شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست علمی "مفهوم حکمرانی اسلامی؛ مولفه ها و ویژگی ها" به همت گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و با سخنرانی دکترسیدمحمدحسین هاشمیان عضو شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی "مفهوم حکمرانی اسلامی؛ مولفه ها و ویژگی ها" به همت گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و با سخنرانی دکترسیدمحمدحسین هاشمیان عضو شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز برگزار شد.

دکتر هاشمیان در این نشست به بررسی انتقادی الگوی دولت ملت و معرفی الگوی بدیل، - نظریه سازمان)، گفتمان-ها، الگوها و فرایند (- گفتمان های کلیدی در حکمرانی عمومی از منظر اسلام و غرب، - نقش مدل ها و فرایند خط مشی گذاری عمومی در حکمرانی، - نقش گروه های فشار و رسانه در حکمرانی)، فهم چالش های حکمرانی در ایران معاصر و تجربه نگاری شکست ها و موفقیت ها پرداخت.


وی در این نشست که با رویکرد موضوع شناسی و از منظر خط مشی گذاری عمومی انجام شده است، نسبت میان فرهنگ و حکمرانی، مدیریت، سیاست و اقتصاد پرداخت و بیان داشت: یک پایه حکمرانی در علم سیاست است به این معنا که تصمیمات و تدابیری که حکومت در حوزه عمومی اتخاذ می کند حکمرانی خوب را تامین می کند.


دکتر هاشمیان با اشاره به پارادایم های حکمرانی به حکمرانی دولتی با محوریت دولت، حکمرانی سیاست، بازار با محوریت اقتصاد، فرهنگ و حکمرانی مدنی پرداخت و گفت: از نظر اسلام معیار در حکمرانی، وحی است.

دکتر صدرا عضو شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: ما به نظریه بنیادین و هدفمند حکمرانی اسلامی اعم از نظریه علمی و نظریه عملی نیاز داریم، در چرخه حکمرانی سه مرحله سیاست(سیاست های کلان، چشم انداز، تدبر)، مرحله خط مشی گذاری و حکمرانی قانون نیاز داریم.


دکتر بهنام نیا از دیگر اعضای شورای علمی گروه حکمرانی اسلامی مرکز نیز طی سخنانی بیان داشت: مناسب بود حکمرانی غربی با مدلهای هشتگانه حکمرانی مطرح شده از دیدگاه قرآن کریم تطبیق داده می شد که یک دسته در سبیل صراط مستقیم و مابقی در سبیل فساد بودند.


حجت الاسلام والمسلمین آل غفور از دیگر اعضای شورای حکمرانی اسلامی مرکز گفت: باید از تجربه در حکمرانی اسلامی بیشتر استفاده کنیم، البته تجربه اعم از نظری و عملی و هم داخلی و خارجی. در بحث تجربه لازم است به حوزه مباحات و عرف عنایت داشته باشیم.


وی ادامه داد: از مشکلات حکمرانی ما ضعف در تنظیم بین سیاست، بازار و جامعه مدنی است؛ یعنی تصمیم گیری در جای خودش انجام نمی شود؛ تصمیم گیری سیاسی باید در حوزه سیاست و فرهنگی در حوزه فرهنگ اتخاذ شود و تنظیم مناسبات بین آنها ضروری است.


وی بیان داشت: ما به نخبگان به اندازه کافی بها نمی دهیم تا بتوانند خوب ایفای نقش کنند؛ باید مناسبات بین نخبگان فکری و ابزاری تعریف شود.


دکتر اکبری معلم جانشین گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز بیان داشت: باید در قالب این مباحث، شاخص های حکمرانی اسلامی استخراج و معرفی شود تا مورد استفاده قوه مقننه در حوزه تقنین، نظارت و راهبردی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha