شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست مقایسه تطبیقی سواد رسانه ای در ایران و جهان

حوزه/ رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: برخورداری از مهارت‌های سواد رسانه‌ای، لازمه استفاده صحیح از فضای مجازی و ظرفیت های موجود در آن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر اُمیدعلی مسعودی طی سخنانی در نشست علمی سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی با تاکید بر لزوم آموزش سواد رسانه‌ای به مسئولان، مدیران و عموم مردم اظهار داشت: کسب مهارت سواد رسانه‌ای برای جلوگیری از درگیری با مشکلاتی چون کلاهبرداری‌های اینترنتی، اعتیاد اینترنتی و بعضاً روابط خارج از عرف در فضای مجازی از جمله مهم‌ترین بایسته هاست.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دنیای کنونی، ما دچار انزوای فضای مجازی شده‌ایم، افزود: هر چند فضای مجازی به برگزاری دوره‌های آموزشی، زنده ماندن کسب و کارها و حتی ارتباطات میان افراد در زمان کرونا کمک بسیار کرد اما به کمک سواد رسانه‌ای می‌توانیم از آسیب‌های اجتماعی، عصبی و جسمی پدیده فضای مجازی جلوگیری کنیم.

وی همچنین با بیان آنکه گسست فکری و عاطفی بدترین اتفاق بی‌سوادی در فضای مجازی است و این موضوع بنیاد خانواده را تهدید می‌کند، سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی را شاهراه زندگی در جهان امروز دانست.

رئیس انجمن سواد رسانه‌ای ایران در ادامه با تاکید بر فرهنگ سازی مناسب درباره فناوری‌ها گفت: این وظیفه تک تک ما است که مهارت‌های سواد رسانه‌ای را برای پیشگیری از مشکلات متعدد در جهان امروز بیاموزیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر نیاز کشور به زیرساخت‌های ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مدیران و مسئولان عملکرد صحیح و تصمیم‌گیری‌های مناسب در قبال فضای مجازی نداشته‌اند و به نظر می‌رسد باید آموزش سواد مجازی و سواد رسانه‌ای را برای مسئولان جدی بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی سواد رسانه‌ای را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران برای فراگیر کردن آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه عنوان کرد و افزود: انجمن سواد رسانه‌ای ایران همراه با دانشگاه سوره تلاش کردند تا با برگزاری این دوره آموزشی، سطح سواد رسانه‌ای مربیان و علاقمندان به مهارت‌های سواد رسانه‌ای در کشور را بالا ببرند.

مسعودی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جامعه ما به نوعی دچار عقب‌ماندگی در موضوع سواد رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت بیش از پیش از فعالیت انجمن‌ها و دیگر سازمانهای مردم نهاد و نهادهای غیردولتی در توسعه سواد رسانه‌ای حمایت کند و از این طریق نهضت واقعی سواد رسانه‌ای در کشور را بر پا کرده و همگان را با این مهارت ضروری آشنا کند.

رئیس انجمن سواد رسانه‌ایران همچنین افزود: حاکمیت ملی در سواد رسانه و فضای مجازی موضوع بسیار ضروری است.

در این نشست همچنین دکتر معصومه نصیری، معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران گفت: سواد رسانه‌ای جدای از تعاریفی که دارد یک دانش مبتنی بر مهارت است که باید به بُعدِ مهارت اندوزی آن دقت شود.

وی افزود: اینکه فرد بداند این دانش را چگونه و در چه جایی به کار بگیرد تا بتواند لایه پنهان اطلاعاتی که مخدوش کنندگان امنیت در فضای مجازی و افرادی که برای مهندسی فکری جامعه در این بستر تلاش می‌کنند را کشف کند، یعنی به سواد رسانه‌ای مجهز هستیم.

نصیری با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای زیست دقیق‌تری را در فضای رسانه‌ای شده حال حاضر جهان برای ما ایجاد می‌کند، سواد رسانه‌ای را نخستین پله در مواجهه با فضای مجازی دانست.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن سواد رسانه‌ای باعث ایجاد یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی می‌شود به این ترتیب که بدون سواد رسانه‌ای، ورودی‌ها و خوراک فکری افراد بدون چارچوب به زندگی آنان وارد شده و در نتیجه شاهد خلق ارزش‌های جدید می‌شویم.

نصیری با بیان اینکه فرار کردن از آموزش سواد رسانه‌ای و ضرورت یادگیری آن دیگر قابل توجیه نیست و نهادهای متولی باید در حال حاضر هماهنگ‌تر از پیش برای این مهم اقدام کنند افزود: قطعاً سواد رسانه‌ای به توجه و تمرکز افراد در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی آنان، امنیت سایبری و حتی تولید دانش در کشور کمک می‌کند.

این فعال سواد رسانه‌ای گفت: باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در بحث آموزش نهادی و عمومی سواد رسانه‌ای ورود کرده و تلاش‌های بسیاری در این باره انجام داده است تا به سهم خود در نهضت سواد رسانه‌ای کشور نقش ایفا کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه ما به حوزه سواد رسانه‌ای نگاه زینت‌الایامی باشد و مسئولان و مدیران و مردم به چشم یک نیاز و ضرورت به آن نگاه نکنند، شرایط خوبی در این حوزه نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha