شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سلیمانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: مشی و مرام حاج قاسم این گونه بود که در مسیر پیشبرد اهداف و برنامه ها، هیچ گاه خودش را معطل بودجه و امکانات نمی کرد.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که اخلاص، مجاهدت در راه خدا و ولایتمداری از جمله مهم ترین شاخصه های رفتاری و کرداری شهید سلیمانی بوده است، اظهار داشت: کسی که برای خدا و کسب رضای الهی حرکت کند، بی شک خدای متعال نیز به هر قدم او برکت می دهد و کلامش را در بین مردم پرنفوذ می سازد، کما این که حاج قاسم این گونه بود و به تعبیر مقام معظم رهبری ایشان در زمان حیات پربرکتش نیز شهید زنده به شمار می رفت.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های حاج‌قاسم این بود که هیچ گاه منتظر بودجه و اعتبار نمی‌ماند، این در حالی است که ما معمولاً وقتی می‌خواهیم کاری را آغاز کنیم، اول منتظریم که میز و صندلی و دفتر و دَستک آن کار مهیا شده و ساختمانی به ما بدهند، تا بعد اولین قدم ها را بر ‌داریم اما حاج‌قاسم حقیقتاً این گونه نبود بلکه قدم اول را بر می‌داشت و امکانات، پشت سرش می‌آمد.

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به نظرم این سلوک و رفتار و سیره شهید سلیمانی مصداق بارز این آیه نورانی است که "إِنْ تَنْصُرُوا الله یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ" چرا که وقتی انسان قدمی برای خدا و یاری جبهه حق بردارد، پروردگار عالم نیز بر اساس وعده ای که داده، قطعاً او را یاری کرده و به کارش برکت می دهد.

وی بیان داشت: از سویی باید توجه داشت فردی که با حداقل داشته‌ها، وارد مرحله عمل می‌شود و می کوشد که با توکل بر خدا و صبر و استقامت، مشکلات را از سر راه بردارد، وسط این معرکه ساخته می‌شود و لذا معتقدم امثال حاج‌قاسم، هنگام خدمت به خلق خدا، در واقع به خودشان هم خدمت می‌کنند، چرا که در این مسیر خودسازی، روز به روز رشد می کنند و نورانی‌تر می‌شوند، ضمن آن که کسی که از همان ابتدای کار، با وعده نصرت الهی و با همان امکانات و داشته‌های موجود، وارد میدان می‌شود، وقتی نصرت الهی برسد، بر ایمانش افزوده و گره از کارهای دنیایی او گشوده می‌شود و به اهدافش نیز دست می یابد.

اسلامی افزود: این روحیه و مشی و مرام به خصوص باید در عرصه کارهای فرهنگی بر افراد و مجموعه ها حاکم شود تا ما به یاری حق تعالی به آن اهداف مدنظر دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه وقتی از برخی مسئولان و افراد دست‌اندرکار امور فرهنگی می‌پرسیم که چرا توفیقی در کارتان به وجود نیامده یا این‌که چرا قدمی جدی در مسیر اصلاح امور برداشته نمی شود، عمدتاً فقدان اعتبار را بهانه می‌کنند و حال آن که در بسیاری از مواقع، کار از جای دیگر مشکل دارد و اگر ما مخلصانه و مجاهدانه کار کنیم و با برنامه و دغدغه عمل نماییم، قطعاً خدای متعال نیز گره ها و مشکلات را از سر راه ما برمی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی، داشتن شجاعت و تدبیر به شکل همزمان بود. گاهی برخی افراد شجاع هستند، ولی تدبیر ندارند و برعکس، ممکن است تدبیر داشته، اما از شجاعت بی‌بهره باشند و حال آن که حاج قاسم هم شجاع بود و هم اهل تدبیر و لذا به حول و قوه الهی بر بسیاری از مشکلات و بحران ها چه در داخل کشور و چه به خصوص در عرصه بین المللی و منطقه ای، غلبه می کرد.

وی در خاتمه صحبت های خود گفت: مقام معظم رهبری در جایی با اشاره به شاخصه های مهم مکتب حاج قاسم سلیمانی بر این نکته تأکید می فرمایند که ما در بین جوانان کشور، می‌توانیم هزاران حاج‌قاسم، هزاران سردار سلیمانی بالقوه داشته‌باشیم، اما باید توجه داشت که لازمه تحقق این مهم فراهم سازی بسترها و شرایطی است که باعث شناسایی و رشد این جوانان شود و این که بر اساس منشور بیانیه گام دوم حقیقتاً به این نسل جوان مؤمن و انقلابی باور داشته و به آن ها میدان دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha