شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی در نمایشگاه کتاب دین به معرفی گرایش‌های مختلف تاریخ در سطح سه و چهار پرداخت و گفت: پاسخ به بسیاری از شبهات امروزی که با تمسک به برخی از اخبار تاریخی سره و ناسره را آمیخته‌اند از مسیر تدقیق در تاریخ محقق خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم حکیم‌زاده رئیس گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی در وبینار تخصصی معرفی رشته‌های حوزه‌های علمیه خواهران که در نمایشگاه کتاب دین برگزار شد، در مورد اهمیت رشته تاریخ اظهار کرد: پیامبر در حدیث ثقلین قرآن و عترت را دو عِدلی معرفی کردند که با تمسک به آن‌ها گمراهی از بین می‌رود و استفاده از هر دو عدل هم در قرآن و هم در عترت نیازمند مطالعات تاریخی است.

وی با بیان اینکه تاریخ بهترین عبرت برای بشر است، اضافه کرد: امیرکلام در نهج البلاغه می‌فرمایند که آن‌قدر در تاریخ پیشینیان غور نموده‌ام گویی با ایشان زندگی کرده‌ام.
حکیم‌زاده تصریح کرد: اهمیت تاریخ را در سخنان پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) می‌توان دید، پیامبر در حدیثی می‌فرمایند: «العلم ثلاث: آیة محکمه، فریضة عادله او سُنة قائمه» هر سه قسم علم معرفی شده در حدیث نیازمند تاریخ هستند. از طرفی برای درک اصول دین (آیه محکمه) نیازمند تاریخ هستیم، از سوی دیگر فهم فقه ( فریضه عادله) و فهم سنت نیازمند نقل تاریخی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی گرایش های مختلف تاریخ در سطح سه و چهار پرداخت و تصریح کرد: شناخت زندگانی پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) عرصه وسیعی را برای عمل درست و اثرگذاری صحیح اجتماعی برای افراد فراهم خواهد آورد.

مدیر گروه تاریخ پژوهشکده مطالعات اسلامی به بیان نمونه‌هایی از رفتارها و سیره نبوی و علوی برای روشن شدن موضع‌گیری‌های به روز سیاسی پرداخت و گفت: در پنجاه سال اخیر روش پرداخت به علم تاریخ از نقل صرف وقایع فاصله گرفته و با توصیف‌های تحلیلی بسیاری در این علم مواجه هستیم که فواید تاریخ را از جمله عبرت و موعظه و تذکر محقق می‌سازند.

وی ادامه داد: پاسخ به بسیاری از شبهات امروزی که با تمسک به برخی از اخبار تاریخی سره و ناسره را آمیخته‌اند از مسیر تدقیق در تاریخ محقق خواهد بود.

حکیم‌زاده گفت: بزرگان در خصوص تاریخ سخنان ارزشمندی دارند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی‌های مختلف به این موضوع اشاره داشته‌اند.

لازم به ذکر است: وبینارهای تخصصی آشنایی با رشته‌های سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران با مشارکت معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران استان قم در ششمین نمایشگاه کتاب دین برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha