شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: دل جهنمی قرآن را هم نمی‌خواهد و مهر و محبت اهل ‌بیت (ع) را نمی‌فهمد، نسبت به بندگان خدا نیز محبت ندارد و سرشار از آتش دروغ و نفرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در جلسه دوازدهم تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام‌ خمینی (ره) برگزار می‌شود، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۹ سوره مبارک فرقان خطاب به کافران فرموده شما در دنیا راجع به بت‌ها حرف‌های زیادی زدید، اما بت‌ها در قیامت حرف‌های شما را تکذیب می‌کنند. یعنی آن‌هایی که گوش به فرمان شیطان بوده، بت‌پرستی می‌کردند و دروغ می‌گفتند، در روز قیامت همین بت‌ها می‌آیند می‌گویند این حرف‌هایی که شما گفتید خیالات بوده و از ما کاری بر نمی‌آید

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۲ سوره ابراهیم می‌فرماید وقتی قیامت به پا می‌شود آن‌ها که فریب شیطان را خورده‌اند محاکمه می‌شوند، این‌ها به شیطان می‌گویند تو چقدر در حق ما بدی کردی و نگذاشتی ما کارهای نیک انجام دهیم، عبادت کنیم، کینه و عداوت را از خود دور کنیم و به برادران ایمانی خود محبت کنیم، شیطان نیز می‌گوید خدا به شما وعده حق داد، وعده خدا تخلف‌ناپذیر است، من هم به شما وعده دادم، به وعده‌های خود هم عمل نمی‌کنم، شما وعده‌های من را دیدید ولی وعده‌های خداوند را نادیده گرفتید، من که به شما سیطره نداشتم، من که کار خاصی از دستم بر نمی‌آمد، من فقط از شما دعوت به بدی‌ها کردم، چرا گوش کردید؟

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در ادامه این آیه آمده که شیطان به کافران می‌گوید هر کار خلافی که کردید خودتان مقصر هستید، هر کار خوبی هم که انجام ندادید خودتان کوتاهی کردید، پس مرا سرزنش نکنید و خود را سرزنش کنید، من نمی‌توانم فریادرس شما باشم و شما هم نمی‌توانید کاری برای من انجام دهید. رسول‌ خدا (ص) فرمود در ماه مبارک رمضان شیطان در غل و زنجیر است، یعنی با زنجیر بسته شده است و کاری نمی‌تواند انجام دهد

امام جمعه قزوین تصریح کرد: برخی سؤال می‌کنند مگر نمی‌گویید در ماه رمضان شیطان در غل و زنجیر است، این در حالی است که در همین ماه رمضان می‌بینیم برخی گناه می‌کنند، پاسخ آن این‌گونه است که درست است شیطان در غل و زنجیر است، اما آدم که در غل و زنجیر نیست و به اختیار خود سراغ گناه می‌رود.

وی تاکید کرد: در ماه رمضان آدم باید خیلی انگیزه قوی در عصیان‌گری نسبت به خدا داشته باشد تا بتواند مسیر گناه را برود، چون خداوند هر چه عامل را برای ثواب کردن فراهم آورده و هر چه مانع را برای گناه کردن ایجاد کرده است، حال اگر کسی در ماه رمضان هم گناه کند خیلی طغیانگری کرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند در آیه ۱۹ سوره فرقان می‌فرماید شیطان، ایادی شیطان، آدم‌های شیطان‌نما، بت‌ها و امثال آن‌ها در قیامت سخنان کافران را تکذیب می‌کنند، البته این‌ها در دنیا نیز سخنان کفار را تکذیب می‌کنند، اما هر کسی نمی‌تواند این‌ها را در دنیا بفهمد، در حالی که در قیامت از این تکذیب‌ها پرده‌برداری می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اگر این عالم آشکار باشد و کافران بفهمند چه خبر است، همان بت‌ها هم آن‌ها را لعنت می‌کنند که ما چوب هستیم چرا ما را می‌پرستید؟ شما خودتان ما را تراشیده‌اید، چرا ما را می‌پرستید؟ مگر عقل ندارید؟ در قیامت از این‌ها پرده‌برداری می‌شود و همه می‌فهمند چه خبر است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در ادامه می‌فرماید بت‌ها نمی‌توانند کاری برای شما انجام دهند، نمی‌توانند کاری کنند که جهنم از شما دور شود و نمی‌توانند شما را یاری کنند، هر کسی از شما در ظلم و شرک دست داشته عذابی بزرگ نصیب او می‌شود، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند اگر همه دنیا را به من بدهند و به من بگویند دانه‌ای را از دهان مورچه‌ای بگیر، به خدا قسم چنین کاری را نخواهم کرد، یعنی ظلم تا این اندازه ناپسند است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اکنون اگر به حساب خود نرسیم و اعمال خود را بررسی نکنیم، چه روزی می‌خواهیم این کار را بکنیم؟ خدا در این شب‌های احیا و شب قدر به داد ما برسد و کاری کنیم پیش از مرگ و قبل از اینکه به محاکمه کشیده شویم، خویش را محاکمه کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: خداوند در آیه ۵۳ و ۵۴ سوره کهف می‌فرماید مجرمین وقتی در قیامت آتش جهنم را می‌بینند و می‌فهمند که قرار است در آتش انداخته شوند، به هر دری می‌زنند تا چیزی بیابند که این‌ها را از آتش دور کند اما چیزی پیدا نمی‌کنند، در ادامه نیز خداوند می‌فرماید آن‌جا برای جهنم منصرف‌ کننده‌ای وجود ندارد، اما این‌جا هر بیان و مثالی را آوردیم تا فکر و ذهن آدم‌ها به سمت قرآن بیاید و از گناه و بدی و شرک منصرف شوند.

وی تصریح کرد: خداوند از عذاب کبیر برای کفار و ظالمان سخن گفته است، خدا از همه کائنات دنیوی تحت عنوان متاع قلیل یاد کرده است، اما وقتی از عذاب کبیر سخن می‌گوید باید فهمید که این عذاب خیلی بزرگ و مهم است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند در بسیاری جاها از عذاب الیم سخن گفته است، الیم به معنای دردناک است، عذاب کبیر و عذاب عظیم هم در قرآن آمده است، یا این‌که خداوند از عذاب قریب سخن گفته است، یعنی همان موقع که در حال گناه هستیم این عذاب به جان ما می‌افتد و منتظر قیامت نمی‌ماند، بلکه همان لحظه‌ای که انسان وارد گناه می‌شود وارد عذاب می‌شود، این عذاب در وجود انسان است و دل آدم را جهنمی می‌کند.

امام جمعه قزوین افزود: دل جهنمی قرآن را هم نمی‌خواهد و مهر و محبت اهل ‌بیت (ع) را نمی‌فهمد، نسبت به بندگان خدا نیز محبت ندارد و سرشار از آتش دروغ و نفرت است، همچنین خدا از عذاب مهین یعنی عذاب خوارکننده نیز سخن گفته است، یعنی فقط عذابی نیست که آدم را بسوزاند، بلکه انسان را خوار می‌کند، خواری جهنمی شدن از عذاب جهنم بدتر است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha