شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حوزه علمیه آستانه

کلاس آموزش مداحی و روضه خوانی در مدرسه علمیه اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در گیلان، به مناسبت ماه محرم کلاس آموزش مداحی و روضه خوانی در مدرسه علمیه اهل بیت(ع) آستانه اشرفیه، برای طلاب این مدرسه با آموزش حجت الاسلام محمدرضا نیکوکلام برگزار شد.

وی مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی را یکی از آیین‌های جدایی ناپذیر سوگواری امام حسین(ع) دانست و اظهار داشت: در فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) به سوگواری و عزاداری اشاره شده است. امام صادق علیه السلام در این‌باره می‌فرماید: «اَلْحَمدلِلّه الَذی جَعل فِی النَّاسِ مَن یَفِدُ اِلینا و یَمْدَحُنا و یَرْثی لَنا؛ خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و بر ما وارد می‌شوند و ما را مدح و مرثیه می‌گویند.» (وسائل الشیعه ج۱۰ ص۹۶۴)

حجت الاسلام نیکوکلام با اشاره به اینکه درجه شکر معصومین(ع) قابل مقایسه با ما نیست، گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای هرچیز ساده‌ای این‌گونه شکر نمی‌کنند، اینجا نیز خدا را به سبب مردمی که در رثای اهل بیت(ع) مرثیه می‌خوانند شکر می‌کنند.

مدرس دوره به اهمیت انتخاب شعر توسط مداح و روضه خوان و شاخصه‌های آن اشاره کرد.

وی در این کلاس آموزشی به بیان برخی تکنیک‌های مداحی از جمله تنفس دیافراگمی، اهمیت نفس کشیدن و نفس گیری، آموزش بم خوانی و زیر خوانی و شروع در پرده‌های صوتی متناسب با توان صوتی هر فرد پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha