یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بی شک مسیر پیشرفت کشور و حل مشکلات در سازش با غرب نیست بلکه ما باید ضمن تعامل سازنده با دنیا، روی پای خودمان بایستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: با گذشت بیش از یکسال از حکمرانی دولت سیزدهم بر قوه مجریه و در ایام هفته دولت، مروری بر کارنامه این دولت نشان می دهد با وجود انبوهی از مشکلات برجای مانده از دولت قبل، دولت سیزدهم به خوبی توانسته در عرصه های مختلف سیاست داخلی و خارجی کشور، کارنامه درخشان و قابل قبولی ارائه دهد.

وی افزود: شاید بتوان مهم ترین دلیل این موفقیت را ناشی از مردمی بودن دولت ابراهیم رئیسی توصیف کرد، چنان که این ویژگی را به ویژه می توان در سفرهای استانی دولت مشاهده کرد.

وی همچنین گفت: دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، سفرهای استانی را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون که یکسال و اندی از فعالیت دولت می گذرد بیش از ۳۰ سفر استانی توسط رئیس جمهور انجام شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: با مروری بر سفرهای استانی دولت سیزدهم می توان چند ویژگی را برجسته نمود که از آن جمله آغاز این سفرها با محوریت استان های محروم کشور است؛ اقدامی که در راستای اهداف مهم انقلاب اسلامی قرار داشته و می تواند نتایج مهمی در روند محرومیت زدایی از کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: دیگر این که بر خلاف روال گذشته هزینه این سفرها بسیار ناچیز و به دور از تجملات و تشریفات بوده است، کما این که رئیس جمهور برای بیشتر سفرهای خود روزهای تعطیل را انتخاب نموده اند که بدون هیچ تشریفات و تجملاتی بتواند در مناطق مختلف حضور پیدا کند؛ به همین دلیل هزینه این سفرها قابل مقایسه با گذشته نیست.

حجت الاسلام ملک زاده بیان داشت: نکته بعدی این که رئیس جمهور همواره سعی نموده شخصاً در میان مردم حضور یابد و از نزدیک شاهد مشکلات آنان باشد. ارتباط چهره به چهره با اقشار مختلف مردم، مطمئناً بهتر می‌تواند به پیشبرد حل مسائل و تنگناهای کشور کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: از سویی با مروری بر مصوبات این سفرها آشکار می شود که اولویت‌ مصوبات سفرهای آیت الله رئیسی با پروژه‌های محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی، احیای واحدهای صنعتی، رونق اقتصادی، رونق بازارچه‌های مرزی، تکمیل زنجیره تولید صنایع پتروشیمی، رفع موانع صادرات، ایجاد کریدورهای ریلی و مسیرهای آزادراهی برای اتصال به بازارهای منطقه، رفع کم آبی از طریق انتقال آب از دریای عمان، توسعه سواحل کشور و توسعه تولید در حوزه صنعت ومعدن بوده است.

وی افزود: این مصوبات در حالی انجام شد که قبل از هر سفر ابتدا کارهای کارشناسی در مورد مناطق مورد نظر توسط متخصصان و صاحبنظران انجام شده، چالش ها و مسائل هر منطقه دسته‌بندی و بر اساس ظرفیت‌های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم‌گیری شده است؛ از این رو روند اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی دولت صرف نظر از تبلیغات سوء و مغرضانه، قابل قبول و مورد رضایت مردم بوده است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین ابراز داشت: دولت همواره سعی کرده بدون توجه به جوسازی های دشمنان و بدخواهان خارجی یا داخلی وظایف خویش در راه خدمت رسانی به مردم را انجام دهد. به همین دلیل دولت سیزدهم جزو کم حاشیه‌ترین دولت‌ها در سه دهه اخیر بوده است.

وی افزود: بررسی آمارهای گوناگون نشان می‌دهند که دولت مردمی آقای رئیسی در یک سال فعالیت اخیر خود با وجود موانعی که از دولت قبل باقی مانده؛ توانسته در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی، صادرات نفتی و غیر نفتی، شکستن تحریم‌ها و مسائل دیگر کشور بیش از کل دوره هشت ساله دولت آقای روحانی –که همواره چشم به همراهی غرب برای رفع مشکلات داخلی داشت- دستاورد داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: دولت قبلی که تنها راه پیشرفت و حل مشکلات کشور را در همراهی با سیاستهای غربی می دید و حتی آب خوردن مردم را هم وابسته به برجام، تصویب FATF و مذاکره با آمریکا می دانست، در هشت سال مدیریت خود نتوانست دستاورد قابل قبولی داشته باشد در حالی که دولت سیزدهم نشان داد مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور در سازش با غرب نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha