شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی

حوزه/ انقلاب اسلامی در جهان، خودآگاهی ایجاد کرده و کار به جایی رسیده که تمدن غرب و نظم آن در آستانه ی فروپاشی قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میر باقری، عضو خبرگان رهبری در هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از سرشاخه های فعالان فرهنگی سراسر کشور در شهر مقدس قم برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت که مشروح آن بدین شرح است:

در اینکه در آستانه یک تحول در مقیاس جهانی قرار داریم، بین اندیشمندان داخلی و خارجی اختلاف نظری وجود ندارد؛ بنابراین باید برای نقش آفرینی در آینده جهان آماده شویم.

ما باید با تحلیل صحیح واقعه، خود را برای پیشآمدهای آینده آماده نماییم. مأموریت ما این است که برای شکل گیری یک نظم جدید، خود را آماده نماییم.

در خصوص این تحول بزرگ تحلیل های متفاوتی و جود دارد؛ قرائتی که حضرت آقا از این تحولات دارند این‌ است که انقلاب اسلامی زیر پوست جامعه جهانی پیشرفتهای شگرفی کرده و به نقطه پیروزی خود نزدیک شده است؛ به گونه ای که نظم و ساختارهای موجود جهانی را دچار تزلزل کرده است.

ما در مرحله تدوین قانون جدید برای جهان هستیم و باید خود را برای تدوین این قانون مهیا نموده و سهم و تأثیر جدی داشته باشیم و فضا را برای نقش آفرینی بیشتر آماده کنیم.

تمدن موجود که به قول خودشان بروز آن از عصر روشنگری شدت گرفته است، برای ایجاد یک تمدن فراگیر در جامعه جهانی مبتنی بر ایدئولوژی مدرنیته شکل گرفته است.

تمدنی که غربی ها دنبال آن هستند و آشکارا آن را عنوان می کنند، ساخت یک تمدن مبتنی بر عقلانیت خودبنیاد بشری است که مبتنی بر تمنیات و تمایلات و اهواء بشری است.

ایدئولوژیست های آنها در این خصوص می گویند: تمدن مطلوب آن ها یک تمدن زمینی مبتنی بر عقلانیت خودبنیاد بشر و بدون اتکا به وحی و هدایت های الهی و با اعلام استغنا و بی نیازی از انبیای الهی و با انزوای ادیان الهی است.

غربی ها ساختارهای این تمدن را ایجاد کرده اند، از انقلاب علمی، انقلاب فلسفی، انقلاب صنعتی و تغییر ساختارها تا محصولات و سازه ها و .. تلاش کردند تا آن را گسترش بدهند.

غربیها برای ساخت تمدن مطلوب خود در جهان ابتدا امواج آن را فرستادند و تحولات فرهنگی ایجاد کردند و بعد از آن، تحولات فرهنگی در یک دوره‌ای، نظم جدیدی را برای کل جهان طراحی کرده و سازمان و ساختار آن را محقق کردند یعنی برای آن، قانون اساسی هم نوشتند.

همچنین مبتنی بر آن ایدئولوژی یک حرکت فرهنگی بزرگی ایجاد کردند که به یک نقطه که رسید، برای آن، یک قانون واحد برای جهان نوشتند.

دولت ملت ها را به قوت شکل دادند و موازی آن، یک دولت مرکزی به عنوان سازمان ملل تشکیل دادند و پیمان‌های بین‌المللی را بر محور قدرت های بزرگ شکل دادند و یک سلسله معاهدات بین المللی هم محقق و مصوب کردند و در بُعد اقتصادی به دنبال کنفرانس معروف ، دلار را محور مناسبات مالی جهان قرار داده و بعد هم بانک جهانی و صنعت جهانی مالی را شکل دادند.

برای کنترل نظامی جهان، پیمان هایی مثل ناتو و امثال آن را شکل دادند و سازمان تجارت جهانی را برای کنترل تجارت در مقیاس جهانی تاسیس کردند؛ همچنین فائو برای کنترل صنایع غذایی و کشاورزی و دامداری و سازمان یونسکو برای کنترل مناسبات فرهنگی و علمی و آموزشی در جهان شکل گرفت.

آن ها یک چنین نظم بزرگی را شکل دادند و الان هم تقریباً نظم حاکم بر جهان همین نظم است و در واقع، یک قانون اساسی است که جهان دارد با آن اداره می شود که بنیان و بنیاد و اصول اساسی دنیای مدرن است.

قانون حاکم در تمدن موجود غرب، جامعه بازار باز است که به حسب ظاهر همه در آن برابر هستند و در جامعه جهانی به حسب ثروت و قدرت خود سوداگری می کنند.

اخلاقی که در این جامعه رشد پیدا می کند اخلاق گرگ صفتی و برتری جویی است که آن را به یک نظام بین المللی تبدیل کردند.

در چنین جامعه‌ی بازاری، آنهایی که توان بیشتری در میدان رقابت دارند کار را به دست خواهند گرفت و پیروز میدان خواهند بود.

اخلاقی که این جامعه بر اساس آن شکل می‌گیرد، دیگر اخلاق ایثار و فداکاری و محبت نیست و اخلاق سوداگرانه است.

 در مبارزه تمدن غرب با انقلاب اسلامی کدام پیروز می شود؟

در آغاز هزاره سوم بر اساس مطالعات آینده پژوهی، اسنادی را تصویب کردند که یکی از آنها سند اهداف هزاره از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ است؛ یکی هم سند معروف توسعه پایدار است که مبتنی بر ۱۷ سند پایین دستی است که یکی از آنها سند تعلیم و تربیت است ‌و می خواهند جامعه جهانی را تا سال ۲۰۳۰ با اهداف خودشان هماهنگ نمایند و بر اساس و مطالعات موجود می خواهند نظم کنونی جهانی که بر اساس رابطه ملت و دولت شکل داده اند را تغییر دهند و نظم نوین خودشان را بر اساس شهر پایدار، سامان بدهند؛ در این نظم جدید، قدرت دولت ها در یک نظم شبکه ای مضمحل خواهد شد.

یک بخش عمده از تلاش هایشان نیز سوق دادن جامعه به سمت حکمرانی مجازی است.

نگاه بدبینانه این است که می خواهند رویای خودشان را که نتوانستند در عالم واقع محقق نمایند، در عالم خیال محقق نمایند و ملت هایی که قبلا درون زندان مدرنیته بردند را وارد سیاه‌چال حکمرانی مجازی نمایند.

آثاری هنری تخیلی که در مورد آینده پژوهی دارند گویای همین مطلب است. فیلم هایی می سازند و آثاری منتشر می کنند برای ۸ هزار سال بعد؛ اگرچه حضرت آقا می فرمایند حرف هایی که اینها می زنند حرف های بزرگتر از دهانشان است.

بحث و سوالی که هم اکنون مطرح است این است که تمدن جدید غرب که الان موجود است، دارد تعارضات خود را حل می کند و در یک شکل پیچیده تری می‌خواهد خودش را سامان دهد، یا اینکه این تمدن در حال فروپاشی است؟

مدرنیته در تلاش است تعارضات درونی خود را حل نمایند که مهمترین آنها انقلاب اسلامی و آثار آن در سطح جهانی است.

پیش بینی آنها این است که تا ۱۰ سال دیگر نظام موجود دولت و ملت دچار فروپاشی خواهد شد و برای دستیابی به این هدف، جنگ های بزرگی ایجاد خواهند کرد تا نقش آفرینان مخالف ایده خود را حذف نمایند.

مسئله مهم این است که چرا این اتفاق افتاده است و مسیر این اتفاق کجاست؟

غربی ها و غرب گرایان که متأسفانه خیلی اندیشه شان برای ملت ها مضر است، تلاش می‌کنند این را ادامه مدرنیزاسیون معرفی نمایند و بگویند مدرنیته است که دارد مسیر خود را اصلاح می‌کند.

برخی از آنها که خیلی فریفته غرب هستند کل انقلاب اسلامی و پیامدهای آن را آثار مدرنیزاسیون می‌ دانند !

آنها معتقد هستند امکان ندارد که یک جامعه معنوی شکل بگیرد که در آن، معاهدات و تعهدات بین المللی دیگر معاهدات مبتنی بر بازار نباشد.

اما فیلسوفان اصیل غربی طور دیگری تحلیل می‌کنند و می‌گویند این تحولات، مبتنی بر یک واقعه بزرگی است که هنوز برای ما ناشناخته است و هر چه تلاش می کنند با رشد دادن علوم انسانی و علوم شناختی آن پدیده را بشناسند و کنترل کنند، موفق نمی شوند.

آن تحول با انقلاب اسلامی شروع شده است و این تحلیل، نقطه مقابل تحلیل غرب گرایان است.

این تحلیل این است که ما در تحولات جدید جهانی - به خصوص در دهه های اخیر- می بینیم که یک طرفِ همه حوادث بزرگ جهانی، انقلاب اسلامی بوده است.

این، یک انقلاب معنوی در جهان است که با ایده های مدرنیته سرِ چالش دارد. چالشی با عمیق ترین لایه های تمدن غرب-که ایده های آن است- ایده هایی چون عرفی سازی و زمینه سازی سکولاریزاسیون با همه مفهومهای پیچیده خودش .

در نامه امام خمینی (ره) به گورباچف آمده که علت شکست شما، مقابله بی دلیل با خداست و سرنـوشت تمدن غرب هم همینطور خواهد شد.

انقلاب اسلامی در جهان، خودآگاهی ایجاد کرده و کار به جایی رسیده که تمدن غرب و نظم آن در آستانه ی فروپاشی قرار گرفته است.

غرب سعی می کند با ایجاد موانعی همانند جنگ و تحریم، جلوی انقلاب اسلامی را بگیرد و آخرینش هم همین جنگ شناختی است.

تحلیلگران غربی، فتنه ی جدید را پایان کار انقلاب اسلامی تلقی می کردند ولی مأیوس شدند.

تمدن غرب، چین و روسیه را رقیب خود می داند؛ اما انقلاب اسلامی را بدیل و جایگزین خود دانسته و سعی می کند با هژمونی رسانه ای، تاثیر انقلاب اسلامی را کمرنگ جلوه دهد.

غربگراها می گویند که بی خود تلاش می کنید. در نهایت، غربی ها بر شرایط فایق می آیند و باید برای گذر از این چالش با غربیها کنار بیاییم؛ اما حضرت آقا نظرشان این است که ما در مرحله ی گذاریم و با عبور از این چالش به سمت عصر ظهور در حرکتیم و باید برای این مرحله، قانون اساسی جهانی را مبتنی بر عقلانیت و معنویت تدوین کنیم و دراین زمینه کارآمدی خود را نشان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مکتب ملت مطهری CA ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 18
    در کتاب 'خدمات متقابل اسلام و ایران'، شهید مطهری میفرمایند:«امروز کلمه ملت به یک واحد اجتماعی گفته می‌شود که دارای سابقه تاریخی‌ واحد و قانون و حکومت واحد و احیانا آمال و آرمانهای مشترک و واحد می‌باشند. ما امروز به جای مردم آلمان و انگلستان و فرانسه و غیره، ملت‌ آلمان، ملت انگلستان، ملت فرانسه می‌گوییم و احیانا به همه آن مردم‌ این کلمه را اطلاق نمی‌کنیم، به یک طبقه از مردم، ملت می‌گوییم، یعنی‌ آنها را به دو طبقه تقسیم می‌کنیم، طبقه حاکمه و طبقه محکومه.» «علمای فقه اللغه می‌گویند: یک تفاوت میان کلمه دین و کلمه ملت‌ اینست که کلمه دین را به خدا می‌توان اضافه کرد و مثلا گفت "دین الله‌" یعنی دین خدا و همچنین به فرد پیرو نیز اضافه می‌شود مثلا گفته می‌شود:"دین زید، دین عمرو". ولی کلمه ملت نه به خدا اضافه می‌شود و نه به‌ فرد پیرو، گفته نمی‌شود: ملت خدا یا ملت زید یا ملت عمرو، بلکه به‌ آن رهبری که از طرف خدا مأمور رهبری مردم بر طبق طریقه خاصی است اضافه‌ می‌شود، مثلا گفته می‌شود ملت ابراهیم یا ملت عیسی یا ملت محمد. مثل‌ این است که در مفهوم این کلمه رهبری گنجانده شده است. از این نظر می‌توان گفت کلمه ملت نزدیک است با کلمه "مکتب" در اصطلاح جدید، کلمه مکتب نیز معمولا به رهبر یک روش و مسلک اضافه می‌شود. اگر این جهت را که در کلمه ملت نیز، مانند کلمه مکتب، املاء و دیکته کردن گنجانیده شده است مورد توجه قرار دهیم شباهت و نزدیکی این‌ دو کلمه بیشتر روشن می‌شود». حضرت آقا گفتند:«ما به حاج‌قاسم سلیمانی شهید عزیز و به ابومهدی شهید عزیز به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛به آنها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیّه روشن خواهد شد.» آقا جان! اگر امروز 'کلمه ملت به یک واحد اجتماعی گفته می‌شود که دارای سابقه تاریخی‌ واحد و قانون و حکومت واحد و احیانا آمال و آرمانهای مشترک و واحد می‌باشند'، آرمان علی وردی هم میتواند آرمان مشترک و واحدی در جهان باشد! شما گفتید باید چشممان به آرمان ها باشد! چطور شد که دانشجوی شاگرد زرنگ کشور سر از حوزه درآورد؟ حالا چطور شد که آرمان ما دانشگاه را به حوزه پیوند زد!؟ أصلا چطور شد که آرمان ما پرواز کرد و خودش را به ما پیوند زد! 🇮🇷🇵🇸
  • سازمان ملل حسین(ع) CA ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 18
    دشمنان بشر مشغول در سازمان های باطل خودشان هستند! هر چه مشغولتر، بهتر. ما هم مشغول مجاهدت و مقاموت در سازمان ملل حسین (ع) هستیم! آیت الله میرباقری فرمودند باید از سر سفره دشمن علی (ع) برخواست و سر سفره علی (ع) نشست. در نهج البلاغه آمده است که امام علی (ع) فرمـود:«الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم، و علی کل داخل فـی باطـل اثمـان: اثـم العمل به، و اثم الرضا به؛ هرکه به کردار عده اي راضی باشد، مانند کسی است که همراه آنان، آن کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد؛ گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن.« در خطبه ای دیگر، امام (ع) فرمودند تبعیت از هوای نفس انسان را از حق باز می‌دارد، و آرزوی دراز باعث فراموشی آخرت می‌گردد. چند تابعیتی نباشیم! از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ! قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ. فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)... ملة امام حسین! «آن‌چنان بین امت واحده‌ی اسلامی تفرقه ایجاد نموده‌اند که خدا می‌داند، هر کدام نسبت به دیگری اجنبی و بیگانه، و تبعه‌ی هر دولت در کشور دیگر اجنبی و نیازمند به گذرنامه و یا اجازه‌ی اقامت است. و همه‌ی این کارها برای تحکیم سیطره‌ی کفار بر ممالک اسلامی است (در محضر بهجت، ج٣، ص١۴۵). حضرت آیت الله بهجت 'أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ' را به ما یاد میدهند!:توحّش عجیب و غریبی که هیچ کافری تصدیق نمی‌کند طرف‌داری کفار از حقوق بشر است؛ سازمان مللی که حاضر نیست ریختن مواد شیمیایی به شهرهای بی‌پناه و مردم غیر نظامی را محکوم کند (به ظاهر) متمدن‌ترین ملت‌ها آمریکا و اروپا هستند که یا عین‌الظلَمةاند (ظالمند) و یا اَعْوانُ‌الظلَمة (یار و مددکار ظالمند).» ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم! شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! امام را باید شناخت! امام خامنه ای را باید شناخت! «من به‌صورت جدّی و با تمام وجودم ایشان را نائب امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف می‌دانم و وقتی که اصرار می‌کنم تا دست ایشان را ببوسم، گویی دست امام زمان را می‌بوسم. این یک رابطه دوستانه و از روی رفاقت نیست بلکه اظهار ارادت و موّدت به نایب امام زمان و ولی امر مسلمین است (آیت‌الله مصباح یزدی).» آیا این دین و دست بوسیدنی نیست؟ 🇮🇷🇵🇸
  • دستاوردهای موهوم IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    22 1
    عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در انتقاد از سیاست اقتصادی دولت نوشت: در ۸ ماه اخیر سه‌برابر مدت مشابه در 1399 پول چاپ کردید (۱۲۵ هزار میلیارد تومان)! و ۹۷۵ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی داشتید. دلار ۹ ماهه با رشد نجومی ۴۰,۰۰۰ تومان را رد کرد. تورم یک‌ساله به ۴۵ درصد رسید. از وعده نیم و سپس تک رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد ۸ درصدی و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش! البته در بوق‌های تبلیغاتی‌تان در دستاوردسازی موهومی پیشتازید.
    • دستاوردمسبوق! IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 20
      عملکرد شما را با همه وجود حس کردیم! بیشتر دل سوزی نفرمایید!