شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جنگ اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

خیانت غرب به زلنسکی قوت گرفت

«عسگر صفری» کارشناس مسائل اوراسیا طی مصاحبه‌ای در خصوص جنگ روسیه و اوکراین که از 10 روز پیش آغاز شده، ریشه‌ها و روندهای آن، اظهار داشت: پس از فروپاشی شوروی، کشورهای غربی و به خصوص آمریکا این قول را به روسیه داده بودند که برای نگرانی‌های امنیتی آن، ناتو هیچگاه به سوی شرق گسترش نخواهد یافت. در آن زمان حوزه نفوذ روسیه جدید را به رسمیت شناختند، اما این اتفاق در عمل رخ نداد و ناتو شروع به گسترش حوزه نفوذ خود به سمت شرق کرد. وی درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای پیوستن اوکراین به این اتحادیه نیز اظهار داشت: یک توافق اولیه در این خصوص شکل گرفته است. البته اتحادیه اروپا ساختارهایی دارد که ورود به آن چند سال زمان می‌برد و نیازمند تغییرات ساختاری به لحاظ سیاسی و اقتصادی در اوکراین است. این اقدام غرب، یک سیگنال به روسیه بود. کارشناس مسائل اوراسیا درباره سطح حمایت غرب از اوکراین و سطح توقع زلنسکی نیز گفت: پاسخ اولیه‌ای که ناتو و آمریکا به روسیه دادند سطح پایینی بود و یکی از دلایلی که روسیه را به پیش برد، همین واکنش سطح پایین بود. اما طی روزهای بعد (سوم و چهارم جنگ) با افزایش مقاومت مردمی، غرب وارد فرایند حمایت شد. اوکراین یک کشور اروپایی است و مورد حمله قرار گرفت و اگر این سطح حمایت هم انجام نمی‌گرفت، هویت حمایتی ‌غرب نیز زیر سؤال می‌رفت. صفری ادامه داد: اروپا سطح واکنش خود را با آمریکا منطبق کرد و از آنجا که سطح واکنش آمریکا پایین بود، اروپا نیز که نمی‌توانست به تنهایی در مقابل روسیه واکنش نشان دهد، حمایت محدود و تحریم را دنبال کرد وی درباره تحریم‌های روسیه از سوی غرب نیز گفت: در این بخش، بحث انرژی کنار گذاشته شده زیرا غرب بخش زیادی از انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کند و امکان تحریم آن را در حال حاضر ندارد. کارشناس مسائل روسیه، تداوم جنگ را برای روسیه هزینه‌ساز خواند و افزود: هر قدر مدت این جنگ افزایش یابد، آمریکا و غرب بیشتر می‌توانند از آن استفاده کرده و هزینه را بر روسیه تحمیل کنند و از سوی دیگر افکار عمومی نیز با طولانی شدن روند جنگ، علیه روسیه خواهند شد، زیرا بحث وارد موضوعات حقوق بشری می‌شود. حتی در داخل روسیه نیز می‌توانند از این ابزار بهره برده و بر کرملین فشار آورند. صفری درباره آینده این تحولات نیز گفت: احتمال اینکه در آینده شاهد باشیم یک گزینه معتدل‌تر در اوکراین روی کار آید و غرب هم در این باره با روسیه به توافق برسد و زلنسکی را متقاعد کند که از قدرت کنار برود، زیاد است. پوشش زنده تحولات اوکراین| توافق سازمان ملل و روسیه برای اقدامات بشردوستانه در اوکراین/ کی‌یف: جلوی پیشروی روس‌ها را گرفته‌ایم.

منبع:تسنیم

ترور پوتین منتفی شد

«لیندسی گراهام» سناتور کهنه کار آمریکایی، بابت پیشنهادی تحریک‌آمیز مبنی بر لزوم ترور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، با انتقاد همه جانبه از سوی دولت و کنگره آمریکا مواجه شده است. گراهام در پیامی توئیتری نوشته بود که تنها راه خلاصی از پوتین این است که یک شهروند روس کار او را یکسره کند. وی این اقدام را خدمت به روسیه و در نهایت، کل جهان تلقی کرده بود. در واکنش به این پیشنهاد، کاخ سفید که به رغم همه فتنه افکنی ها، از درگیری مستقیم با روسیه اجتناب می‌کند، مجبور به واکنش شد. در همین راستا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: این موضع دولت بایدن نیست و مسلماً چنین اظهارنظری از دهن هیچیک از اعضای این دولت بیرون نخواهد آمد. تا این لحظه، آمریکا که در رأس پیمان نظامی ناتو قرار دارد، از اعزام نظامیان به اوکراین طفره رفته و همچنین بارها تاکید کرده است که قصدی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور ندارد چرا که به این ترتیب، وارد جنگ با روسیه خواهد شد. جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا هم پیشتر مدعی شده بود که جایگزینی برای تحریم‌های اقتصادی شدید علیه روسیه نیست چرا که هر واکنش نظامی به آغاز جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد- جنگی که به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، هسته‌ای خواهد بود.

منبع:مهر

پوتین به غرب هشدار جنگ تمام عیار داد

رئیس جمهور روسیه در بازدید از یک مرکز آموزش خلبانان شرکت هواپیمایی ملی روسیه گفت که فعلا نیازی به اعلام شرایط اضطراری در روسیه نیست و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین غیرممکن است. ولادیمیر پوتین، همچنین اعلام کرد: «هر نوع تلاش کشور دیگری برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را مشارکت مستقیم در فعالیت های نظامی محسوب خواهیم کرد. نیروی کافی برای اجرای ماموریت هایی که برای نیروهای مسلح خودمان مشخص کردیم، در اختیار داریم. باید به دو جمهوری دونتسک و لوهانسک کمک کنیم.» پوتین در این سخنرانی گفت که روسیه برای اجرای همه توافق‌ها و تعهدات و جلوگیری از وقوع تنش در شرق اوکراین تمام تلاش خود را کرده است، اما مقامات اوکراینی، محله‌های مسکونی در دونتسک را بمباران و مردم را با سلاح‌های سنگین، هدف قرار می‌دهند. او در ادامه با توضیح اینکه مقامات کی‌یف برای تعلل در اجرای معاهده در طول سال‌های گذشته تلاش کردند و حدود ۱۳ هزار روس تبار را در دونباس کشتند، از ناتو انتقاد کرد و اظهار داشت که ناتو به اوکراین کمک می‌کند، زیرا علیه روسیه موضع گیری کرده است. رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه تردیدی نیست که ارتش روسیه به همه اهدافش خواهد رسید، گفت که اوکراین نباید عضو ناتو شود. هیچ کسی وزیر امور خارجه انگلیس را پس از سخنانش درباره مشارکت ناتو در جنگ اوکراین، بازخواست نکرد. او همچنین تلاش اوکراین را برای دستیابی به پایگاه‌های تسلیحات هسته‌ای را غیرقابل قبول خواند و مقامات کی‌یف را متهم کرد که نمی‌خواهند توافقنامه مینسک را اجرا کنند. پوتین همچنین در ادامه اظهار داشت که همه پیشنهادات خود را روی میز مذاکره با اوکراین روی میز قرار داده و تصمیم گیری را بر عهده آن‌ها گذاشته است. پیش از این ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین،از کشورهای ناتو و اروپایی ها درخواست کرده بود تا برای مقابل با روسیه، منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین ایجاد کنند. منطقه پرواز ممنوع به بخشی از حریم هوایی گفته می‌شود که هواپیماهای خاص نمی‌توانند در آن پرواز کنند اما مقامات غربی معتقدند که درگیری مستقیم نیروهای ناتو با جنگنده‌ها یا تجهیزات روسی می‌تواند خطر یک درگیری شدیدتر را در پی داشته باشد.به همین دلیل آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفته بود که تحمیل منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیز منجر به جنگی همه‌جانبه علیه روسیه خواهد شد.خبرگزاری آر تی روسیه نیز اعلام کرد ناتو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین باز هم موافقت نکرده است. رئیس جمهور اوکراین به شدت از تصمیم ناتو درباره رد درخواست کیف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای محافظت از آسمان این کشور در برابر هواپیماهای جنگی و موشک های روسیه انتقاد کرد و نشست روز جمعه ناتو را ضعیف و گیج کننده توصیف کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

«آتلانتیک» آشفتگی روانی بن سلمان را فاش کرد

سعودی لیکس با اشاره به مصاحبه ولیعهد سعودی با مجله آمریکایی آتلانتیک نوشت که این مصاحبه تصویری از شخصیت و آشفتگی روانی او را برملا می‌کند. سعودی لیکس در گزارشی در خصوص مصاحبه روز گذشته بن سلمان، فاش کرد که سوالات دشواری که حین مصاحبه از بن سلمان پرسیده شد او را گیج کرده و باعث بروز رفتارهای عجیبی شده بود. بن سلمان در این گفتگو با اشاره به اینکه قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اشتباه بزرگی بود ادعا کرد که آمریکا حق دخالت در امور داخلی ریاض را ندارد و تاکید کرد که شخصاً مسئول این حادثه نیست، اتهامی که محافل اطلاعاتی در واشنگتن علیه او مطرح کرده‌اند. ولیعهد سعودی در این مصاحبه افراد منتقد را به خیانت متهم کرد و مدعی شد که «شورای بیعت سعودی» (مسئول تعیین پادشاه و ولیعهد جدید) او را برای حفظ منافع سلطنتی انتخاب کرده است و تلاش برای ایجاد تغییر آن، خیانت به اعضای آل سعود و همچنین خیانت به قبایل بوده و فرار از خدمت و کودتا علیه پادشاهی تلقی می‌شود. وود، سردبیر مجله آتلانتیک پس از این مصاحبه به سی ان ان گفت: «من سه بار به عربستان سفر کردم و سعی کردم بفهمم که ولیعهد قاتل بود، اصلاح‌طلب یا هر دو، و اگر هر دو بود، آیا می‌توانست یکی بدون دیگری باشد؟ محمد بن سلمان حدود دو سال از انظار عمومی پنهان شده بود، انگار امیدوار بود مردم قتل خاشقجی را فراموش کند. اما این اتفاق رخ نداد. با این حال محمد بن سلمان همچنان می‌خواهد جهان را متقاعد کند که ناجی کشورش است. به همین دلیل است که در ماه‌های اخیر دو بار با من و جفری گلدبرگ، مدیر مسئول این مجله، ملاقات کرده است.» سردبیر آتلانتیک در ادامه به تشریح ملاقات خود با بن سلمان پرداخت و گفت که در این جلسات ولیعهد رفتار دوستانه و غیررسمی داشت. اما نظم سلطنتی مطلقا نمی‎تواند از چارچوب‌های خود خارج شود. وود توضیح داد که ولیعهد سعودی در اولین ملاقات او را به قصری در دریای سرخ دعوت کرد که پناهگاه خانواده او برای مقابله با ویروس کرونا است و پروتکل‌ها چند مرحله‌ای برای ورود به این کاخ وجود داشت از جمله مجموعه‌ای از آزمایشات پی سی آر توسط پرستاران کاخ سلطنتی. او در ادامه توضیح داد: «یک هواپیمای خصوصی نیمه‌های شب ما را از ریاض به این کاخ برد. پس از فرود، یک راهپیمایی کوتاهی از باند فرودگاه صحرایی انجام دادیم. سپس تمام دستگاه‌های الکتریکی خود را تحویل دادیم و در مهمان خانه‌ای که محل آن در نقشه‌های گوگل بدون علامت است توقف کردیم. در نهایت حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد ما را به کاخ خود دعوت کرد و حدود دوساعت با هم صحبت کردیم.» این سردبیر آمریکایی گفت که در دیدار دوم خود در کاخ ریاض از آن‌ها خواسته شد تا ۱۰ صبح برای ملاقات آماده باشند، اما ملاقات در نیمه شب صورت گرفت.

منبع:خبرنگاران جوان

جنگ اوکراین اینترنت بین الملل را کوچک کرد

مهدی سالم در توئیتر نوشت: ‎از حدود ساعت ۱۸ امروز ۴۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین المللی کشور قطع شده است. وی گفت: ‏با توجه به تداوم اختلالات مسیر شبکه از اوکراین، وزارت ارتباطات در حال برقراری لینک‌های جایگزین از طریق سایر مسیرهای بین المللی است. سالم خاطر نشان کرد: ‏بنا به اعلام مرکز عملیات شبکه، ۴۰۰ گیگ ظرفیت که از طریق شرکت روس تلکام و از مسیر کشور اوکراین تأمین می‌شود، از ساعت ۱۸ امروز ۱۴ اسفندماه قطع شده است. به گفته وی، ارتباطات کشور افت پیدا کرده اما خیلی محسوس نیست.

منبع:مهر

مجلس برای معافیت هنرمندان سقف گذاشت

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با پیشنهاد اصلاحی در جزء (۱) بند (ق) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس این مصوبه، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می‌شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه‌کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

منبع:مهر

سامانه سوت زنی وزارت کار راه اندازی شد

حجت الله عبدالملکی روز شنبه در آئین رونمایی از سامانه «سوت زنی» در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: این سامانه روی سایت اصلی وزارتخانه وجود دارد و مردم می‌توانند گزارش‌های فساد را مرتبط با هر سازمان و یا شرکتی ثبت کنند، هر شخصی می‌تواند گزارش خود را به عنوان گزارشگر حرفه‌ای ثبت و همکاری کند، حتی می‌توانند گزارش را بدون ثبت هیچ اطلاعاتی ثبت کنند. سامانه یک رمز ورود برای فرد تعریف می‌کند و او می‌تواند نتیجه را اعلام کند. این یک فرصتی برای گروه وزارتخانه است تا با اختلالات، فساد و تبانی آشنا شوند و فایل‌هایی نیز قابل بارگزاری است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نظارت همگانی از امروز آغاز شده است، اضافه کرد: ۱۵۰ هزار همکار در کشور داریم که می‌توانند موارد فساد را گزارش کنند و مردم نیز دسترسی به سامانه دارند. با ایجاد شفافیت و بستر امن برای گزارشگری منافذ فساد را ببندیم. وی گفت: ممکن است با تبانی چیزی را ارزان‌تر بفروشند در این صورت اصلاً نباید احساس امنیت کنند. بسیار جسارت می‌خواهد در این شرایط کسی فساد انجام دهد. قطعاً ما گزارش‌هایی را دریافت خواهیم کرد و به این گزارش‌ها رسیدگی خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که انجام شد جمع آوری پرونده‌ها بود که محورها و گزارش‌ها را گردآوری کرده و راستی آزمایی اولیه را انجام دادیم؛ علاوه بر آن، مکاتبه‌ای با رؤسای دستگاه‌های وزارتی کشور، ریاست دیوان محاسبات کشور، وزیر اطلاعات، ریاست کمیسیون اصل نود مجلس، رئیس سازمان سپاه، بازرسی ریاست جمهوری که مراجع اصلی نظارتی در کشور هستند، داشتیم و درخواست کردیم پرونده‌های مفتوح و ئیا گزارش و سرنخ‌هایی دارند به ما بدهند تا بررسی‌های لازم را انجام دهیم و پرونده‌ها تدوین و تکمیل شود. عبدالملکی با بیان اینکه صدها گزارش از این طریق جمع آوری شده است، گفت: پرونده‌ها در سیر مراحل تکمیل قرار گرفته است. در ارتباط با مسیرهای مشخص فساد که شناسایی شدند، سعی کردیم به محض شناسایی به لحاظ حقوقی با بخشنامه آن مسیر را کور کنیم تا بعد از آن اگر کسی کار را انجام داد، متخلف شناخته شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره اعطای سکه و کارت هدیه و بودجه محرمانه در ارتباط با ایام نوروز، گفت: متأسفانه در برخی از شرکت‌ها این موضوع وجود داشت که به نام عیدانه به افراد خارج از سازمان هدایایی داده می‌شد. سامانه سوت زنی طراحی شد تا اگر مردم مواردی را مشاهده کردند، اعلام و در سامانه ثبت شود. گزارش‌هایی داریم که میلیاردها تومان در برخی از شرکت‌ها به افرادی که خارج از مجموعه عیدی داده شد یا به بخش‌های اداری و بخش‌های دیگر می‌دادند. این‌ها از منظر ما فساد و خیانت در امانت است در حالی که نیروهای ما امانت دار مردم هستند که در جریان بررسی پرونده‌ها نیز شناسایی شدند که منفذ فساد است. وی تاکید کرد: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که در این مقطع کوتاه بتوانیم بگوییم فساد را از مجموعه اموال و دارایی مردم پاک و به زودی مدیران پاک و فسادستیز را منصوب کردیم و هر جا مجاری متعارف فساد بود، بسته شدند و می‌توانیم امیدوار باشیم این صلابت که در این واحدها اتفاق می‌افتد، ثمره آن افزایش کارآیی و سودآوری در این شرکت‌هاست که طبیعتاً سود و نفع آن برای مردم است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رسانه‌ها درخواست کرد: موضوع آماده بودن سامانه سوت زنی را به اطلاع عموم مردم برسانند و از هر طریقی چه رسانه ملی، روزنامه‌ها، فضای مجازی و سایت‌ها به گوش مردم برسانند. سرور این سامانه صد درصد امن است و در اختیار حراست قرار دارد. هیچ دسترسی شخص دیگری به این سامانه وجود ندارند و کسی تصور نکند با یک گزارشگری مسأله‌ای برایش ایجاد می‌شود. تدابیر لازم اندیشیده شده برای اینکه نهایت امنیت برای گزارشگری را فراهم کنیم.

منبع:مهر

مسافرت نوروزی ازاد شد

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح شنبه در یکصد و نهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: به روال هر سال در ایام و اعیاد پیش‌رو اجتماعات و گردهمایی‌هایی داریم که با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی کرونا با برگزاری این مراسم‌ها با رعایت اصول و فاصله بهداشتی و زدن ماسک مخالفتی ندارد. وی با بیان اینکه اولویت برای مسافرت و نیز حضور افراد در کاروان‌های راهیان نور نیز تزریق ۳ دوز واکسن است، افزود: البته برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر کسی دوز سوم واکسن را تزریق نکرد نیز می‌تواند با ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا از خدمات اجتماعی استفاده کرده و یا در گردهمایی‌ها حضور یابد و به سفر برود. رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا اقناع عمومی برای تزریق ۳ دوز واکسن کرونا است، اظهار داشت: با روش‌های مختلف تبلیغی به مردم توضیح دهید که تزریق ۳ دوز واکسن تا چه اندازه برای سلامتی خودشان و صیانت از سلامتی دیگران مؤثر است. رئیس جمهور با بیان اینکه از هر امکان و ابزار تبلیغی استفاده کنید تا مردم ترغیب به تزریق واکسن کرونا شوند، تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند نیز می‌تواند در ایجاد انگیزه و ترغیب مردم به واکسیناسیون بسیار مؤثر باشد. وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی و انسجام در بخش اجرایی موضوع مقابله با شیوع کرونا خاطرنشان کرد: اینکه در عرصه علمی نظرات متفاوتی در خصوص شیوه‌های مقابله با کرونا وجود داشته باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه می‌تواند منشأ نتایج مفیدی هم باشد، اما در عرصه عمل و اجرای دستورالعمل‌های مصوب بهداشتی باید یکپارچگی و هماهنگی کامل وجود داشته باشد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع یکسان‌سازی تعرفه‌های پرستاری اشاره و تاکید کرد: این موضوع مطالبه جدی جامعه پرستاری کشور است که رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز دو بار اجرای آن را مورد تاکید قرار داده‌اند، لذا باید هر چه سریع‌تر اجرایی شده و دستور ایشان با تأخیر و کندی مواجه نشود. رئیسی همچنین درباره نیازمندی‌های انبارهای سازمان هلال احمر کشور گفت: سازمان هلال احمر یکی از مهم‌ترین نهادهای امدادی کشور است که انبارهای آن هیچ‌گاه نباید با کاستی و نقص اموال مواجه باشند. این نهاد امدادی باید هر لحظه برای ارائه خدمات آمادگی کامل داشته باشد. رئیس جمهور به موضوع صادرات واکسن کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت با لحاظ و تأمین نیازمندی‌های داخلی نسبت به شناسایی بازارهای هدف برای صادرات واکسن و نیز اهدای واکسن به کشورهایی که توانایی خرید واکسن ندارند، اقدام کند.

منبع:مهر

حکم پرونده شهید رنجبر صادر شد

حجت الاسلام سید کاظم موسوی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده به لحاظ جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه و تأکیدات رئیس قوه قضائیه به صورت ویژه انجام شد تاکید کرد: دستگاه قضایی از ابتدای وقوع این جنایت رسیدگی ویژه و سریع به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد و سیر قانونی پرونده از جمله تحقیقات پرونده و کلیه ضوابط مندرج در آئین دادرسی کیفری را در کمترین زمان ممکن اجرا نمود. این مقام ارشد قضایی استان فارس با بیان اینکه پس از تکمیل تحقیقات در دادسرا و صدور کیفرخواست و همچنین معرفی وکیل تعیینی از سوی متهم و رعایت مقررات مندرج در آئین دادرسی کیفری دادگاه نسبت به تعیین وقت رسیدگی در سریع ترین زمان ممکن اقدام کرد، گفت: امروز (شنبه ۱۴ اسفند) تنها پس از گذشت یک ماه از وقوع حادثه قتل و شهادت مظلومانه شهید رنجبر جلسه رسیدگی دادگاه برگزار و دادگاه پس از اعلام ختم رسیدگی به صورت حضوری اقدام به صدور رأی نمود و متهم این پرونده را با توجه به مطالبه اکید اولیاء دم و شکات پرونده به قصاص نفس، حبس، شلاق و پرداخت دیه و از باب جراحات غیر مؤثر در قتل نسبت به سرباز وظیفه محکوم کرد. نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان اینکه وقوع این جنایت باعث جریحه دار شدن احساسات طیف گسترده ای از مردم در سراسر کشور گردید گفت: با توجه به هدف دستگاه قضایی در بازدارندگی از وقوع جنایات مشابه رسیدگی سریع، قاطع و قانونی را پیگیری و امروز پیش از فرا رسیدن چهلمین روز از شهادت مأمور وظیفه شناس نیروی انتظامی، دادگاه متهم این پرونده برگزار شد و رأی قصاص این قاتل را صادر کرد. حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه رأی صادره مطابق قانون قابلیت فرجام خواهی در مدت زمان مقرر را دارد خاطر نشان کرد: با صدور این رأی مراحل دادرسی به این پرونده در استان فارس به پایان رسید و در صورت اعتراض متهم و یا وکیل مدافع وی به رأی صادره پرونده جهت تکمیل سیر قانونی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

منبع:مهر

۱۴۰۰ واردات خودرو را ممکن کرد

علی جدی در مورد آزادسازی واردات خودرو، اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس مقرر شده برای سال آینده تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی) وارد شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ممنوعیت واردات خودرو مربوط به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ است و مهلت قانونی این مصوبه در اوایل خرداد سال آینده به پایان می‌رسد. وی ادامه داد: از سویی دیگر نیز رئیس جمهور تمایل به آزادسازی واردات دارد و معتقد است که بعد از گذشت ۳ ماه اول سال ۱۴۰۱، واردات خودرو باید آزاد شود. جدی گفت: همچنین وزیر صمت نیز موافق واردات در سال آینده است و در جلساتی که با خودروسازان داشتیم آنها اعلام کردند که مشکلی با آزادسازی واردات ندارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نظر شورای نگهبان، اظهار کرد: با توجه به اینکه یک هماهنگی نسبی بین مسئولان وجود دارد و همچنین تاریخ انقضای ممنوعیت واردات بهار سال آینده است، به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان و یا هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، منعی در برابر آزادسازی واردات خودرو قرار دهند. وی در مورد تعرفه واردات خودرو گفت: به نظر می‌رسد واردات با همین تعرفه ۷۵ درصدی انجام شود اما حتی با همین تعرفه هم باز بازار تکان می‌خورد زیرا در حال حاضر قیمت خودروهای خارجی ۶ تا ۷ برابر قیمت‌های واقعی است؛ خودرویی که در خارج از ایران ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، دست دوم آن در داخل ایران بالای ۳ تا ۴ میلیارد تومان است. جدی تصریح کرد: به هر حال پس از به ثبات رسیدن اوضاع، می‌توان تعرفه واردات خودرو را نیز به تدریج کاهش داد.ممنوعیت واردات برخی از کالاها از جمله خودرو بر اساس مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ در شرایطی ابلاغ شد که این شورا با در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا، ساماندهی منابع ارزی را در اولویت قرار داد. به این ترتیب با توجه به ارزبری زیاد واردات خودرو، شورای یاد شده مصوبه توقف واردات تا خردادماه ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

منبع:مهر

آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران به توافق رسیدند

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان) و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس) جهت شفاف‌سازی درخصوص مسائل مطرح شده در سند GOV/۲۰۲۱/۵۲ به تاریخ ۲۶ آبان۱۴۰۰ (۱۷ نوامبر ۲۰۲۱) بر روی بیانیه مشترک زیر به توافق رسیدند.متن این بیانیه به شرح زیر است:

سازمان و آژانس با هدف حل و فصل موضوعات توافق کردند، در ادامه همکاری خود همانطوری که در بیانیه مشترک مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۹ (۲۶ اوت ۲۰۲۰)بیان شده است، همکاری‌ها و گفتگوهای بین خود را سرعت بخشیده و تقویت کنند. در این زمینه، سازمان و آژانس درخصوص موارد زیر توافق کردند: ۱- سازمان حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰( ۲۰مارس ۲۰۲۲ )توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس در خصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد. ۲- ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبیِ سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط با آن، آژانس این اطلاعات را مرور کرده و هر سئوالی در مورد این اطلاعات دریافت شده را به سازمان ارائه می‌نماید. ۳- ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات به سازمان توسط آژانس در خصوص هر سئوال دیگر در مورد این اطلاعات، آژانس و سازمان برای بررسی سوالات در تهران تشکیل جلسه خواهند داد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد. ۴- مدیرکل در نظر دارد با انجام فعالیت‌های مندرج در بندهای ۱ تا ۳ بالا و به دنبال ارزیابی مربوطه توسط آژانس، نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱( ژوئن ۲۰۲۲ )گزارش کند.

منبع:ایسنا

«ترومن» وارد دریای اژه شد

منابع خبری آمریکا از ورود ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» به شمال دریای اژه همزمان با تشدید درگیری‌ها بین اوکراین و روسیه خبر دادند.ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا با هدف ادعایی جلوگیری از تشدید تنش‌ها میان اوکراین و روسیه، وارد شمال دریای اژه شد. شبکه خبری سی.‌ان.‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد ناو هواپیمابر ترومن با توجه به افزایش تنش در منطقه وارد شمال دریای اژه شده است. این شبکه خبری به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که در صورت تشدید تنش، ممکن است از نیروی دریایی آمریکا خواسته شود تا گشت‌های هوایی بیشتری در دریای سیاه مستقر کند.

منبع:ایسنا

راز «استون‌هنج» فاش شد

یک باستان‌شناس معتقد است سازه تاریخی «استون‌هنج» به عنوان یک تقویم خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.یک باستان‌شناس معتقد است بنای باستانی و مشهور «استون‌هنج» در گذشته به عنوان یک تقویم خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت به نحوی که هر یک از سنگ‌ها نمایان‌گر یک روز و هر بخش از حلقه سنگ‌ها مرتبط با هفته‌ها بوده است. یک تقویم خورشیدی دقیق، حدود ۳۶۵.۲۵ روز را در برمی‌گیرد. البته که در «گاه‌شمار میلادی» که امروزه در بسیاری از بخش‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۳۶۵ روز وجود دارد و هر چهار سال یک بار، یک روز به تعداد ۳۶۵ روز اضافه می‌شود. باستان‌شناسان سال‌ها در تلاش برای تشخیص کاربرد اصلی این سازه ۵۰۰۰ ساله بوده‌اند و در این میان فرضیه‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند، این‌که «استون هنج» به عنوان گورستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و یا محل برگزاری مراسم‌های تشریفاتی بود و یا به عنوان تقویم باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت از جمله این فرضیه‌ها بود. «تیموتی دارویل» استاد باستان‌شناسی دانشگاه «بورنموث» در بریتانیا در تحقیقاتی که در یکم مارس در «ژونال انتیکیتی» منتشر شد، این‌طور نوشته است: «محققان سال‌ها شواهدی از مورد استفاده قرار گرفتن «استون‌هنج» به عنوان یک گاه‌شمار ماقبل تاریخ (یک تقویم نوسنگی) را مشاهده کرده بودند. نحوه استفاده دقیق از این تقویم با این حال هنوز مشخص نیست.» «دارویل» برای این‌که بتواند نحوه کاربرد «استون‌هنج» را متوجه شود، از عددشناسی سنگ‌ها کمک گرفت. به گفته «دارویل»، «استون‌هنج» ۳۰ سنگ عظیم را شامل می‌شد که از بخش بالا توسط ۳۰ سنگ مستطیلی شکل به یکدیگر متصل شده بودند؛ البته تعدادی از این سنگ‌ها امروزه از محل اصلی افتاده‌ و یا به طور کلی گم شده‌اند. این ۳۰ سنگ نمایانگر ۳۰ روز بودند. اگر این ۳۰ روز را در ۱۲ ماه ضرب کنیم، ۳۶۰ روز حاصل می‌شود. به گفته «دارویل» در داخل حلقه سنگ‌ها، ۱۰ سنگ که با فاصله و به صورت دوتایی قرار داشتند. یعنی ۵ جفت سنگ در داخل این حلقه وجود داشت که می‌تواند نمایانگر پنج روز اضافی باشد تا درنهایت ۳۶۵ روز شکل بگیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، «استون‌هنج» از همان ابتدا برای این ساخته نشده بود که به عنوان «تقویم خورشیدی» مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، چهار «سنگ پایگاهی» نیز خارج از حلقه ۳۰ تایی سنگ‌ها وجود داشت. این چهار سنگ می‌توانند نشانگر لزوم اضافه شدن یک روز در هر چهار سال یک‌بار باشند تا در نهایت یک سال خورشیدی ۳۶۵.۲۵ روز را شامل شود. «دارویل» به این نکته اشاره کرد که دو مورد از سنگ‌های حلقه ۳۰‌تایی باریک‌تر از سایر سنگ‌ها هستند. همچنین فاصله بین این دو سنگ که باستان‌شناسان آن‌ها را با نام‌های «S۱۱» و «S۲۱ » می‌شناسند با یکدیگر و سایر سنگ‌های اطرافشان بسیار بیشتر است. این نکته می‌تواند نشانگر این مسئله باشد که برای افراد سازنده «استون‌هنج» هر دهمین روز در این حلقه اهمیت خاصی داشته و شاید محدوده زمانی شبیه به «یک هفته» برای آن‌ها بوده است. متخصصان مدت‌ها است که می‌دانند «استون‌هنج» برای هم‌تراز شدن با انقلاب تابستانه و زمستانه ساخته شده است. «دارویل» معتقد است این توازن و هم ترازی می‌توانست در استفاده صحیح از تقویم موثر باشد. «استون‌هنج» در حوالی ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد ساخته شده و در طول زمان دچار تغییراتی شده بود. به گفته «دارویل» بخش‌هایی از «استون‌هنج» که یک تقویم را شکل می‌دهند در حوالی بین ۲۶۲۰ تا ۲۴۸۰ پیش از میلاد ساخته شده‌اند. زمانی که «استون‌هنج» برای نخستین‌بار ساخته شد، مردم بیشتر به حرکات ماه توجه نشان می‌دادند و با گذشت زمان بیشتر به استفاده از تقویم خورشیدی راغب شدند. در آن زمان سیستم نوشتار در بریتانیا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت بنابراین نمی‌توان علت این تغییر را دریافت. یکی از فرضیه‌ها این است که تاکید اعتقادات مذهبی بیشتر به خورشید و حرکات آن تغییر پیدا کرد. «دارویل» اطمینان ندارد که این تقویم خورشیدی چگونه و چرا شکل گرفته است. تقویم‌های خورشیدی در حوالی همان زمانی که «استون‌هنج» ساخته شد در بین‌النهرین و مصر ساخته می‌شدند. «دارویل» معتقد است، شاید ایده ساخت این تقویم خورشیدی از راه‌های تجاری دور و دراز به بریتانیا رسیده باشد. البته این امکان نیز وجود دارد که مردم بریتانیا بی آن‌که از وجود سازه‌های مشابه در خاومیانه اطلاع داشته باشند، این تقویم خورشیدی را ساخته باشند.

چینی ها درمان جدید برای کووید-۱۹ یافتند

محققان چینی اخیرا از طراحی ترکیب آنتی‌بادی کوکتل(cocktail antibody) برای درمان و پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ خبر داده‌اند.محققان چینی در یافته‌های اخیر خود اظهار کرده‌اند ترکیب آنتی‌بادی کوکتل آنها اینگونه است که می‌تواند چند ضربه به کروناویروس که عامل بیماری کووید-۱۹ است، وارد کند. محققان دانشگاه پزشکی پایتخت(Capital Medical University) و آکادمی علوم چین(Chinese Academy of Sciences) در مطالعه اخیرشان از طراحی آنتی بادی مونولوکال انسانی دوگانه علیه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ خبر داده‌اند که یک جفت آنتی‌بادی غیررقیب از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده انسانی به نام‌های B۳۸ و H۴ را ترکیب می‌کند تا دو آنتی‌ژن را مورد هدف قرار دهد و بنابراین با این رویکرد می‌تواند از اتصال ویروس به گیرنده آن جلوگیری کند. پادتن‌های تَک‌تیره یا آنتی‌بادی مونوکلونال(Monoclonal antibodies) پادتن‌هایی تک‌گونه و همانند یکدیگر هستند. علت این همانندی این است که پادتن‌های مونوکلونال توسط نوعی سلول ایمنی همانندسازی‌شده از یک سلول والد تولید می‌شوند. نتایج این مطالعه که این هفته در مجله Nature Immunology منتشر شد، حاکی از آن است که آنتی بادی دو گانه یا bsAb۱۵ کارایی خنثی کننده بیشتری نسبت به آنتی بادی‌های والد خود دارد و فعالیت خنثی کننده قوی‌تری در برابر نوع دلتا نشان داده است. طی این مطالعه محققان جهش‌یافته‌های فرار دو آنتی‌بادی والد را انتخاب کردند و نشان دادند که bsAb۱۵ می‌تواند به‌طور موثری همه جهش‌یافته‌های فرار از آنتی‌بادی‌های منفرد را خنثی کند. همچنین نشان داده شد که آنتی بادی جدید غلظت ویروس را در نخستی سانان غیرانسانی آلوده و موش‌های تراژنتیک آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین انسانی را کاهش می‌دهد و آن را به یک استراتژی بالقوه عملی و موثر برای درمان و پیشگیری از کووید-۱۹ شدید تبدیل می‌کند.

منبع:ایسنا

سامانه بارشی جدید وارد کشور شد

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: یکشنبه بعد از ظهر سامانه بارشی جدید از غرب کشور وارد می‌شود. صادق ضیائیان گفت: فردا یکشنبه در ساعات ابتدایی روز در استان خراسان رضوی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و از بعد از ظهر سامانه بارشی جدیدی وارد کشور خواهد شد و در نواحی غرب، شمال غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز غربی، بارش باران و برف و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی روز دوشنبه گستره فعالیت سامانه بارشی علاوه بر نواحی ذکر شده، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از مرکز و شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد. او گفت: روز سه‌شنبه در نواحی شمال شرق و ارتفاعات البرز ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود. طبق اعلام سازمان هواشناسی امشب در برخی مناطق استان‌های کرمان، فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت خواهیم داشت و بارش برف در نواحی مرتفع پیش‌بینی می‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

آب، برق و گاز رایگان مدارس مشروط شد

مصوبه رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس از سال ۹۸ اجرایی شده که برای سال آینده هم هزینه پرداختی این موارد در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان است. نمایندگان مجلس برای سال آینده هم هزینه پرداختی آب، برق و گاز مدارس دولتی را در صورت رعایت الگوی مصرف، رایگان کردند. این مصوبه از سال ۹۸ اجرایی شده است. در این قانون، الگوی مصرف حداقلی برای رایگان بودن آب، برق و گاز تعیین شده است. به گفته یکی از مدیران مدارس اگر دانش آموزان فقط روزانه یک لیوان آب مصرف کنند؛ از الگوی مصرف ارائه شده بیشتر می‌شود. قانونی که آموزش و پرورشی‌ها می‌گویند رعایت نمی‌شود و وزارت نیرو هم آن را قبول ندارد.

منبع:خبرنگاران جوان

پروژه خودکفایی ۵۴ هزار خانوار کمیته امداد کلید خورد

حجت الاسللام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با حضور در ساختمان مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی از سامانه امداد هوشمند (سها) رونمایی کرد و نیز پروژه خودکفایی و توانمندی ۵۴ هزار خانوار کمیته امداد و همچنین ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی به مددجویان در سراسر کشور را افتتاح نمود. رئیس جمهور همچنین در این ارتباط تصویری پنل‌های خورشیدی روستای ملأ علی در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان را افتتاح کرد. سامانه امداد هوشمند (سها) با هدف چابک‌سازی فرآیند ارائه خدمات مطلوب به نیازمندان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و بسترهای الکترونیکی و فضای مجازی عملیاتی و پیاده‌سازی شده است. در این بازدید که رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز حضور داشت، گزارشی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سامانه هوشمند امداد (سها) ارائه گردید و رئیس جمهور در جریان فعالیت‌ها و عملکرد کمیته امداد در بخش‌های مختلف قرار گرفت.

منبع:خبرنگاران جوان

ابر ویلای چالوس تخریب شد

تخریب ابرویلای حاشیه رودخانه چالوس در اجرای طرح آزادسازی اراضی ملی آغاز شد.حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در خصوص روند آزادسازی اراضی در حریم رودخانه کرج گفت: در روند اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادسازی رودخانه‌ها و اراضی ملی، کار آزاد سازی بستر و حریم رودخانه کرج در جاده چالوس آغاز و در اولین اقدام ساختمان متعلق به قوه قضاییه تخریب شد. وی افزود: از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند تاکنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است. رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: در فاز دوم، کار آزاد سازی حریم رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیر حاکمیتی آغاز شده است . فاضلی هریکندی افزود: امروز نیز تخریب ابرویلایی لاکچری که اقدام به تخلفات زیادی در زمان ساخت و ساز در حریم رودخانه کرج داشته است آغاز شد. وی تصریح کرد: این ساختمان، نماد تحقق چند جرم و تخلف است و به عبارت دیگر برای احداث این ساختمان بزرگ سه طبقه و محوطه آن، چهار جرم و تخلف به شرح ذیل واقع شده است: اول: یک هزار و ۱۴۲ مترمربع از بستر و ۵۰۸ مترمربع از حریم رودخانه کرج تصرف شده است. دوم: ۶۵۲ مترمربع از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال که بخشی عمده‌ای از آن نیز کوه بوده، تراشیده و تصرف شده است. وی افزود: سوم: به حریم شبکه برق ۲۰کیلوولت تجاوز و در حریم انتقال برق ساخته شده است. چهارم: بخشی از زمین که جزء مستثنیات مالک بوده، باغ میوه بوده که به صورت غیرمجاز ابتدا در سال۱۳۵۴ و هنگام ساخت بنای قدیمی اولیه و مجددا هم در سال ۱۳۹۳ به بعد تغییرکاربری داده شده است. رئیس کل دادگستری استان البرز، گفت: امروز در تخریب این ابر ویلا علاوه بر نمایندگان رسانه‌های مختلف برای پوشش رسانه ای، تعدادی از نمایندگان تشکل‌های غیردولتی نیز ناظر اجرایی روند اجرای بدون خط قرمز قانون بودند.

منبع:شبکه خبر

پروازهای دمشق «هما» از سر گرفته شد

مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برقراری پروازهای فوق‌العاده "هما" در ایام نوروز به فرودگاه دمشق خبر داد. حسین جهانی افزود: برای ایام تعطیلات نوروزی، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از ۵ ایستگاه پروازی تهران، کرمان، مشهد مقدس، شیراز و تبریز با زمان‌بندی مشخص به مقصد دمشق پروار می‌کند. جهانی در ادامه گفت: پروازهای فرودگاه امام خمینی به مقصد دمشق از دهم اسفندماه سال جاری آغاز شده و تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و پروازهای این مسیر به صورت روزانه انجام خواهند شد. وی درخصوص سایر پروازهای "هما" به فرودگاه دمشق، گفت: پرواز از فرودگاه مشهد مقدس به فرودگاه دمشق از دیگر پروازهای برنامه ریزی شده است که از ۱۵ اسفند ماه سال جاری آغاز شده و تا ۶ فروردین ادامه دارد و پروازهای این مسیر در روزهای شنبه و یکشنبه در بازه زمانی یاد شده انجام می‌شود. وی به پرواز هما از فرودگاه کرمان به دمشق اشاره کرد و افزود: پروازهای فرودگاه کرمان از ۲۰ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۱۱ فروردین ادامه دارد. پروازهای "هما" از این فرودگاه به مقصد دمشق در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در مدت یاد شده انجام می‌شود. جهانی در خصوص سایر پروازهای "هما" به مقصد فرودگاه دمشق، گفت: "هما" از فرودگاه‌های شیراز و تبریز به دمشق یک پرواز انجام خواهد داد. پرواز فروگاه شیراز در روز اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود ضمن اینکه پرواز فرودگاه تبریز نیز در روز ۲۵ اسفندماه سال جاری به مقصد فرودگاه دمشق انجام می‌شود. جهانی همچنین گفت: در تعطیلات نوروز، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" پروازهایی را به مقصد فرودگاه نجف برنامه ریزی کرده است و طبق برنامه، هما روزانه یک پرواز به فرودگاه نجف اشرف انجام خواهد داد.

منبع:شبکه خبر

میانمار تابعیت مخالفان را باطل کرد

شورای نظامی حاکم میانمار از لغو تابعیت اعضای ارشد گروه اصلی هماهنگ کننده مقاومت در برابر حکومت ارتش خبر داد. شورای نظامی حاکم میانمار از لغو تابعیت اعضای ارشد گروه هماهنگ کننده مقاومت در برابر حکومت ارتش، خبر داد. در این اطلاعیه که روز جمعه از تلویزیون دولتی MRTV پخش شد، آمده است که تابعیت ۱۱ تن از رهبران مخالف حکومت نظامی به دلیل اینکه گفته می شود از کشور فرار کرده و به منافع ملی آسیب رسانده اند، لغو شده است. نام هشت عضو دولت وحدت ملی در سایه، که خود را مرجع قانونی حاکم بر کشور می‌داند، و سه فعال برجسته در این فهرست آمده است. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، حکومت وحدت ملی که سال گذشته تأسیس شده بود، با افتادن قدرت به دست ارتش میانمار در اسفند سال گذشته و سرنگونی دولت آنگ سان سوچی، از تصاحب کرسی های خود منع شدند. حداقل دو تن از اعضای کابینه حکومت وحدت ملی که در این اعلامیه نامشان برده شده است، روز شنبه در توییتر این موضوع را منعکس کردند. آنگ میو مین، وزیر حقوق بشر که برای جلب حمایت از جنبش مقاومت میانمار به اروپا سفر کرده است، گفت که این حکم غیرقانونی است زیرا شورای نظامی، دولت قانونی محسوب نمی شود. آنگ میو مین نوشت: «قطع تابعیت اعضای کابینه توسط حکومت نظامی تروریستی مانند یک شوخی است. هیچ چیز نمی تواند عشق ما به کشورمان را متوقف کند.» وزیر امور خارجه این گروه، زین مار آنگ، نیز نوشت: «فقط به خاطر کودتاچیانی که تظاهر به دولت بودن می کنند و تابعیت من را سلب می کنند، باعث نمی شود که میانمار را کمتر دوست داشته باشم. آنها حق سلب تابعیت مردم را ندارند.» هشت نفر دیگر از اعضای کابینه مخالف حکومت نظامی که در اعلامیه ارتش نام برده شده اند، به خیانت به کشور و سایر جرایم سیاسی متهم شده اند که مجازات بالقوه آن اعدام است. این سه فعال عبارتند از مین کو ناینگ، رهبر قیام شکست خورده ۱۹۸۸ علیه دیکتاتوری نظامی قبلی، اینت پو او، که به پنسیلو نیز معروف است، و میو یان ناونگ تین.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha