یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / دیدار شورای سیاست گذاری شعر حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: ما قائل به این نیستیم که در حوزه‌های علمیه یک مسیر و فقط یک یا چند بعد علمی خاص محوریت داشته باشند؛ نقش‌ها و کارکردهای مختلفی باید برای طلاب و روحانیون تعریف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اعضای شورای سیاستگذاری شعر حوزه در دیدار با آیت الله اعرافی به بیان مسائل و دغدغه‌های این شورا در حوزه شعر و ادب پرداختند.

آیت الله اعرافی در این جلسه ضمن تبریک عید مبعث، گفت: از یک منظر هیچ اتفاقی بالاتر از بعثت رسول خدا نیست؛ چرا که در وجود رسول خدا همه خیرات و برکات جمع است و در هنگام بعثت و در یک لحظه جهان مُلک به ملکوت پیوست.

وی افزود: رسول خدا عقل اول و موجودی از جهت جایگاه و منزلت پس از ذات اقدس الهی است؛ تمام عالم غیب و مدارج هستی در یک لحظه متصل به عالم مُلک شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژواک این رستاخیز بزرگ با یک زبان و یک منهج ممکن نیست؛ باید همه ما با تمام ابزارهای ممکن این پیام را به گوش جهانیان برسانیم.

وی شعر و ادب را یکی از عالی‌ترین ابزارها برای انتشار و تبلیغ بعثت رسول اکرم دانست و گفت: باید شعر آئینی، اسلامی و انقلابی را قوام ببخشیم تا آن لحظه تاریخی در سراسر دنیا انعکاس یابد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: به رغم تنگناهای مالی مختلفی که حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر درگیر آنها بوده است اما تلاش‌های اعضای شورای سیاست گذاری شعر حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ باید این مسیر با روحیه جهادی و بسیجی وار ادامه یابد.

وی با اشاره به لزوم ورود شورای سیاستگذاری شعر حوزه به عرصه اجرا افزود: لازم است تا پایان سال ۱۴۰۰ سند جامع شعر حوزه مورد بازسازی و تکمیل قرار گیرد تا برنامه‌ای برای ۵ سال آینده حوزه در این زمینه باشد.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: ارتباط بین متون درسی حوزه‌های علمیه و نظم یکی از ویژگی‌های نظامات آموزشی حوزه در گذشته بوده است؛ باید بیش از پیش به شعر و ادب در تنظیم کتب درسی حوزه اهتمام شود؛ استفاده از ظرفیت شعرای عرب می‌تواند به تألیف بهتر این متون کمک کند.

وی گفت: باید منظومه‌های علمی حوزوی را در متون بدیل قرار داد.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: عطر شعر و ادب باید بر سرزمین علم، دانش، پژوهش و تهذیب و تربیت ما افشانده شود؛ باید شعر و متون ادبی آئینی را به میدان آورده و بخشی از آموزه‌های اخلاقی را از این طریق به طلاب منتقل نمود.

وی با تأکید بر لزوم امتداد شورای سیاست گذاری شعر حوزه در مدارس علمیه عنوان داشت: باید برای ارتباط با مدارس علمیه و صفوف حوزه برنامه ریزی های عملیاتی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید در پایان نامه‌های حوزوی سهم شعر و ادبیات مورد توجه واقع شود تا این مقوله در حوزه پایان نامه‌ها جایگاه و پایگاه پیدا کند.

وی ادامه داد: در ۱۶ حوزه دانشی تعریف شده برای رشته‌های تخصصی حوزه شعر و ادبیات یکی از آن هاست؛ باید پس از راه اندازی رشته‌های ادبی به سراغ تأسیس مجتمعی برای آموزش آنها به صورت تجمیعی رفت.

عضو شورای عالی حوزه شعر عربی و غیرفارسی را از حوزه‌های شعری مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: باید به شعر بانوان نیز توجه ویژه شود و برای آن شورایی تخصصی تشکیل گردد.

وی گفت: تدوین فرهنگ نامه‌ها و دایرة المعارف های شعر حوزوی می‌تواند مقوله مهمی را پایه ریزی نماید؛ انتشار آثار شاعران نیز یکی دیگر از راهبردهای شورای سیاستگذاری حوزه در راه ارتقای جایگاه این هنر در مدارس علمیه است.

آیت الله اعرافی افزود: ما قائل به این نیستیم که در حوزه‌های علمیه یک مسیر و فقط یک یا چند بعد علمی خاص محوریت داشته باشند؛ نقش‌ها و کارکردهای مختلفی باید برای طلاب و روحانیون تعریف شود؛ تنوع در تخصص‌ها می‌تواند روحانیت را پاسخگوی نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی قرار دهد.

برگزار ۱۶ جلسه با بیش از ۱۶۰ مصوبه

حجت الاسلام سید سلمان علوی دبیر شورای سیاستگذاری شعر حوزه سپس ضمن تبریک عید مبعث به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورا پرداخت و گفت: از زمان تأسیس شورا تاکنون ۱۶ جلسه و بیش از ۱۶۰ مصوبه داشته ایم.

وی افزود: یکی از ۸ کار مصوب جلسات برگزار شده تنظیم سند جامع شورا بود؛ این سند در هفته گذشته به تنظیم نهایی رسید.

حجت الاسلام علوی خاطرنشان کرد: در این سند نگاه بین المللی حاکم بوده و فعالیت‌ها به صورت بومی حوزوی تعریف شده اند؛ ما می‌خواهیم دوستان طلبه بتوانند جریانی را در سطح بین الملل با رویکرد شعر انتظار راه اندازی نمایند.

وی پیگیری امور نخبگان در حوزه‌های علمیه را رضایت بخش ارزیابی کرد و سپس گفت: دبیرخانه شورای سیاستگذاری شعر حوزه خوشبختانه با همکاری معاونت تبلیغ در زمینه تأمین فضای فیزیکی و برخی امکانات لازم آن راه اندازی شد.

به دنبال رشد ۱۰ برابری تعداد شاعران حوزوی هستیم

حجت الاسلام قربانی در ادامه اظهار داشت: در عرصه سیاست گذاری افق‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله‌ای پیش روی اعضای شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه قرار گرفته است.

وی افزود: شعر حوزه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ با توجه به ظرفیت بالای حوزه در زمینه شعر به دنبال رشد ۱۰ برابری آن برای ده سال آینده حوزه‌های علمیه هستیم.

لزوم توجه بیشتر حوزه به سایر علوم در کنار فقه و اصول

سیدمحمدجواد شرافت، از شاعران حوزوی، گفت: در حوزه‌ای که محور آن فقه و اصول باشد امکان دارد به سایر شئون و علوم آن به نحو شایسته پرداخته نشود و این محل تأمل است.

رشد تعداد بانوان طلبه در عرصه شعر

خانم جوشقانی عضو شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بانوان طلبه در عرصه شعر رشد داشته است؛ در این حوزه روی شعر خانواده با موضوعاتی همچون اشعار مادرانه و همسرانه کار شد و تولیدات خوبی را شاهد بوده ایم.

وی افزود: بستر و مسیری که از سوی حوزه برای حضور بانوان شاعر فراهم شده است فرصتی مغتنم برای خانم‌های طلبه در راستای جریان سازی از طریق شعر می‌باشد.

این شاعره حوزوی خاطرنشان کرد: خانم‌های کشور ما در طول تاریخ اثرگذاری‌های جدی در عرصه‌های اجتماعی داشته اند؛ شاعری همچون پروین اعتصامی که اگر نگوییم بنیانگذار، لااقل احیاگر شعر تعلیمی بوده است نمونه‌ای از زنان شاعر ایرانی است که در عرصه‌های اجتماعی مؤثر بوده اند.

اهمیت برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و مداوم برای طلاب خارجی علاقه مند به شعر و ادب

شهریار از طلاب جامعة المصطفی العالمیة گفت: باید برای طلاب خارجی برنامه‌های اجرایی کوتاه مدت و مداوم داشته باشیم؛ باید روی شعر و هنر آنها کار کرد تا در عرصه‌های بین المللی اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف بین الملل شاعران زیادی را داریم که باید مورد پشتیبانی مادی و معنوی قرار گیرند.

عضو شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه خاطرنشان کرد: در زمینه اشعار خارجی باید رویکرد جدی تری از سوی حوزه‌های علمیه اتخاذ گردد.

دغدغه ما حمایت از طلاب شاعر است

حجت الاسلام اخلاقی از شاعران حوزه گفت: دغدغه ما این است که طلاب علاقه مند را به سمت ادبیات فارسی و شعر ببریم و از طلاب دارای استعداد حمایت کنیم.

منطبق ترین هنر با آموزه‌های اسلامی شعر است

حجت الاسلام حسینی سپس منطبق ترین هنر با آموزه‌های اسلامی را شعر دانست و تصریح کرد: شعری که یک طلبه با همه دانشی که در حوزه تحصیل کرده است می‌سراید گلِ بوته‌ی علم او خواهد بود.

وی با ارائه پیشنهادی افزود: به نظر می‌آید ایجاد مرکزی تحت عنوان دین و هنر می‌تواند آثار و نتایج خوبی را برای حوزه‌های علمیه و تبلیغ معارف دین در جامعه داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری شعر و ادب حوزه بیان داشت: شورای شعر حوزه مرحله سیاستگذاری را پشت سر گذاشته و اعضای آن در حال حاضر به دنبال اجرای سند جامع هستند.

حضور ۸۵۰ نفر شاعر حوزوی در پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق)

حجت الاسلام شفیعی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) سپس به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: پنجمین جشنواره بین المللی شعر حوزه ۸۵۰ نفر شرکت کننده داشت که نتیجه آن راهیابی ۴۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی بود.

وی با تأکید بر پذیرش آثار تولید شده در سال ۹۶ به بعد در کنگره شعر حوزه عنوان داشت: از جهت کمی و کیفی شرایط کنگره در سال ۱۴۰۰ بسیار مطلوب بود؛ اگر استعدادیابی شود می‌توان شاهد افزایش قابل توجه در مورد تعداد شرکت کنندگان بود.

لزوم شناسانی و رشد استعدادهای برتر حوزوی در عرصه‌های تبلیغ و هنر

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه در ادامه این جلسه گفت: باید به سمت شناسایی استعدادهای عرصه تبلیغ، هنر و فعالان فرهنگی حوزه با اولویت بندی و به صورت هدفمند پیش رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۷ نوع فعالیت دارای اولویت در عرصه تبلیغ و هنر مورد شناسایی و تعریف واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد، منتخبین جشنواره پژوهشی علامه حلی را از افراد دارای استعداد و تازه شناسایی شده برشمرد و خاطرنشان کرد: طلاب دارای استعداد باید علاوه بر تلاش‌های علمی-پژوهشی به سمت تبلیغ نیز سوق داده شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha