شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اولین پیش نشست دومین همایش بین المللی امام رضا و گفتگوی ادیان در مشهد

حوزه / نخستین پیش نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان ادیان از کشورهای مختلف، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در مشهد آغاز به کارکرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، صبح امروز در نخستین پیش نشست دومین همایش «بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان» در سالن همایش‌های این نهاد ضمن تبریک میلاد حضرت رضا (ع) درباره این پیش نشست گفت: در اولین پیش نشست این همایش ۴ نشست با موضوع؛ بازخوانی تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در زمینهٔ گفت‌وگوی ادیان در پرتو تحلیل اندیشه‌های امامین انقلاب، اخلاق و روش شناسی گفت‌وگوی ادیان، گفت‌وگوی ادیان در سیره رضوی و امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان در زمینه ها و فرصت های اخلاقی برگزار می شود.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مبانی دیدگاه امام خمینی (ره) درباره گفت‌وگوی ادیان، گفت‌وگوی بینادینی جمهوری اسلامی ایران، تجربه انقلاب اسلامی در حوزه و جایگاه خاستگاه مسیحیت و اسلام از جمله موضوعات مطرح در نشست اول با موضوع بازخوانی تجربه چهل سال انقلاب اسلامی در اندیشه های امام خمینی (ره) و امام خامنه ای بررسی می شود.

وی با بیان اینکه پارادوکس های گفت‌وگوی ادیان و اخلاق، روش شناسی گفت‌وگوی ادیان و تعامل ادیان به مثابه همسفری دوستانه در نشست اخلاق و روش شناسی گفت‌وگوی ادیان به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخته می شود، افزود: امام رضا (ع) و گفتگوی وحدت گرایانه ادیان، مشترکان ادیان و هنر نشست سوم با عنوان گفت‌وگوی ادیان در سیره رضوی است.

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به سخنرانان این نشست ها اشاره کرد و افزود: سهیل اسعد مبلغ بین الملل، سیدمحمدطباطبایی رایزن فرهنگی ایران در پاریس، هلال حسن علی محقق و عضو هیئت فقهی کشور عمان جهانگیر مسعودی، نجاح چحیلی رهبر دینی جمعیت صابئین مندائی ایران، موبد مهربان پولادی از جمله سخنرانان این پیش نشست بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: اختتامیه این پیش نشست عصر امروز با حضور و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، تولیت های عتاب مقدسه در تالار قدس حرم رضوی برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: در آینده در کشور های مختلف با ادیان و مذاهب مختلف پیش نشست های این همایش برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی به اخلاق عملی و فتوت عملی با الگو از سیره امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: در قرآن کریم در سوره آل عمران به گفت‌وگوی پیامبر (ص) با مسیحیان پرداخته شده است و مهم ترین درسی که می توان از مناظرات ائمه اطهار (علیهم السلام) بخصوص امام رضا (ع) گرفت، درس ادب در کنار اختلاف نظرهایی که وجود دارد که در همه گفتگو ها ادب رعایت شده است.

گفت‌وگوی ادیان می تواند بسیاری از جنگ افروزی ها و اختلافات بین کشورها را حل کند

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دومین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در این همایش گفت: امام رضا (ع) نماد گفت‌وگوی بین الادیانی هستند و روش گفت و گو و جدال احسن را به بهترین شکل در مناظرات به ما آموخته اند.

وی ادامه داد: ما نیاز زیادی به هم فکری و همکاری در دنیای امروز داریم، گفتگوی ادیان می تواند بسیاری از جنگ افروزی ها و اختلافات بین کشورها را حل کند، با استفاده از ظرفیت مناظرات بین الادیانی می توان در عرصه مباحث اعتقادی با کشورهای مختلف همکاری داشت، زیرا رسالت همه انبیا، جمع شدن مردم در کنار هم و کنار گذاشتن اختلافات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گفتگوی ادیان امروز می تواند به رفع ناهنجاری های اجتماعی در جوامع مختلف کمک کند، افزود: در جامعه غربی امروز، حفظ و نگه داشتن خانواده مذهبی بسیار سخت است، به صورت کلی حفظ حریم خانواده در غرب بسیار سخت شده است، با استفاده از ظرفیت گفتمان ادیان می توان به پاک نگه داشتن حریم خانواده ها کمک کرد.

نتیجه گفت‌وگوی ادیان مردم دنیا از جنگ دوری می کند

احمد قیس، عضو دانشگاه الازهر مصر سخنران دیگر این نشست گفت: امروز جوامع به سمت غرایض حیوانی در حال حرکت هستند، متافیزیک و دین در خطر هستند.

وی، یکی از ثمرات این گونه نشست ها را گفت‌وگوی با محبت بین ادیان، صحبت و اندیشیدن بیان کرد و افزود: گفتگوبا ادیان مختلف نتیجه آن حجتی می شود برای اینکه مردم دنیا از جنگ دوری کنند.

استاد دانشگاه الازهر با بیان اینکه مشترکات دینی زیادی در ادیان آسمانی وجود دارد، یک بنیاد فکری در این زمینه ایجاد شود، افزود: علاوه برمشترکات دینی، اشتراکات اخلاقی در بین ادیان، مذاهب و حتی فرقه ها که ریشه های آنها به مذاهب و ادیان بر می گردد می توانندبا تکیه به ریشه های اخلاقی گفت‌وگو های صادقانه داشت.

وی افزود: به جایی که نزاع را در جوامع توسعه دهیم، معرفت، وحدت انسانی بر مبنای مشترکات اخلاقی را توسعه دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha