سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
میسیولوژی

حوزه/ کتاب « تغییر دین در میسیولوژی» با هدف کمک به مشاوره با نوکیشان به فرق ضاله به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، کتاب «تغییر دین در میسیولوژی» به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان به چاپ رسید.

این کتاب حاصل کوشش سید جعفر هاتف الحسینی و ویراستاری مجتبی مزروعی سبدانی است.

در این کتاب به صورت اجمالی به بررسی نظریات روانشناسی تغییر دین پرداخته شده است، هدف نشر این کتاب بررسی ابعاد هویتی، روانی و اجتماعی در تغییر کیش است.

هاتف الحسینی، نویسنده کتب میسیولوژی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان درباره معرفی کتاب خود، اظهار کرد: سال‌هاست روانشناسان به صورت مصداقی به دنبال یک روش دقیق علمی برای درک تغییر دین هستند.

وی افزود: تغییر دین شکل‌های مختلفی دارد ولی تا کنون توانسته‌اند مدل‌های نسبتاً جامعی در این زمینه بنویسند، در این کتاب سعی شده نظریات مختلف روانشناسی در مورد تغییر دین به صورت اجمالی بررسی شود.

هاتف الحسینی در ادامه ابراز کرد: تغییر دین ابعاد مختلفی چون اجتماعی، روانی، هویتی و کلامی دارد، نمی‌توان صرفاً این تغییر کیش را کلامی دانست و نه می‌توان پذیرش الهیات دیگر فرق ضاله را نادیده گرفت، ولی می‌توان تمام ابعاد را از زوایای مختلف بررسی کرد.

نویسنده کتاب تغییر دین تصریح کرد: در روانشناسی نظرات مختلفی وجود دارد، در دیدگاه کلاسیک تغییر دین را دفعی و ناگهانی می‌دانند ولی در دیدگاه جدید تغییر کیش را از یک بحران کوچک می‌دانند که به صورت آرام تمام زندگی فرد را فرا می‌گیرد و در اولین مواجهه با فرق دیگر فرد برای حل این بحران هویتی تغییر کیش می‌دهد.

هاتف الحسینی ادامه داد: در اسلام توصیه‌های اخلاقی وجود دارد، این سفارشات اخلاقی با حکمت الهی تدوین شده است و متأسفانه نادیده گرفتن این سفارشات اخلاقی اسلامی منجر به افزایش بحران هویتی در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: این بحران هویتی فرد را از اسلام دور می‌کند، می‌توان گفت اولین راه حل برای مدیریت تغییر کیش این است که بحران هویت اسلامی را در نسل جوان حل کنیم و این کار فقط با عمل به توصیه‌های اخلاقی انجام می‌گیرد.

نویسنده در پایان گفت: روانشناسی تغییر دین کمک می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر موضوع تغییر دین درک شود. اسلام یک دین الهی با آموزه‌های اخلاقی بسیاری است. کمک رنگ شدن اخلاق اسلامی منجر می‌شود بحران هویتی در نسل جوان گسترش یابد. تنها راه نجات جامعه از تغییر دین، عمل به اخلاق اسلامی ناب محمدی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha