شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1043089
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
آیین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد»

حوزه / آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» اثر چاپ شده توسط آستان قدس رضوی پیرامون مدح، ذکر و مصائب ائمه اطهار (علیهم السلام) همزمان با روز صنعت چاپ، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ظهر امروز سه شنبه ۱۵ شهریور در آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» اثر چاپ شده توسط آستان قدس رضوی پیرامون، گفت: یکی از نکات جالب در این اثر اهتمام مرحوم راقم مشهدی به تدوین مجموعه از اشعار افراد مختلف است که در سه بخش به عرض ارادت خود نسبت به ساحت اهل بیت(ع) و به ویژه واقعه کربلا پرداخته اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: در واقع می توان این اثر را یک منبع مناسب برای ذاکرین اهل بیت(ع) با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در راستای استفاده از منابع فاخر و عمیق و همچنین برای محققین و پژوهشگران دانست.

وی در ادامه از اهتمام نویسنده کتاب منتخب القصائد مصطفی لعل شاطری در باز نشر این کتاب تقدیر کرد و ابراز کرد: این اقدام سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی می تواند کمک شایانی به شناخت دقیق فعالیتها و کارکردهای کتابخانه های عمومی نماید.

حجت الاسلام سبزیان در ادامه به ارائه پیشنهاد راه اندازی اتحادیه کتابخانه های عمومی جهان اسلام با پرچمداری آستان قدس رضوی را بیان کرد و ادامه داد: همگرایی در جهان اسلام در کتابخانه های عمومی با محوریت آستان قدس رضوی می تواند باعث تعاملات، مبادلات و تسهیلگری در دسترسی به منابع در اختیار کتابخانه های عمومی جهان اسلام شود.

در ادامه حجت ‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به اهمیت همکاری و هم افزایی در انجام کارها اشاره کرد و افزود: گفت: تاریخ نشان داده هر جا که مردم را باور کرده ایم به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده ایم. امروز نیز باید در حوزه های مختلف به جوانان فرصت دیده شدن بدهیم و آنان را باور کنیم تا بتوانیم برای آینده نخبگان موثری را تربیت کنیم.

مصطفی لعل شاطری، مصحح کتاب «منتخب القصائد» در پایان این نشست گفت: در مشهد نخستین کتاب چاپ سنگی به همت آستان قدس رضوی با تولیت موتمن الملک با نام «منتخب القصائد» توسط راقم مشهدی به چاپ رسید.

وی در خصوص کتاب «منتخب القصاید» اظهار کرد: این کتاب نخستین کتاب انتشاریافته از سوی چاپخانه آستان قدس رضوی در سال ۱۲۹۴ قمری و به ‌عنوان اولین کتاب چاپی مشهد است. این اثر دربردارنده مجموعه‌ای از قصاید علی راقم‌ مشهدی، از خوشنویسان و شاعران مشهدی است که با کتابت او نیز آماده چاپ شد. افراد دیگری همچون متولی وقت، مؤتمن ‌الملک، میرزا رفیع و اسماعیل تاجر هروی به‌عنوان فعالان و حامیان نشر نیز در چاپ و خلق این اثر مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های ظاهری کتاب «منتخب القصائد» می‌توان به جلد و صحافی، قطع، کاغذ، خط و صفحه آرایی آن اشاره کرد که این موارد جزء شاخص‌ های مناسب به‌ عنوان نخستین تجربه چاپ در مشهد است. در بعد محتوا نیز هر چند قرارگیری اشعار بصورت پشت سر هم از توالی منظمی برخوردار نیست، اما با خوانش متن، می‌توان سه زیر شاخه مدح، منقبت و ذکر رشادت‌ها و مصائب ائمه‌ اطهار(ع) و خاندان ایشان؛ مدح متولیان، حکمرانان و فعالان سیاسی و نظامی خراسان و بعضا در سایر مناطق و مدح اهل علم، ادب و فرهنگ را تشخیص داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha