شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
افتخار یوسفی

حوزه/ یوسفی به تبیین راهکارهای ارتقای تربیتی طلاب و اجرای طرح آموزش پژوهش محور پرداخت و گفت: نکته‌ها و تذکرات اخلاقی اساتید بزرگوار، همچنان در ذهن ما باقی مانده است و نکته‌های اخلاقی، سعه صدر و نشاط علمی شما برای طلبه درس‌آموز است و برای او نشاط علمی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم افتخار یوسفی در دومین نشست از سلسله‌نشست‌هایی با اساتید جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها که در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام، با بیان اینکه تذکر برای مؤمنان منفعت دارد، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ مَنْ قَالَ بِقَوْلِنَا فَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ قَصَّرَ عَنَّا وَ مَنْ قَصَّرَ عَنَّا لَمْ یَلْحَقْ بِنَا وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مَعَنَا فَ‍ فِی اَلدَّرْکِ اَلْأَسْفَلِ مِنَ اَلنّٰارِ؛ مؤمن کسی است که باور و گفتارش با ما یکی باشد، پس آنکس که چنین نباشد، در حق ما تقصیر و کوتاهی روا داشته است و کسانی چنین نتوانند در کنار ما باشند و آنکس که با ما نباشد،در درک اسفل جهنم جای خواهد داشت».

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه مؤمن کسی است که کلامش برگرفته از فرامین اهل بیت علیهم‌السلام است، افزود: این حدیث گهربار برای تأکید بیشتر بر نیاز ما به اهل بیت علیهم‌السلام است و توجه خاص به ما می‌دهد که در گفتار، عملکرد و رفتار خود، همراه و پیرو اهل بیت علیهم‌السلام باشیم تا به ایشان ملحق شویم.

بررسی راهکارهای ارتقای تربیتی طلاب

یوسفی در ادامه به راهکارهای ارتقای تربیتی طلاب اشاره کرد و گفت: ما طلبه‌های توانمند و مقید و متخلق به اخلاق اسلامی داریم، اما همچنان باید به این مسئله پرداخته شود.

وی یادآور شد: با توجه به تعطیلی نهادهای آموزشی در ایام کرونا و شواهدی که چند ماه اخیر، کشور ما را درگیر کرده است، نیاز است در این رابطه بیشتر ورود کنیم.

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تقاضاها و مطالبات طلاب برای اساتید مسئولیت آفرین است، تأکید کرد: اساتید می‌توانند بر تربیت طلاب بسیار تأثیرگذار باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه طرح‌های اساتید تربیتی، اساتید راهبر و غیره به صورت جدی در حال اجرایی هستند، یادآور شد: در مسائل تربیتی، طرح‌های دیگری در حال برنامه ریزی، تدوین و اجرایی شدن است و ما از نقطه نظرات و ایده‌های اساتید که راهگشا است، استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید اساتید دغدغه مباحث آموزشی را داشته باشند، اما مباحث تربیتی مهم‌تر است؛ همانطور که در ابتدای سال تحصیلی گفته شد، اگر ما بتوانیم مرزهای دانش را یک گام جلو ببریم، نظریه پردازی کنیم و اهداف عالی نظام آموزشی را در حد عالی تأمین کنیم، اما از نظر تربیتی نتوانیم طلبه متخلق به اخلاق الهی داشته باشیم، به هدف خود نرسیدیم و اگر بانوی موفق از نظر اخلاقی و تربیتی در جایگاه همسر و مادر نمونه، مؤمن، متخلق و مؤدب تربیت کنیم که در نهاد خانواده تأثیرگذار است، ما به هدف خود رسیدیم.

اساتید، الگوی تمام‌عیار طلبه‌ها هستند

معاون آموزش و تربیت جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اساتید، الگوی تمام‌عیار طلبه‌ها هستند، تصریح کرد: بقای جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها وامدار همه اساتید به ویژه اساتید بزرگواری چون حاجیه خانم بهشتی، حاجیه خانم آصفی و دیگر اساتیدی است که اینک در کنار ما نیستند و به رحمت خدا رفتند.

یوسفی با بیان اینکه اساتید باید الگوی عملی برای طلاب باشند، تأکید کرد: نکته‌ها و تذکرات اخلاقی اساتید بزرگوار، همچنان در ذهن ما باقی مانده است و نکته‌های اخلاقی، سعه صدر و نشاط علمی شما برای طلبه درس‌آموز است و برای او نشاط علمی ایجاد می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه نقطه ثقل تربیت طلاب، مباحث تربیتی است، اظهار داشت: اساتید باید بر اساس چشم انداز و رسالت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به مسائل تربیتی بپردازند و با سعه صدر بیشتر با طلاب ارتباط داشته باشند.

اجرای طرح آموزش پژوهش محور در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در بخش دوم سخنان خود به مسائل آموزشی و آموزش پژوهش محور اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌های آموزش به سمت پژوهش محور شدن دروس است و برنامه پنج ساله درصدگذاری شده برای دروسی که باید به صورت آموزش پژوهش محور تدریس شود، داریم.

یوسفی با بیان اینکه دوره‌های ارتقایی برای توانمندسازی اساتید در جهت اجرای این طرح برگزار می‌شود، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که به روز باشیم و ما در راستای گسترش این طرح، دوره‌های ارتقایی و توانمندسازی را برگزار می‌کنیم.

وی یادآور شد: هدف از دروس پژوهش محور فقط ارائه مقاله نیست، گرچه یکی از اهداف است، اما در اصل عمیق خوانی و توانایی قدرت تحلیل و نقادی است که امید است به تدریج این طرح برای همه دروس مورد نظر اجرایی شود.

تدوین طرح جامع اساتید

معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه با بیان اینکه طرح جامع اساتید تدوین شده و هم اکنون مراحل تصویب خوانی آن در حال انجام است، عنوان کرد: اساتید استوانه‌های علمی مجموعه هستند و جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها موظف است نسبت به اساتید اهتمام جدی‌تری داشته باشد.

یوسفی همچنین به تعطیلی نابهنگام کلاس‌ها اشاره کرد و بیان داشت: گاهی به دلایل مختلف، کلاس‌ها تعطیل می‌شود، درخواست آموزش این است که اساتید و طلاب همراهی کنند و در بستر فضای حضوری، مجازی آفلاین و آنلاین که در دوران کرونا نیز فعال بود، این تعطیلات را جبران کنند تا اهداف آموزشی محقق شود.

در ادامه نشست، اساتید حاضر در جلسه، نظرات و پیشنهاداتی درباره مسائل مختلف آموزشی و تربیتی مطرح کردند که معاون آموزش و تربیت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به این نظرات و پیشنهادات پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha