شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مهدویت

حوزه/ نشست هم‌اندیشی چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با حضور مسئولان این جشنواره و برخی از مدیران رسانه های قم در سالن جلسات مسجد جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس چهارمین جشنواره مهدویت جهاد دانشگاهی قم در این نشست اظهارداشت: چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با محور گفتمان سازی مهدوی با تکیه بر مفهوم انتظار در چهار بخش اصلی برگزار می شود.

محمد حیدری گفت: بخش ادبی (شعر و متن ادبی)، بخش نوآوری و ایده پردازی تولیدات و ایده های نوآورانه در حوزه مهدویت، بخش کتابخوانی (کتاب قیام و انقلاب مهدی عجل الله فرجه  از دیدگاه فلسفه تاریخ) و بخش هنر و رسانه (تیتر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و عکس) چهار بخش جشنواره را تشکیل می دهد.

وی گفت: در بخش ادبی جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بخش شعر با قالب آزاد و قطعات ادبی و دلنوشته با موضوع انتظار و منتظر، انتظار و عدالت، انتظار و شهادت، انتظار و امید، انتظار و جامعه مهدوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که باید کلیه آثار به صورت تایپ شده باشد و تعداد اشعار ارسال شده حداکثر پنج اثر برای هر شرکت کننده ‌باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: در بخش هنر و رسانه علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با موضوعات کلی انتظار و منتظر، انتظار و عدالت، انتظار و شهادت، انتظار و امید، انتظار و جامعه مهدوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: در بخش عکس نیز هنرمندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی اجتماعات مهدوی (اجتماعات مسجد مقدس جمکران، برگزاری جشن های خانگی با محوریت امامت امام زمان(عج)، مناسک مهدوی، فضاسازی مهدوی و…) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حیدری گفت: آثار ارسالی باید از ابتدای فروردین تا اول بهمن ماه سال جاری در یکی از رسانه های دارای مجوز از وزارت ارشاد منتشر شده باشد و مهلت ارسال آثار تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ است.

محمد حیدری رئیس چهارمین جشنواره مهدویت

کارگاه خبری چهارمین جشنواره مهدویت به زودی برگزار می شود

دبیر چهارمین جشنواره ملی مهدویت نیز اظهارداشت: جهاددانشگاهی قم با همکاری مسجد جمکران و حمایت اداره کل ارشاد اسلامی یک دوره آموزشی کشوری در راستای جشنواره مهدویت را در جمکران برگزار می کند.

علی حسینی افزود: هم علاقمندان به حوزه مهدویت که اثری در چهار بخش دارند به ویژه دانشجویان می توانند در جشنواره شرکت کنند و در پایان جشنواره کتاب و نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه از همه مسئولان می خواهیم کمک کنند تا این رویداد ملی هر چه باشکوه تر برگزار شود، ادامه داد: کارگاه خبری به منظور غنای هر چه بیشتر آثار به جشنواره از سوی جهاد دانشگاهی و با مشارکت خانه مطبوعات برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد قم گفت: هر چهار بخش جشنواره سه برگزیده دارد که نفر برگزیده تندیس، لوح و دو میلیون تومان هدیه نقدی پرداخت خواهد شد و به دو نفر شایسته تقدیر لوح و یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

علی حسینی دبیر چهارمین جشنواره مهدویت

دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت و مدیر خانه مطبوعات قم هم اظهارداشت: خانه مطبوعات در دو بخش آموزش و ارائه خدمات و تسهیلات فعالیت می کند و برای نخستین بار در جشنواره ملی مهدویت مشارکت کرد.

فخرالدین یوسف پور افزود: جشنواره ابوذر، جشنواره زائران کریمه و جشنواره های موضوعی با ادارات از جمله برنامه های خانه مطبوعات قم است.

فخرالدین یوسف‌پور دبیر بخش رسانه چهارمین جشنواره ملی مهدویت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم هم اظهارداشت: سه هزار و۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که همه کتاب قیام و انقلاب مهدی عجل الله استاد شهید مطهری را دارند لذا این کتاب انتخاب شد تا در دسترس همه قرار گیرد.

مهدی توکلیان افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان با همکاری جامعة الزهرا سلام الله علیها، اداره کل ارشاد و خانه مطبوعات به ۱۰ نفر از برگزیدگان ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: هر شرکت کننده می تواند علاوه بر شرکت در بخش های دیگر جشنواره در بخش کتابخوانی شرکت کند.

مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم

همه دستگاه های استان پای کار جشنواره مهدویت بیایند

دبیر بخش عکس جشنواره نیز اظهارداشت: شرکت کننده ها در دو قالب عکاسی حرفه ای و موبایلی می توانند آثار خود را ارائه دهند.

ابراهیم سلیمانی رئیس انجمن عکاسان قم افزود: این رویداد بزرگ فرهنگی و معنوی است که همه دستگاه ها باید همکاری کنند که به نحو مطلوب برگزار شود.

سلیمانی دبیر بخش عکس جشنواره

دبیر بخش شعر و متن ادبی جشنواره هم اظهارداشت: در بخش شعر مهدوی برای قالب های شعری محدودیت قائل نشدیم و همه شعرا می توانند تا پنج اثر در این جشنواره شرکت کنند و به برگزیده هر بخش تندیس، لوح تقدیر و ۳ میلیون تومان و به دو نفر شایسته قابل تقدیر لوح تقدیر و یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

محمد غفاری سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم ادامه داد: از علاقمندان درخواست داریم تا شعر و متون ادبی خود را از فضای دلتنگی، ناامیدی و یأس و احساسی صرف با تصویرسازی ذهنی در عرصه های هنری به سمت امید، روشنایی و ساخت جامعه منتظر و ایده آل مهدوی سوق دهند.

محمد غفاری دبیر بخش شعر و متن ادبی

دبیر بخش نوآوری و ایده‌پردازی جشنواره ملی مهدویت جهاد دانشگاهی قم هم اظهارداشت: به منظور ترویج فرهنگ مهدوی و مقابله با جریان های انحرافی از محصولات و تولیدات علمی با رویکرد ترویجی استقبال می شود.

یاسر شریفی افزود: همه مردم در همه رده های سنی و کلیه اقشار می توانند پنج ایده را با موضوعات، تولیدات و ایده های نوآورانه مروّج و مبلغ فرهنگ مهدویت و انتظار، توسعه گفتمان مهدویت به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کارگاه ایده پردازی و یک رویداد دورهمی هفته سوم دی ماه برگزار می شود تا ظرفیت ها فعال شوند.

یاسر شریفی دبیر بخش نوآوری و ایده‌پردازی جشنواره ملی مهدویت

کارت خبرنگاری معتبر معیار پذیرش خبرنگاران باشد

معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد قم هم در این نشست با اشاره به سختی های خبرنگاران قمی برای تهیه خبر، اظهارداشت: این فرهنگ باید اصلاح و نهادینه شود که خبرنگار دارای کارت خبرنگاری از وزارت ارشاد با هر سلیقه و گرایشی باید بتواند با ارائه کارت خبرنگاری برای تهیه خبر وارد عرصه عمل شود.

حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان افزود: این امر در تمام جهان مرسوم است اما در برخی نهادها و اماکن ایران کارت خبرنگاری را به عنوان سندی برای تهیه خبر و ورود خبرنگار نمی پذیرند.

وی گفت: بنده درحال پیگیری هستم تا این مشکل خبرنگاران قم برطرف شود زیرا انعکاس روایت دست اول آزادی حضور خبرنگار در میدان را می خواهد.

حجت‌الاسلام اسماعیلی معاون مطبوعات قم

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران نیز اظهارداشت: هدف این جشنواره تولید آثار فاخر، ایجاد جریان فرهنگی رسانه ای و ایجاد بستری برای علاقمندان به تولید آثار مهدوی است و قصد داریم نویسنده ها و تولیدکننده های توانمند را فعال کنیم.

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی افزود: خروجی چهارمین جشنواره ملی مهدویت باید خدمت به حضرت حجت و فرهنگ مهدوی باشد.

حجت الاسلام حسین‌آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران

گفتنی است کارگاه‌های تخصصی (خلاقیت و ایده پردازی، فتوواک وغیره)، محفل شعر، نقد فیلم و بازی، برگزاری کارگاه معارف مهدوی، نشست تخصصی در موضوع مهدویت، شبهات و تحریفات، تدوین خروجی جشنواره در قالب محتوای دیجیتال، نمایشگاه مهدوی و باشگاه دانشجویان مهدوی از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و کسب اطلاعات بیشترمی‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس www.Mahdaviatfest.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha