شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ورود رئیس جمهور به پکن

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که سفر حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به چین عزتمندانه و پربار بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌گذاری چین نهایت بهره را ببرد.

شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به چین اظهار داشت: در این سفر شاهد بودیم که طرف چینی تمامی پروتکل‌های استقبال از رئیس‌جمهورمان را رعایت کرده بود.
وی ادامه داد: عزت و احترام رئیس قوه مجریه ما در این سفر حفظ شد و شاهد اتفاقات خوبی در این سفر بودیم.
صادقی نسب بیان داشت: یکی از محورهای مهمی که رئیس‌جمهور کشورمان درباره آن با طرف‌های چینی صحبت کردند مسئله سند ۲۵ساله است که ما با چینی‌ها امضا کردیم.
وی ابراز داشت: علاوه بر این توافقنامه‌هایی مهمی نیز در این سفر امضا شد و نقشه راهی برای آینده روابط دو کشور ترسیم شد.
این استاد دانشگاه افزود: مسئله‌ ی دیگری که حائز اهمیت بود، موضوع جاده ابریشم و گسترش خط راه‌آهن و ارتقای زیرساخت‌های این جاده بود که بسیار راهبردی است، جاده ابریشم مسیری هزاران‌ساله با هوشمندی هرچه‌تمام‌تر انتخاب شده است و همین امروز هم برای اتصال شرق به غرب مسیر مهمی است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: در فرهنگ ایرانی ما ملتی عاطفی هستیم به‌طوری‌که مهربانی و مهرورزی ریشه هزاران‌ساله در کشور دارد و این مهرورزی باعث شده در ترسیم روابطمان با کشورهای دیگر دچار خطا بشویم.
صادقی نسب افزود: به این معنا که دوستی‌ها و دشمنی‌ها را در چارچوب همین فرهنگ مهربانی خیلی افراطی دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: نمونه این موضوع را می‌توان در نفرت مردم ایران از انگلستان و آمریکا در تاریخ مشاهده کرد به دلیل خیانت‌هایی که در قبال کشور ما انجام داده‌اند.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در صحنه دیپلماسی و سیاست خارجی جایی برای مسائل عاطفی نیست و اساس منافع کشورها در ساحت های مختلف است.
وی بیان داشت: ما با هر کشوری که بخواهیم تعمیق روابط بدهیم باید ببینیم هدف طرف مقابل از این ارتباط چیست.
صادقی نسب افزود: در چارچوب تئوری بازی‌ها که آقای جان نش نیز در آن اصلاحاتی را انجام داد و گفت طرف‌های بازی اگر تصمیمات خودشان را با درنظرگرفتن تصمیمات طرف مقابل اتخاذ کنند حالت بهینه برای همدیگر ایجاد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: طرف چینی هدفشان در برقراری ارتباط با ما نه ارزشی و نه اعتقادی است؛ بلکه صرفاً چین به ما نگاه اقتصادی و سیاسی دارد.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: چین در یک رقابت با آمریکا قرار دارد و در چند سال آینده اقتصاد اول دنیا چین خواهد بود و در این رقابت نیاز به یارگیری در منطقه دارد.
وی تصریح کرد: ایران به‌عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی این ظرفیت را دارد که در این مواجه با آمریکا، چین ایران را در کنار خودش داشته باشد، از همین رو باید در ارتباط با این کشور حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.
صادقی نسب ادامه داد: برای ما چین یک منبع عظیمی از سرمایه‌گذاری است که باید از این موضوع استفاده کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کشوری باشد که از سرمایه‌گذاری‌های عظیم این کشور بهره ببرد و در حوزه‌های مختلفی که نیاز به سرمایه‌گذاری داریم بتوانیم این منابع را از چین جذب کنیم.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در کنار تأمین سرمایه باید از نیروهای ماهر چینی بهره بگیرم تا بتوانیم در زمینه توسعه‌ای گام‌های اساسی برداریم.
وی ابراز داشت: ما باید از چین استفاده کنیم تا قدرت چانه‌زنی کشورمان در برابر غربی‌ها افزایش پیدا کند و بتوانیم روابط اقتصادی خوبی هم با کشورهای دیگر داشته باشیم.
صادقی نسب تصریح کرد: تولیدات کشورمان می‌تواند با صادرات به کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آسیایی توسعه و ارزآوری خوبی را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: مسئله شایسته‌سالاری در دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز موضوع مهمی است کسانی که می‌خواهند برنامه‌های دولت را پیش ببرند باید مدیران خبره و توانمندی باشند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید سفرای کشورمان در کشورهای دیگر افراد شایسته و خبره‌ای باشند که اهداف کشورمان را در خارج از کشور محقق کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسلامی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    به هر حال در هر رابطه ای بایستی تأمین منافع ملی برای ما بسیار حائز اهمیت باشد، ان شاء الله دولت بتواند از حداکثر ظرفیت های بین المللی برای افزایش ثروت در کشور بهره ببرد.