شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
راضیه علی اکبری

حوزه/ یک مدرس دانشگاه گفت: اشتغال زنان باید متناسب با شان، شخصیت و روحیه آنان باشد تا از آسیب های کار برای بانوان بکاهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر راضیه علی اکبری در کرسی علمی ترویجی که با موضوع " تعارض یا عدم تعارض اشتغال زنان با انجام رسالت مادری و همسری " به همت سازمان بسیج اساتید استان قم و دانشگاه طلوع مهرقم که در این دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، افزود: در این نشست بنا نداریم بگوییم که خانم ها اشتغال نداشته باشند، بلکه می خواهیم آسیب شناسی کنیم اشتغال یا تحصیل بانوان را و اینکه چه کار می توانیم انجام دهیم تا با آسیب های کمتری مواجه باشیم و موفقیت بهتری به دست آوریم.

این مدرس دانشگاه، خاطر نشان کرد: در نظام هستی که خداوند قرار داده، زن و مرد هر یک جایگاه، رسالت و وظایفی دارند تا در مسیر خوشبختی در حرکت باشند.

وی با اشاره به اینکه اینکه زن نقش انسان سازی دارد یک مساله کاملا بدیهی است و بزرگترین سرمایه اجتماعی را زنان رقم می زنند، گفت: با توجه به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه همانگونه که قرآن انسان ساز است زن نیز انسان ساز است و این زنان بودند که افراد بزرگی چون امام خمینی، سردار سلیمانی و دیگر مخترعین و دانشمندان را تربیت کرده اند.

علی اکبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خویش تاکید کردند که ما زمانی می توانیم جامعه سالم داشته باشیم که خانواده سالم داشته باشیم سلامت خانواده به زن به عنوان رکن اساسی در این نهاد اجتماعی باز می گردد.

وی بیان کرد: زن برای رسیدگی به وظیفه خود در خانه و اشتغال در بیرون از خانه می تواند از الگوهایی استفاده کند و قرآن در سوره تحریم از حضرت آسیه همسر فرعون و حضرت مریم به عنوان دو الگو برای زنان نام می برد و زنان شاغل نیز می توانند با درنظر گرفتن این الگوها در عرصه های اجتماعی بهتر فعالیت داشته باشند.

به گفته وی حضرت آسیه با وجود اینکه در محیط ناسالم و آلوده زندگی می کند اما ایشان موفق شده ایمان خود را حفظ کند و بتواند به کمال و سعادت الهی برسد. بنابراین چنین مثالی کمک می کند که حتی زمانی که جامعه آلوده و فاسد است زن بتواند پاکدامنی و ایمان و تقوی خود را در هر شرایطی حفظ کند.

این کارشناس رسانه، اضافه کرد: بعضی از زنان خانه دار چنین تصور می کنند که تنها با نقش همسری و مادری از پیشرفت و موفقیت عقب افتاده است و از شرایط خود گله مند است و رویای اشتغال و تحصیل را در سر می پروراند و این در حالی است که بسیاری از زنان شاغل دوست داشتند تا می توانستند از کار فارغ شوند و بیشتر به وظیفه همسری و مادری بپردازند.

علی اکبری ادامه داد: گاهی بعضی از بانوان به ضرورت اشتغال دارند و گاهی اوقات نیز علت اشتغال بانوان نفوذ سبک زندگی غربی و تفکر منحرف فمنیست است که زنان را نسبت به رقابت تنگاتنگ با مردان در عرصه های کار و فعالیت اجتماعی ترغیب می کند.

وی یادآور شد: شناخت خویشتن، و آگاهی به ارزش و جایگاه زن یکی از مهمترین ارکانی است که خود را در رقابت نادرست با مردان قرار ندهیم که خود را به دیگران اثبات کنیم .

وی در ادامه سخنان خود گفت: گاهی اشتغال با وظایف مادری و همسری در تعارض است که یکی از آنها تعارض زمانی است که زمان کار و اشتغال زنان با زمانی که باید در خانه به امور خانواده رسیدگی کند و جهت تعلیم و تربیت کنار فرزندان خود باشد، در تعارض است.

وی بیان کرد: فشار روحی و روانی که به خود زن و همسر و فرزندان وارد می شود از دیگر تعارضات اشتغال با نقش مادری و همسری است و در ادامه آن تعارضات رفتاری است که به واسطه حضور زن در عرضه های مختلف اجتماعی و تعامل با افراد مختلف در فرد ایجاد می شود چراکه در عرصه های کار گاهی باید چارچوب هایی را رعایت کند و رفتارهای آمرانه و ناهیانه داشته باشد که نمی تواند چنین رفتاری را در خانه با افراد خانواده خود داشته باشد.

به گفته وی در نتیجه خود بانوان شاغل اولین و مهمترین قشری هستند که از اشتغال آسیب می بیند و سپس فرزندان و همسر از این اشتغال آسیب می بینند و بچه ها با بحران سرپرستی مواجه می شوند و خانم شاغل نمی تواند مانند یک زن خانه دار به خانواده خود رسیدگی کند.

این نویسنده ادامه داد: البته ما زنان بسیاری را نیز داریم که در عین اشتغال و فعالیت های اجتماعی، ورزشی، سیاسی و اقتصادی می توانند زندگی را مدیریت کنند و به همه امور زندگی خویش برسند.

علی اکبری تصریح کرد: در تحقیقات انجام شده مشخص شده که اشتغال بانوان تاثیر زیادی در طلاق بانوان دارد و با آمارگیری و مصاحبه و نظرسنجی ثابت شده است که افزایش اشتغال بانوان باعث افزایش طلاق نیز شده است و مقالات زیادی به این موضوع پرداخته است.

وی شرح داد: استقلال مالی بانوان یکی از دلایل طلاق زنان شاغل است چراکه در قبل از دهه 60 و 50 زنانی که به خانه داری می پرداختند به دلیل عدم نیاز مالی و تامین مالی بوده است و نیازی به کار کردن نداشتند ولی اکنون به دلیل استقلال مالی بانوان روابط را به چالش می کشاند و در چانه زنی ها می توانند بر مردان غلبه پیدا کنند و مساله اقتدار مرد زیر سوال می رود.

این استاد دانشگاه، خاطر نشان کرد: زنی که در محل کار خود اقتدار دارد به سختی می تواند اقتدار مرد خود را حفظ کند و این از عوامل مهم در طلاق است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده افزود: اشتغال زنان علاوه بر طلاق، تجرد قطعی را افزایش می دهد و بر اساس تحقیقات انجام شده وقوع طلاق در میان بانوان شاغل دوبرابر بانوان خانه دار است.

علی اکبری یادآور شد: گسترش موج فمنیست در جامعه از دیگر عوارض اشتغال بانوان است و گاهی افراد به دلیل حضور در خانواده ای که بیشتر بانوان آن شاغل هستند نیاز کاذب ایجاد می کند تا فرد حتی بدون ضرورت و نیاز مالی وارد عرصه کار شود و به لیل موج فمینیستی در خانواده برای رسیدن به این هدف هرکار و هر مکان شغلی را برای شغل انتخاب کند بنابراین این اشتغال باعث می شود که فرد رفتارها و لطافت های زنانه خود را از دست بدهد .

وی در ادامه افزود: از جهت های مختلف فردی، روحی، جسمی و عاطفی و رفتاری اشتغال غیرضروری زنان را دچار آسیب می کند ولی اگر آن شغل متناسب با شان زن باشد این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

وی به آسیب های اجتماعی برای زنان شاغل اشاره کرد و گفت: آسیب هایی مانند اختلالات روحی، کاهش باروری، خیانت، بیکاری مردان و طلاق جامعه را تهدید می کند و در کنار آن سنگینی کار منزل همچنان بر دوش زنان وجود دارد و اگر نتواند وظایف همسری و مادری خود را به درستی انجام دهد آسیب آن به خود زن و خانواده بازمی گردد.

وی دوگانگی در تربیت فرزند از دیگر آسیب های اشتغال بانوان عنوان کرد و افزود: مادران برای رفتن به سرکار فرزند خود را به مهدهای کودک فرستاده و یا به نزد مادر و اطرافیان خود می سپارد که در هر صورت فرزند از تربیت مادر خارج می شود و تربیت فرزند دوگانه شده و مشکلاتی در آینده فرزندان ایجاد می کند و این تربیت دوگانه ارزش ها و اولویت ها تغییر می دهد.

به گفته وی برای فردی که قصد دارد تازه وارد بازار کار شود هدف شناسی بسیار مهم است که فرد بداند هدفش از کار و اشتغال چیست و چه آینده ای را برای خود متصور است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در مرحله بعد باید بصیرت افزایی و ایجاد آگاهی ایجاد کنیم و سپس به ضرورت شناسی توجه داشته باشیم که آیا کار خارج از منزل برای زن با توجه به شرایط خانواده خود ضرورت دارد یا نه؟ و بعد از اشتغال به کار باید زمان خود را مدیریت کند تا هم به کار و هم به همسر و فرزندان رسیدگی کند.

علی اکبری افزود: نکته دیگری که بسیار حایز اهمیت است همکاری و همراهی خانواده است که اگر نباشد زن قادر به کار در بیرون خانه نخواهد بود و یا نمی تواند در کار خود موفق بوده و یا زندگی خانوادگی خود را ادامه دهد.

وی یادآور شد: تقویت هستی شناسی، خداشناسی، معادشناسی و معرفت شناسی برای بانوان لازم است تا آسیب های کمتری را در مسیر اشتغال داشته باشد همچنان که در روایات متعددی تاکیدات زیادی بر شوهرداری و تربیت فرزندان به عنوان وظیفه اصلی زنان بیان شده است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی با توجه به وضعیت کرونا برای اشتغال بانوان امری ضروری است.

علی اکبری تاکید کرد: هویت زن به مادر بودن است درحالی که هویت مردان به کار و شغلشان بستگی دارد . استقلال مالی و اشتغال بانوان باعث تجرد قطعی برخی دختران شده است چراکه نیازی به ازدواج در خود نمی بینند و همچنین متاسفانه برخی ناهنجاری ها در جامعه تبدیل به هنجار شده است مانند تک فرزندآوری .

وی در پایان سخنان خود گفت: برای سنجش موفقیت زنان شاغل باید به این دو سوال که آیا آرامش دارد و آیا خانواده از او راضی هست یا نه؟ پاسخ بدهد و اگر جواب یکی از این سوالها منفی باشد به این معناست که اشتغال به پایه های خانواده ضربه وارد می کند.

دکتر قدسیه حسنی از مدرسین دانشگاه های قم به عنوان داور این کرسی در خصوص مقاله دکتر علی اکبری گفت: متاسفانه در محیط های کاری و تحصیلی توجهی به اختلاط محرم و نامحرم نمی شود و باید به حد قابل قبول شرعی مورد توجه قرار گیرد.

وی با مثبت و غنی بودن مقاله نوشته شده افزود: توجه به زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) باید در خانواده ها مورد تاکید قرار بگیرد و فرزندان با این فرهنگ بزرگ شوند.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد: در روایت زیادی آمده است زنان در خانه هایشان به کتاب خدا و سنت پیغمبر قضاوت می کنند. در دوره ظهور مهدوی 50 نفر از زنان حضور دارند .

حسنی بیان کرد: در زمینه تحصیلات علمی ، حضرت زینب، حضرت معصومه الگوهای علمی خوبی برای زنان هستند و باید جنبه تهذیبی و تقوایی باید در کنار تحصیلات بانوان تقویت شود تا به عنوان یک مادر منتظرپروری را توسعه دهند.

دکتر اعظم وفایی، مدرس دانشگاه قم و از دیگر داوران این کرسی گفت: وقتی آسیبی خانواده را تهدید می کند همان آسیب در ابعاد بیشتر جامعه را تهدید می کند .

وی ادامه داد: با توجه به آیات و روایات و نیاز روز جامعه و سرعت فناوری لازم است زنان آگاهی و اطلاعاتشان به روز شود تا فاصله زیادی میان آنها و فرزندانشان نیفتد.

مدرس دانشگاه قم،تاکید کرد: در خصوص آموزش و تحصیلات باید گفت که روش و محتوا و روش استفاده از آن خواسته یا ناخواسته فرهنگ غرب را به فرد منتقل می کند برای نمونه آموزش های زبان انگلیسی که دانش آموزان را تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار می دهد بنابراین باید محتوا را اصلاح کرد.

وفایی بیان کرد: زنان باید به این شناخت برسند که در صورت اشتغال چه چیزی به دست می آورند و چه چیزهای بزرگی را از دست می دهند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha