دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
مسابقه

حوزه/ مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار می شود، علاقه مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسابقه قرآنی بهار مهدوی همه روزه از سوی «مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه» برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می توانند در این مسابقه با جایزه «هر روز سه نفر، نفری ۱۱۰ هزار تومان» شرکت نمایند.

* صوت مسابقه ۱۰ اردیبهشت:

* خلاصه‌ای از صوت:

➖ اشاره به سالروز بازپس‌گیری تنگه هرمز پس از ۱۱۶ سال از دست اشغالگران پرتغالی‌ و اخراج آنها از خلیج فارس در سال ۱۰۰۱ شمسی به وسیله‌ی شاه عباس صفوی که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، این روز را به‌عنوان «روز ملی خلیج‌فارس» نامگذاری نموده است؛

➖ اما تفسیر یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم:

💠 «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ»: «بگو: چه تصوّر می‌کنید؟ اگر آب (که مایه‌ی حیات) شما (است) همه به زمین فرو رود، (جز خدا) کیست که باز آب روان و گوارا برای شما پدید آورد؟» (ملک/٣٠)

➖ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چراکه در روایات، «ماء مَعین» به حضرت حجت (عج) تفسیر شده است!

➖ امام کاظم (ع)، با ذکر این آیه فرمودند: «زمانی‌که امام شما غایب شود، (چه خواهید کرد؟) و کیست (غیر خدا) که برای شما امام ظاهر آورد؟ (تا بار دیگر از آب جاری و گوارا بهره‌مند شوید!)» (کمال‌الدین، ج۲، ص۳۵۱)

➖ معنای این نکته، که «اگر امامتان غایب شد، چه خواهید کرد؟» این است که با غیبت امام، بشریت دچار خسران و ضرر جبران‌ناپذیری خواهد شد، گرچه امامِ غایب نیز همانند خورشید پشت ابر، دارای آثار و برکات برای همهٔ هستی است، اما مسلماً ظهور امام، فواید بسیار بیشتری دارد!

➖ تشبیه امام زمان(عج)، به «ماء معین»، بدین معناست که همان‌گونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همه‌ی انسان‌ها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند! و همان‌طور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان می‌شود، غفلت و دوری از امام زمان نیز باعث مرگ روحانی ما می‌گردد.

* سؤال:

تشبیه امام زمان (عج) به «ماء معین» در آیه ٣٠ سوره ملک، بیانگر چه نکاتی است؟

۱. یعنی همان‌گونه که نیاز به آب، همیشگی و همگانی است، همه‌ی انسان‌ها همواره نیاز به امام و حجت حیّ الهی دارند؛
۲. یعنی همان‌طور که دوری از آب، باعث مرگ جسمانی انسان می‌شود، غفلت و دوری از امام زمان نیز باعث مرگ روحانی ما می‌گردد؛
۳. هر دو مورد صحیح است.

شرکت کنندگان، پاسخ مسابقه را تا ساعت ۲۳ امشب به اینجا ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha