شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حجت الاسلام راشد یزدی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با اشاره به حادثه شهادت شهیدان اصلانی و دارایی، تصریح کرد: انقلابی که به محوریت روحانیت پیروز است، با قدرت ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در مراسم هفتمین روز عروج شهیدان رمضان حرم مطهر رضوی، حجج اسلام اصلانی و دارایی که شب گذشته با حضور گسترده و پرشور علما، اساتید و عموم طلاب حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، بخشی از سخنان خود را به آخرین وصایای پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین (ع) اختصاص داد و با اشاره به عبارت «والصبر ردائی» از این روایت، گفت: توصیه من به طلاب عزیز این است که در مورد این حادثه، قدرت مقاومت خودتان را بالا ببرید. الآن مانند گذشته نیست؛ الآن حساسیت روی جامعه روحانیت بیشتر است و مردم ناظر هستند و بررسی می‌کنند و این کار را مشکل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه روحانیت در این حادثه ضرر نکرده، بلکه برنده شده است، ابراز کرد: حضور مردم در مراسمات و اظهار انزجار اقشار مختلف از قاتل و ابراز همدردی با خانواده شهیدان، سنجشی است که نشان از جایگاه روحانیت در جامعه دارد.

سخنران این مراسم افزود: خویشتن‌داری، افزایش قدرت مقاومت، از خط در نرفتن و حفظ صلابت و صولت باید مدنظر روحانیت باشد.

وی اظهار کرد: خدمتی که طلاب به مردم ارائه می‌دهند، عالی‌ترین خدمات هست و حتی مخالفین و نیز افرادی که هم‌مذهب ما نبودند هم این واقعه را محکوم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان اینکه معاندین خواستند از این موضوع استفاده کرده و میان امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند، گفت: آن‌ها می‌گفتند که مردم از این حادثه خوشحال شده‌اند در حالی که همین مردم آمدند و در تشییع جنازه شرکت کردند و برای افرادی که نمی‌شناختند، اشک ریختند.

وی تصریح کرد: با وجود رهبری و روحانیت، افق ما روشن است و این انقلابی که به بنیه روحانیت شروع شده است، با قدرت ایشان ادامه می‌یابد.

سخنران این مراسم ادامه داد: «إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ»؛ شما علما دینی نقش پیغمبران را دارید. تفاوت پیامبر و امام را حضرت زهرا (سلام الله علیها) در روایتی بیان کردند؛ اینکه امام مانند کعبه است که مردم باید به سمت آن بیایند و اما ما، به مانند انبیاء باید به سراغ مردم برویم.

وی با بیان اینکه حادثه حرم مطهر رضوی، نمایانگر مظلومیت قشر روحانیت بود، ابراز کرد: یکی از عللی که می‌بینید این داغ بر دل‌ها سنگینی کرده و همه مردم ناراحت و هیجان‌زده هستند و به این دو شهید اقبال کردند، همین بوده که این دو عزیز به وظیفه خود آشنا بودند و به دنبال مردم رفتند و علت دیگر سنگینی حادثه، مکان و زمان آن بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: حکما موجودات عالم را از جهتی به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ دسته‌ای که از اول خلقت کامل بودند و با گذر عمر از کمال آن‌ها کاسته می‌شود و دسته‌ای که برعکس، هرچه زمان بر آن‌ها می‌گذرد رو به تکامل می‌روند.

وی با اشاره به فلسفه ارسال پیامبران الهی و با تأکید بر اینکه زندگی کردن علم است و معلم می‌خواهد، ابراز کرد: خلقت انسان غیر از حیوان است، چراکه همه همّ و غمّ حیوان زنده ماندن است اما انسان برای زندگی کردن پای به عرصه وجود نهاده است، لذا مسیر تکامل انسان، سربالایی با شیب تند است در حالی که حیوانات که فاقد شخصیت هستند، یک مسیر افقی را می‌پیمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی در پایان آیه «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی» (نجم/ ۳۹) را بیان کرد و متذکر شد: کسی که بخواهد به پایین پرت شود، لازم نیست زحمتی بکشد اما تکامل و ارتقاء سخت است و زحمت دارد و «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ» برای تکامل است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha