شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: زندگی خانوادگی به تنهایی بر مبنای حقوق نیست بلکه اخلاقیات و نقش های فرا وظیفه ای تأثیر غیر قابل انکاری در حفظ و بقای خانواده دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، خانم سمیه آخوندی، استاد حوزه علمیه خواهران در سلسله نشست های علمی با موضوع «بررسی تطبیقی حقوق خانواده با فتاوای فقهی فقهای شیعه» در جمع طلاب مدرسه علمیه ریحانة الرسول (سلام الله علیها) نکا در راستای تقویت علمی طلاب و پرورش اندیشه ورزی آنها که به صورت گفت‌وگو محور انجام شد بیان کرد: محور های کلی مباحث فقه خانواده، احکام ازدواج، روابط خانوادگی و طلاق می باشد.

وی ادامه داد: در احکام روابط خانوادگی، روابط همسران در دو بخش احکام مسائل اقتصادی و غیر اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد، از جمله احکام مسائل غیر اقتصادی برای همسران، حق برخورداری از رفتار نیکوی همسر، حق مصونیت از سوء معاشرت و... است.

آخوندی افزود: احکام مسائل اقتصادی در رابطه زوجین از اهمیت خاصی برخوردار است، ازجمله این احکام، مباحث جهیزیه، اجرت المثل، نفقه و ... می باشد که برخی از آنها، حکم فقهی و حقوقی اش با عرف جامعه متفاوت است که نیاز به تامل دارد.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: از حقوقی که برای زوج مطرح ‌شده می توان به حق طلاق، حق سکونت، حق خروج زوجه از منزل، حق ولایت بر فرزندان و ... اشاره کرد.

وی تأکید کرد: همه آنچه که در فقه خانواده بیان شد، مباحث علمی طلبگی است؛ آنچه که اهمیت دارد، توجه به این نکته است که زندگی خانوادگی به تنهایی بر مبنای حقوق نیست بلکه اخلاقیات و نقش های فرا وظیفه ای تاثیر غیر قابل انکاری در حفظ و بقای خانواده دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha