتی در این منطقه کرده است. سال ۲۰۱۷ سلطه داعش بر عراق و سوریه با مجاهدت‌های نیروهای محور مقاومت و متحدانشان به پایان رسید. با این وجود عناصر و مزدوران وابسته به این گروه تروریستی همچنان در مخفیگاه‌هایی در عراق و سوریه وجود دارند و هر از چندگاهی علیه مردم این دو کشور عملیات‌هایی را انجام می‌دهند.

منبع: خبرنگاران جوان

تورم دی کاهشی شد

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ١٤٠٠ به عدد ٣٥, ٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٩ درصد بیشتر از دی ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای دی ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١.١ واحد درصدی به ٤٢.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٦ واحد درصدی به ٣٢.٤ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥, ٨ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٦.٥ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ به ٢.٤ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد بوده است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه دی ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢.٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به این ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١.٨ درصد و ٤٥.٨ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه فرنگی) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، اجاره بهای واحد مسکونی، گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در دی ۱۴۰۰ گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلو وات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١.٦ درصد برای دهک نهم تا ٤٥.٢ درصد برای دهک اول است.

منبع: خبرنگاران جوان

هرمزگان تعطیل شد

علیرضا محمدی کرجی ران، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: به علت وزش باد و شرایط نامساعد جوی و دریایی، رفت و آمد از همه بنادر هرمزگان متوقف شده است. محمدی کرجی ران گفت: رفت و آمد از بنادر آفتاب و چارک در غرب استان و بندر شهید حقانی به قشم و هرمز و بالعکس تا مناسب شدن شرایط دریایی ممنوع است. او گفت: مردم می‌توانند از بندر پهل به لافت و بالعکس برای رفت و آمد استفاده کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

مردم یمن علیه ائتلاف سعودی به خیابان‌ها ریختند

جنایت ائتلاف عربستان سعودی در شمال یمن خون شهروندان این کشور را به جوش آورد و هزاران یمنی امروز جمعه با برگزاری تظاهرات ضد سعودی، این جنایت را شدیداً محکوم کردند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی جمعه زندان مرکزی صعده (واقع در شمال غرب یمن) را به‌بهانه اینکه مرکز نظامی است، هدف قرار دادند که در پی این حملات، تا این لحظه بیش از ۶۰ نفر شهید شده‌اند و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. تلاش‌ها برای آواربرداری و نجات افراد زنده زیر آوار همچنان ادامه دارد. شبکه المسیره یمن با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از تظاهرات خودجوش مردم این کشور در شهرهایی مانند صنعاء، پایتخت، گزارش داد که تظاهرات مشابهی در شهرهای دیگر یمن نیز در حال برگزاری است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، علیه ائتلاف متجاوز به یمن و کشورهای عضو این ائتلاف به‌ویژه عربستان سعودی و امارات شعار داده جنایت‌های این کشورها و حامیان آن‌ها به‌ویژه آمریکا را محکوم کردند. معترضان یمنی همچنین خواستار لغو محاصره یمن شدند. سازمان حقوق بشر و صلح «انسان» یمن نیز در بیانیه‌ای حمله ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی و غیرنظامیان را نقض گسترده حقوق بشر و جنایت جنگی دانست و این جنایت‌های طی چند ساعت اخیر را نشانه سکوت جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در برابر این جنایت‌ها برشمرد. در این بیانیه آمده است: «معیارهای دوگانه در برابر نقض حقوق بشر در جهان، این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق بشر را رسوا می‌کند. سازمان حقوق بشر یمن از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد مواضع آشکاری در برابر این جنایت‌ها اتخاذ کنند.»

منبع: تسنیم

آمریکا قول تجهیز شرکای عربی را داد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت و گو با وزیر خارجه عربستان وعده تجهیز نظامی شرکای واشنگتن را در منطقه خلیج فارس داد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان گفت و گو کرد. وزیر خارجه آمریکا دفاع ۱۷ ژانویه انصارالله یمن دربرابر تجاوزهای عربستان و امارات را محکوم کرد. بلینکن مدعی تعهد آمریکا برای کمک به شرکای حوزه خلیج فارس برای بهبود توانایی‌های دفاعی آنها علیه تهدیدها در منطقه و همچنین اهمیت کاهش آسیب به غیر نظامیان شد. به نوشته رسانه‌های یمن، امارات به تازگی حملات خود به یمن را تشدید کرده است و نیروهای تحت امر خود را که گردان‌های «العمالقه» (غول) می‌نامند و از گروه‌های سلفی، تکفیری و داعش تشکیل شده برای حمله به استان شبوه اعزام کرده است. به نوشته این رسانه‌ها، امارات همچنین با انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از طریق آب‌های سرزمینی یمن برای شبه نظامیان وابسته به خود تجاوزات خود را تشدید کرده است. در پی حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک امارات متحده عربی در پاسخ به تجاوز این کشور، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی رخ داد که بر اثر آن، سه نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین طی روزهای اخیر حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور افزایش یافته است. عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در یک قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

منبع: ایرنا

گاز صادراتی به ترکیه نشت کرد

یک منبع آگاه در وزارت نفت به ایرنا گفت: به دلیل نشت گاز در ایستگاه بازرگان در خاک ایران صادرات گاز به ترکیه کاهش یافته است اما همچنان جریان گاز بین دو کشور برقرار است. این منبع آگاه ادامه داد: بر اساس قرارداد، در صورت نشت گاز و یا مشکل فنی هر کدام از طرفین می‌توانند به مدت ۱۰ روز جریان گاز را متوقف کنند اما به درخواست ترکیه و با توجه به سرمای هوا در چند روز آینده، صادرات گاز با حجم کمتر ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد: توقف صادرات گاز برای مدت کوتاه از آن جهت بود که ایستگاه تقویت فشار در ترکیه باید تغییراتی را ایجاد می‌کرد تا بتواند با کاهش فشار، گاز را دریافت کند. این منبع آگاه افزود: کارشناسان و بازرسان ترکیه از این تأسیسات بازدید کرده اند و نشت گاز تأیید شده است. در پی بروز نشت گاز در ایستگاه بازرگان از دو اتصال عایقی و بر هم خوردن شرایط استاندارد کاری در ایستگاه، صادرات گاز به ترکیه کاهش یافته است و تا زمان رفع اشکال برای مدتی کوتاه، به حال تعلیق در خواهد آمد. به محض وقوع حادثه، ضمن انجام اقدام‌های لازم، موضوع بلافاصله به طرف ترکیه اعلام و ضمن هماهنگی سریع، شرایط حضور نمایندگان ترکیه در ایستگاه فراهم شد. با وجود شرایط ناایمن کاری از منظر استانداردهای ایمنی و لزوم تعمیر سریع و اضطراری قطعات معیوب، با کنترل شرایط عملیاتی و پایش مستمر نشتی‌ها و کنترل فشار، جریان صادرات گاز برقرار نگاه داشته شد.

منبع: ایرنا

گاز رکورد زد

مصرف گاز بخش خانگی و تجاری کشور این روزها در اوج تاریخی خود قرار دارد، به طوری که سخنگوی شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: «با کاهش فراگیر دمای هوا در ایران از هفته گذشته، مصرف گاز بخش خانگی و تجاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و اکنون ۸۰ درصد گاز تولیدی ایران در این بخش مصرف می‌شود. با ادامه روند فعلی کاهش دما در هفته جاری، شرایط تأمین گاز بخش خانگی همچنان سخت خواهد بود، هرچند افزایش مصرف گاز تداوم خواهد داشت.» محمد عسگری در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌دهد: «این ارقام قابل تأمل و معادل مصرف گاز چند کشور همسایه است.» او با اشاره به اینکه تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری کشور روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب است، ادامه می‌دهد: «مدیریت تولید، انتقال و توزیع گاز در کشور اکنون با حساسیت قابل توجهی در حال انجام است. همه تیم‌های عملیاتی آماده‌اند. در بخش تولید و پالایش گاز تا انتقال و توزیع با حداکثر توان فعالیت‌ها انجام می‌شود تا مشکلی در تأمین گاز رخ ندهد، اما در هفته سردی قرار داریم و حفظ این پایداری، نیازمند حمایت مردمی است. از آنجایی که بخش خانگی ۸۰ درصد از مصرف را به خود اختصاص می‌دهد، بیشترین اصلاح و کاهش مصرف برای حفظ پایداری شبکه نیز باید در این بخش رقم بخورد و امیدواریم که مشترکان در این هفته برخی نکات ابتدایی بهینه سازی مصرف گاز را رعایت کنند.» عسگری اذعان می‌کند: «اگرچه در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز روبه‌رو نبودیم، ولی از مردم تقاضا می‌کنیم که با راهکارهایی مانند استفاده از پوشش مناسب، نصب پرده‌های ضخیم، رعایت دمای رفاه (۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد)، عدم باز گذاشتن درها و پنجره‌ها، خاموش یا کم کردن سیستم‌های گرمایشی در زمانی که در منزل نیستند و همین طور رعایت مقررات اجرایی در ادارات نظیر روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از حضور و خاموش کردن آن یک ساعت قبل از خروج، حدود ۲۰ درصد مصرف گاز را کاهش دهند.» او با اشاره به اینکه هر ۱۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون مترمکعب در روز می‌تواند مصرف گاز را بهینه کند، می‌گوید: «این درحالی است که صرفه‌جویی ۲۰ درصدی براحتی می‌تواند در بخش خانگی و تجاری رقم بخورد. بدون آنکه رفاه و کیفیت زندگی مشترکان تغییری کند.» در همین حال شرکت ملی گاز ایران، جدول مصرف گاز استان‌ها را منتشر کرد که مطابق با این جدول مصرف گاز طبیعی در اکثر استان‌های کشور در مرز هشدار قرار دارد.

منبع: ایرنا

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ پایان یافت

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با رژه یگان‌های سطحی شرکت کننده در این رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت. امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم، کلیه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش، از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند. ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناوهای موشک‌انداز زره و تبرزین و شناورهای بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای‌خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن ادمیرال تریبوتس و سوخت‌رسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.

منبع: شبکه خبر

کرونا جان ۲۰ هموطن دیگر را گرفت

متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۴۱ نفر دُز دوم و ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۶۵ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۲۳۵ هزار و ۲۵۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از دیروز تا امروز ۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۲۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۸۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۴۳ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۷۵ هزار و ۷۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. یک هزار و ۲۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۳ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۳۹۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

منبع: شبکه خبر

هوش مصنوعی به کمک رادیولوژی آمد

دانشمندان هلندی با کمک هوش مصنوعی موفق به کاهش قابل توجه حجم کاری رادیولوژیست‌ها شدند. محققان با استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل عکس‌های سی تی اسکن مربوط به سرطان ریه، موفق شدند به میزان ۸۶ درصد از حجم کاری رادیولوژیست‌ها بکاهند. در حقیقت رادیولوژیست‌ها زمان زیادی برای تحلیل عکس‌های مربوط به سرطان ریه می‌گذارند که استفاده از هوش مصنوعی توانست این زمان را کاهش دهد. متیس اودکرک، مدیر این تحقیقات از دانشگاه گرونینژن هلند در این باره می‌گوید: کلینیک‌های رادیولوژی به دلیل حجم درخواست‌ها و میزان کار پرسنل تحت فشار قرار دارند. تحلیل داده‌های سی تی اسکن با کمک هوش مصنوعی در بیماران سرطان ریه حجم کاری این مراکز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. گرچه در این مطالعه از هوش مصنوعی برای تشخیص ثانویه و یا تأیید سرطان استفاده شد، اما متخصصان می‌گویند هنوز هم احتمال بروز نتایج ابتلاء و عدم ابتلای اشتباه به سرطان ریه در افراد وجود دارد. با این وجود، دانشمندان می‌گویند با توسعه این روش می‌توان دقت این امر را بالا برد. محققان به دنبال آن بودند که میزان تفاوت استفاده از هوش مصنوعی به تنهایی در مقابل تحلیل یک رادیولوژیست حرفه‌ای را مورد سنجش قرار دهند. برای این کار، آن‌ها سی تی اسکن ۲۸۳ بیمار که هر کدام دستکم یک زائده در ریه خود داشتند را مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان تحلیل هوش مصنوعی را با ۵ رادیولوژیست حرفه‌ای مقایسه کردند. هوش مصنوعی موفق به کشف ۶۱ مورد و پنج رادیولوژیست به ترتیب موفق به کشف ۴۳، ۳۶، ۲۹، ۲۸، و ۵۰ مورد از بیماری شدند. محققان در تحلیل نهایی خود پی بردند استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند بیش از ۸۶ درصد از حجم کاری رادیولوژیست‌ها را کم کند. گرچه این تحقیقات در مراحل اولیه قرار دارند، اما دانشمندان امیدوارند با گسترش دانش هوش مصنوعی بتوانند آن را به طور کامل جایگزین رادیولوژیست‌ها برای تحلیل تصاویر کنند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha