شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سردار شهید سلیمانی

حوزه/ شهید سلیمانی در زمره ی نوابغ روزگار بود که هم در عرصه فکر و ایده و برنامه ریزی، مدبرانه و هوشمندانه رفتار می کرد و هم این که در عرصه عمل به بهترین شکل ممکن کارها را به پیش می بُرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایات متعددی از ناحیه حضرات معصومین(ع) برای ما صادر شده که تأکید فرموده اند علم را به عمل بیاورید و انسان وقتی این دست از روایات را مشاهده می کند و به دنبال مصادیقِ عاملین بدان ها می گردد، یکی از شاخص ترین آن ها را شخص حاج قاسم سلیمانی می داند؛ شهید عزیز و سرافرازی که هیچ گاه گرفتار شعارهای مرسوم و تشریفات اداری و سازمانی نشد و با درایت و بصیرت و هوشمندی خاص خود و در سایه ی توکل به خدا و البته اخلاص والا، در میدان عمل دست به خلاقیت و ابتکار می زد و پروردگار متعال نیز به او چنان قدرت و نصرتی می بخشید که مایه ی فخر همه دلبستگان جبهه حق و حقیقت شود.

به اذعان همه نزدیکان و یارانش، اهل شعار دادن نبود، بلکه در کف میدان حضور داشت و در موقع لازم، نظارت های میدانی اش را هم برای بهتر اجرا شدن طرح ها و برنامه ها انجام می داد و برای به ثمرنشستن کارها تا مرز شهادت نیز پیش می رفت.

آری! علم واقعی، آن علمی است که در میدان عمل محک خورده ‌باشد، چه آن که وقتی این اتفاق بیفتد، اشتباهاتی که ممکن است در آن علم پدید آید نیز در میدان عمل شناخته شده و اصلاح می‌شود.

برخی افراد یا صرفاً اهل برنامه‌ریزی هستند و در مقام فکر و تئوری می درخشند و یا این که صرفاً عملگرا هستند و در عرصه فکر و اندیشه چندان محلی از اِعراب ندارند اما شهید سلیمانی در زمره ی معدود افرادی بود که هم در عرصه فکر و ایده و برنامه ریزی، مدبرانه و هوشمندانه رفتار می کرد و هم این که در عرصه عمل به بهترین شکل ممکن کارها را به پیش می بُرد و این عملگراییِ خردورزانه آن هم با پشتوانه فکر و ایده کارآمد، درس بسیار مهمی است که ما از مکتب حاج قاسم می آموزیم.

البته این سخن ها بدان معنا نیست که حاج قاسم را فردی ماورایی توصیف کنیم، چه آن که به تعبیر حضرت آقا "نباید بگونه ای سخن گفت و عمل کرد که خصوصیات سردار ماورایی و دست نیافتنی تصور شود. "

با این همه باید بیش از هر چیز دیگری بر بُعد اخلاص سردار "جانفدا" تأکید کرد؛ سرداری که خود را سرباز می دانست و به دور از هر خودنمایی و تظاهری، همه وجودش رنگ خدایی پیدا کرده بود و خدای متعال نیز به او بهترین سرنوشت ها یعنی شهادت را عنایت فرمود و او را این چنین نه فقط در بین آحاد ملت ایران بلکه در بین همه ملت های حق طلب و ظلم ستیز عالم عزیز و جاودانه کرد.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha