شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ گلباران حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا(علیه‌السلام)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: امام رضا(ع) عالم آل محمد است که در مناظره ها التزام به اخلاق را مد نظر داشتند و با سران ادیان به حقانیت دین اسلام می پرداختند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) اظهار داشت: این حضرت در مناظره‌ها با سران ادیان مختلف سعی می‌کردند از هرگونه خود رأیی و کوچک کردن طرف مقابل خودداری کنند و با مهربانی به سوالات و شبهات آنها پاسخ می دادند.
وی افزود: ایشان در فرایند اخلاق مداری مناظره را انجام می دادند به گونه ای که سران ادیان آزادانه اظهار نظر و به پرسش می پرداختند.
استاد حوزه با بیان اینکه ایشان در همه مناظرات علمی سربلند بودند گفت: عالم آل محمد (ص) انبوهی از علم و دانش داشتند و در جایگاه مناظره با اندیشمندان و رهبران فکری نیز کمال احترام را به تک تک آنها قائل بودند به گونه ای که سوالات را با آرامش جواب می دادند و غلبه علمی به همه آنها داشتند.
وی بیان داشت: این امام اندیشه اسلامی و ترویج اسلام اصیل را در برخورد با اندیشه‌های مخالف رواج دادند، هر اشکال و شبهه‌ای را پاسخ می‌دادند و سلطه فرهنگی خود را در رویارویی عالمانه با اندیشه های صحیح و منطقی ارائه می‌کردند.
درویشی خاطر نشان کرد: اینگونه مواجه شدن با مخالفان تاثیرات عمیقی را بر روح و جان آنها می گذاشت. تاکید بر تبادل اندیشه و منطق آزادی فکر و بیان از نتایج مطلوب برخورد حضرت با مخالفان اسلام بود و در منابع و مستندات تاریخی اثبات حقانیت اسلام و الگوی رفتاری مربوط را در سایر مذاهب را می بینیم.
وی با بیان اینکه اخلاق و مهرورزی مبنای همه رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) بود گفت: مراودات اخلاقی با مردم جایگاه ویژه ای دارد امام هشتم در اخلاق مانند جد بزرگوارشان رفتار می کردند.
استاد حوزه، ادامه داد: ایشان کسی را با دیده تحقیر مورد خطاب قرار نمی دادند و محبت خود را از کسی منع نمی کردند .
وی با تاکید بر اینکه مردم بدون واسطه امام رضا(ع) را مرجع خود می دانستند گفت: مردم مشکلاتشان را با حضرت مطرح می کردند و در دعای امام رضا(ع) به مردم آمده است که ایشان می فرمایند: ای خدای کریم از تمام زنان و مردان مومن درگذر و آنان را بیامرز.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha