شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پانزدهمین نشست هم اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی

حوزه/ پانزدهمین نشست هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه با حضور محققین علوم تربیتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پانزدهمین نشست دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه با حضور اعضای کمیته علوم تربیتی جهت بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام در این عرصه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه ضمن برشمردن دلایل اهمیت پرداخت علمی به مسائل روز جامعه اسلامی از سوی حوزه‌های علمیه گفت: با وجود اینکه پژوهش حول موضوعات مربوط به علوم بنیادین لازم بوده و هست، اما در زمینه پاسخگویی به مسائل جامعه و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی هم نیازهایی جدی داریم؛ طبیعی است که پاسخ‌های اسلامی در مسائل روز جامعه از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به اولویت‌ها برگزاری جلسات و نشست‌های نخبگانی در هر رشته علمی می‌باشد.

حجت الاسلام محمدی دبیر دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه گفت: ما به دنبال ایفای نقش فعال در حمایت از پروژه‌های پژوهشی هستیم؛ چاپ ۱۰۰ جلد کتاب در سال آینده با ۱۰۰ موضوع مصوب یکی از برنامه‌های محوری این دبیرخانه است.

حجت الاسلام فقیهی گفت: معاونت پژوهش حوزه در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در زمینه پژوهش در علوم تربیتی داشته است؛ باید دید تا چه حد این فعالیت‌ها و تولیدات علمی مورد استفاده واقع شده‌اند.

دکتر مجید طرقی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) گفت: حوزه باید در عرصه‌های تربیتی به تربیت محقق بپردازد.

وی نوع معماری را یکی از عوامل تأثیرگذار بر تربیت افراد دانست و گفت: رویکرد تربیت فرزند با نگاه فقهی یک برنامه جامع در جهت تحقق ساحت‌های مختلف تربیتی را می‌طلبد؛ خوشبختانه مدیر محترم حوزه‌های علمیه این رویکرد را به خوبی در حال پیگیری هستند.

حجت الاسلام سید محمد صادق موسوی نسب استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: در مرحله اول باید به روش شناسی در زمینه اسلامی سازی علوم تربیتی پرداخته شود؛ باید دید چه روشی می‌تواند نتایج بهتری در این زمینه به دنبال داشته باشد.

وی بیان داشت: آسیب شناسی پیشرفت تحصیلی طلاب می‌تواند از اولویت‌های پژوهشی سال آینده حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام احمد شهامت عضو کمیته علوم تربیتی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه گفت: در زمینه تربیت اسلامی هنوز مؤلفه‌های اصلی و مقومات آن به طور مدون مشخص نشده است؛ این امر نیاز به بررسی‌های کلان دارد.

وی افزود: خوشبختانه درختواره دانشی و رشته‌ای در راستای ایجاد تحول در حوزه تدوین شده است؛ این درختواره سندی بسیار ارزشمند است، اما نیاز به توجه ویژه دارد تا به خوبی اجرایی گردد.

حجت الاسلام محمدصالح مازنی مدیرکل اداره ترویج و توسعه پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: پژوهشگران علوم تربیتی نیز در حل مسائل اجتماعی که موضوعاتی میان رشته‌ای محسوب می‌شوند دارای مسئولیت هستند.

وی افزود: شاید یکی از کلان محورهای بحث‌های پژوهشی متناسب با نیازهای روز جامعه ما «تربیت و فضای مجازی» می‌باشد.

حجت الاسلام علی حسین پناه عضو هیئت مدیر انجمن علمی علوم تربیتی حوزه گفت: نیاز است این دبیرخانه با مراکز آموزشی و پژوهشی مختلف ارتباط گیری کرده و به کشف مسائل تحقیقی بپردازد.

وی دروس اخلاق موجود در مدارس را قابل نقد دانست و گفت: باید دید این جلسات به چه سمت و سویی رفته، چه تعداد از آنها برقرارند و چه تعداد در طول دو سال اخیر به تعطیلی کشیده شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha