شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: برکت یعنی انسان در زندگی آرامش خاطر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن مجید که در مسجد امام خمینی (ره) برگزارشد گفت: در جلسه گذشته نخستین آیه سوره فرقان را مرور کردیم، «تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی‌ عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیرا»، در رابطه با این آیه نکات زیادی می‌توان گفت، یکی از نکات آن کلمه تبارک است که می‌گوید خداوند منشأ برکات است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حقیقتاً اگر در زندگی ما برکت نباشد خیلی گرفتار می‌شویم و به‌سختی روزگار می‌گذرانیم اما اگر برکت به زندگی بیاید همه چیز درست می‌شود، برکت مال و مقام و قوم و قبیله نیست، برکت آن چیزی است که وقتی در زندگی آمد دل انسان راضی بوده و آرامش خاطر پیدا می‌کند و انسان حتی در صورت فقیر بودن، راضی و خشنود زندگی می‌کند.

وی افزود: وقتی فرق امیرالمؤمنین علی (ع) شکافته می‌شود ایشان می‌فرماید «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه»، یعنی من خیلی راحت، آسوده خاطر و خوشحال هستم اما دشمنان من راحت نیستند، وقتی حضرت زینب کبری (س) درباره دشمن می‌فرماید «ما رأیت الا جمیلاً»، یعنی وجود من آکنده از برکت است و راحت و آسوده خاطر هستم اما دشمنان من ناراحت هستند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: وقتی امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می‌روم، این یعنی یک عمری بابرکت زندگی کرده‌ام و زندگی و آخرتم همه بابرکت است، این را کسی می‌گوید که یک عمر گفته «قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین»؛ امام حسین(ع) نیز می‌فرمایند «إلهِی رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ»، این یعنی خدایا پسندم آنچه را جانان پسندد، آدمی که بابرکت زندگی می‌کند این‌گونه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برکت کجاست؟ برکت در تقواست، ماه رمضان ماه تقواست، حال ممکن است بگویید چطور برکت در تقواست؟ خداوند می‌فرماید اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند ما از زمین و آسمان برکات را برای آن‌ها می‌جوشانیم و درهای رحمت و برکت را به روی آن‌ها می‌گشاییم، هم برکات دنیایی و هم برکات اخروی، برکات مادی و معنوی، علم و دانش، محبت و وحدت، همچنین فهم قرآن نیز مهم‌ترین برکت است، خدا می‌گوید اگر از راه درست وارد شوید من همه این برکات را به شما می‌دهم.

وی ادامه داد: خیلی از جاها هم خداوند فرموده که اگر کارهایی را انجام دهید که نباید انجام شوند، برای مثال اگر اهل ظلم باشید برکت از زندگی‌تان برداشته می‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در روایاتی از امام صادق (ع) آمده که ایشان از پدران خود و رسول خدا (ص) نقل می‌کند اگر کسی علیه یک نفر شهادتی دروغ بدهد، از روی غرض و مرض و یا از روی زور شهادت بدهد یا از روی سهل‌انگاری یا با گرفتن مبلغی پول شهادت بدهد و به شهادت خود دقت نکند، شهادت یعنی چیزی که فرد به چشم خود شهود می‌کند، اگر این‌گونه باشد در بدترین و پایین‌ترین جاهای جهنم با منافقین است و او را به زبان آویزان می‌کنند، این خیلی عذاب سختی است؛ زبان نعمت خداست، چنین فردی که شهادت دروغ می‌دهد از نعمت خدا قدردانی نکرده، اما کسانی هم هستند که شکر خدا را به جا می‌آورند و علیه ظلم به پای می‌خیزند که اینان شاکران نعمات خدا هستند، باید شکر زبان را به جا آوریم و با زبان ذکر و حق بگوییم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: یک نکته دیگر هم وجود دارد، برای مثال یک مسلمانی در یک چیزی حق دارد، من می‌توانم حق او را بدهم یا حق او را حبس کنم، برای مثال یک کسی که با او مملکت پیشرفت می‌کند را کنار بگذاریم و یک کسی که سفارشی بوده را منصوب کنیم، نتیجه این می‌شود که خداوند برکت رزق را از او می‌گیرد، شعور و فهم و علم و دعا و مناجات هم جزو رزق حساب می‌شود، خداوند برکت رزق را از چنین افرادی می‌گیرد مگر این‌که توبه کنند.

وی افزود: در ادامه امام صادق (ع) فرمود اگر کسی اقدام به اشاعه بدی کند، برای مثال یک دروغ و تهمتی را به یک نفر در فضای مجازی بسته‌اند، ما بیاییم این را برای چندین نفر بفرستیم، این مانند همان کسی است که آن دروغ و تهمت را گفته است، این نیز شریک جرم است، این موارد نمی‌گذارند برکت در زندگی ما بماند، درحالی‌که ما محتاج برکت هستیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: بزرگان اهل تفسیر می‌گویند اکثر مردم با دیده انذار در فعالیت‌های دینی حضور پیدا می‌کنند، یعنی به‌خاطر ترس از جهنم است، البته آدم‌ها ممکن است معرفتشان افزایش یافته و کارشان به جایی برسد که نه بهشت و نه جهنم عامل عبادت و کارهای خوبشان نباشد، بلکه فقط محبت خدا دلیل کارهای نیک آن‌ها باشد، مانند همان که امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند عبادت‌کنندگان سه دسته هستند، یک دسته که از ترس جهنم عبادت می‌کنند، این‌ها مثل بردگان هستند که می‌ترسند، دسته دیگر هم به طمع بهشت عبادت می‌کنند، و چرتکه می‌اندازند و ذکر می‌گویند، حضرت فرمود این‌ها مثل تجار هستند که برای سود و بهره عبادت می‌کنند، برای دسته سوم نیز حضرت فرمود ما باید عبادت کنیم شکرلله یا حبالله، یعنی محبت معشوق ما را به عبادت وادار کند.

وی یادآور شد: همچنین در رابطه با کلمه للعالمین در آیه نخست سوره فرقان، ممکن است کسی بگوید چرا عالم جمع بسته شده، مگر ما چند عالم داریم؟ برای مثال می‌گویند عالم گیاهان، عالم حیوانات، عالم انسان‌ها، یعنی این تفکیک‌ها وجود دارد، اینجا هم از این جهت که پیغمبر نذیر است برای همه عالمیان و برای همه اقشار، یا برای مثال عالم جن داریم، عالم انس داریم و پیغمبر برای این عالم‌ها نذیر و بشیر است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: پیغمبر ظرفیتی دارد که همه زمان‌ها و همه نسل‌ها و جن و انس و همه را در بر بگیرد و برای همه نذیر و بشیر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیه دوم سوره فرقان می‌گوید آن خدایی که پادشاهی آسمان‌ها و زمین برای اوست و در زمین و آسمان پادشاهی می‌کند، پادشاهان دیگر ظاهری هستند، آن‌ها برای مثال دندانشان درد بگیرد مستأصل می‌شوند، اما خدای متعال همه عالم در ید قدرت اوست، همه عالم از نیستی به فرمان او لباس هستی پوشیده‌اند، به همه ریزودرشت عالم آگاه است، خدا حتی هر برگی از هر درختی ساقط شود می‌داند.

وی عنوان کرد: برخی از ما نماز و قرآن می‌خوانیم، از آن طرف هم تصور می‌کنیم خدا از حال ما بی‌خبر است، اگر بدانیم خدا از حال ما باخبر است تلخی‌های زندگی شیرین می‌شود، مگر نه این‌که امام حسین (ع) در روز عاشورا در عین این‌که بسیاری از عزیزانش به شهادت رسیدند نگاهی به آسمان کرد و گفت خدایا همه این‌ها برای من شیرین است، برای این‌که جلوی چشم تو دارند اتفاق می‌افتند و تو داری آن‌ها را می‌بینی، عاشق چه بهتر از این می‌خواهد؟

امام جمعه قزوین اذعان کرد: خدا گفته هر اتفاقی برای شما بیفتد من می‌بینم، ناراحتی و خوشحالی شما را می‌بینم، اگر کسی به شما آسیبی زده، همه را می‌بینم، البته این را هم گفته که خودتان حق ندارید به خودتان آسیب بزنید، برای مثال کسی یک کاری می‌کند که موجب می‌شود دیگران به او تهمت بزنند، برای نمونه فرقه‌ای وجود داشت که خودشان می‌آمدند کاری می‌کردند که دیگران به آن‌ها بدبین شوند، برای مثال آب را می‌ریختند در ظرف شراب، مقابل چشم مردم آن را طوری می‌نوشیدند که مردم تصور می‌کردند این‌ها دارند شراب می‌نوشند، فقط با این هدف که می‌خواستند مردم به آن‌ها بدبین شوند، ما در اسلام این را نداریم، برعکس این را داریم، در روایات داریم اگر کسی خود را در موضع تهمت قرار دهد و مردم به او سوءظن پیدا کنند باید فقط خود را ملامت کند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در شرایطی هم ممکن است شما تمام ملاحظات ایمانی خود را داشته باشید، اما در عین حال مردم به شما بدبین شوند، این را خدا عنایت و حمایت می‌کند، خدا می‌گوید من از مؤمنین حمایت می‌کنم به شرطی که خود را در معرض بدبینی قرار ندهند.

وی اظهار کرد: همه عالم هستی به ید قدرت خداست، خدا برای خود فرزند انتخاب نکرده و برای خود شریک یا وزیر و معاون هم در پادشاهی انتخاب نکرده است، همه را خودش در اختیار دارد، هر چیزی که در عالم می‌شود به آن شیء گفت، خالق همه این‌ها خداست و همه این‌ها هم حساب و کتاب دارند، خداوند به هر ذره و قطره‌ای گفته کجا باشد و چه کند، هر چیز در عالم هستی حساب و کتابی دارد، البته خدا به انسان‌ها اختیار داده و ممکن است انسان‌ها خودشان زیر پای خود را خالی کنند، خودشان محیط زیست خود را آلوده کنند، آن هم برای این است که خدا می‌خواهند بنده‌هایش مختار باشند، اما خدا همه عالم را با نظم و حساب آفریده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: دانشمندان نجوم می‌آیند از حالا حساب می‌کنند و می‌گویند هزار سال دیگر در چه ساعت و دقیقه و ثانیه‌ای خورشیدگرفتگی می‌شود، اگر کار خدا دقیق نبود این‌ها چطور می‌توانستند چنین حساب و کتابی کنند؟ با همه این‌ها قدر خدا را هم نمی‌دانیم، کمتر دانشمندی پیدا می‌شود که خدا را قبول نداشته باشد، حالا ممکن است برخی‌هایشان هنوز نتوانسته باشند بفهمند که این خدا پیغمبر یا کتاب فرستاده است و مواردی از این قبیل.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در سوره مائده آیه ۱۸ می‌گوید یهود و نصارا می‌گویند ما پسران خدا و دوستان خدا هستیم، خدا می‌گوید بیخود گفته‌اند من فرزند و شریکی نگرفته‌ام، خداوند به پیغمبرش می‌گوید به آنان بگو اگر دوستان خدا هستید پس چرا خداوند به خاطر گناهانتان شما را عذاب می‌کند؟ شما بشر هستید، حتی نگفت شما انسان یا بنی‌آدم هستید، گفت شما بشر هستید، یعنی فقط این‌که در میان حیوانات نیستید و شباهت به انسان‌ها هستید.

وی یادآور شد: خداوند در سوره حج آیه ۷۳ می‌فرماید یک مثالی می‌زنم با دقت گوش کنید، آن کسانی که شما به جای خدا با آن‌ها ارتباط می‌گیرید و برای آن‌ها سجده می‌کنید و خود را خار می‌کنید، منظور خدا هم آدم‌ها در مقابل آدم‌ها و هم آدم‌ها در مقابل بت‌ها است، می‌گوید آن‌هایی که شما خود را در مقابل آن‌ها ضایع می‌کنید و برای مثال می‌گویید فلانی اگر این برگه را امضا کند مشکلات من حل می‌شود، اصلاً این فلانی هر مقامی هم باشد مگر می‌شود جای خدا بنشیند و کار آدم را درست کند؟

امام جمعه قزوین گفت: خدا فرمود آن کسانی که شما به جای خدا دل به آن‌ها خوش کرده‌اید این‌ها در زندگی خود یک مگس هم نتوانسته‌اند خلق کنند، چه کسی نتوانسته است؟ همه دانشمندان دنیا هم جمع شوند نمی‌توانند، اگر همین مگس بیاید یک چیز کوچک باارزشی را بلند کند و با خود ببرد، نمی‌توانند این را از او بگیرند، خدا این را طنزآمیز بیان کرده است، خدا می‌گوید هم آن کسی که دنبال مگس می‌کند ضعیف است و هم آن مگس ضعیف است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان بیان کرد: خداوند می‌گوید به جای این که بروید غیر خدا را بپرستید، طبق آیه ۱۱۱ سوره اسرا پیش خدای متعال بندگی کنید و بگویید خدا شریکی برای خود نگرفته است و یاوری نیاز ندارد و هر چه می‌توانید خدا را با عظمت و بزرگی ببینید، هر روز آیات سوره توحید را که می‌خوانید به آن توجه کنید که برگرفته از همین معانی سوره‌های فرقان و اِسرا است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha