پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس در «صومعه دانیال نبی» مسکو

حوزه/ دوازدهمین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در «صومعه دانیال نبی» مسکو برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دور دوازدهم گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه پس از چهارسال وقفه به سبب کرونا به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری، فاطمه طباطبایی، رئیس انجمن عرفان اسلامی، حمید هادوی، رئیس بنیاد مطالعات اسلامی ابن‌سینا، زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه ادیان مسیحی مرکز گفت‌وگوی ادیان و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه برگزار شد.
این مراسم با قرائت بخش‌هایی از کتاب‌ مقدس مسیحیان و آیاتی چند از کلام الله مجید در صومعه دانیال نبی در مسکو آغاز و در ادامه، متروپولیت قازان و تاتارستان ضمن قرائت پیام اسقف اعظم روسیه عالیجناب کریل، یاد و نام بنیانگذاران این گفت‌وگوها متروپولیت فقید تاتارستان فئوفان و مرحوم آیت‌الله تسخیری را گرامی داشت.
تأکید بر گفت‌وگوهای دینی به عنوان راهی برای مبارزه با افراط‌گرایی
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور نیز در سخنرانی خود، ضمن اظهار خشنودی از استقبال گرم طرف روس برای این دور از گفت‌وگوها که پس از وقفه چهارساله مجددا برگزار می‌شود، گفت‌وگوهای دینی را یکی از محوری‌ترین اقدامات برای مهار افراطگرایی و بحران‌های اجتماعی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور پاسخ به این سؤال که «نقش دین در جهان معاصر چیست؟» را به نوع نگرش دینداران به دین منوط دانست و لزوم آن را ورود در شئون مختلف زندگی بشری قلمداد کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پدیده‌های جهانی نظیر جنگ جهانی اول و دوم، گسترش فقر در قاره ثروتمند آفریقا، استفاده از سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی، نسل‌کشی‌ها در بخش‌های مختلف جهان، استفاده غیر مجاز از انسان در آزمایشات پزشکی و ... در دنیایی صورت گرفت که بشر دین و معنویت را یا به شکل کامل کنار گذاشته بود و یا تبدیل به امری شخصی و غیر اجتماعی نموده بود. اما شرایط در دوره معاصر کاملا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه پر رنگ شدن نقش دین در جوامع، سند محکمی بر نیازمندی بشر به عنصر دین و معنویت برای انسجام‌بخشی و معنابخشی به امور گوناگون زندگی خویش است، افزود: فردگرایی‌ها یا ملی‌گرایی‌های افراطی که پس از رنسانس شکل گرفت، رفته‌رفته ضرورت رجوع دوباره به دین و نقش اجتماعی آن را گوشزد کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت ایفای نقش اجتماعی و فرهنگی دینداران در برابر جنگ اخلاقی و معنوی قدرت‌ها علیه ملت‌ها به اسم آزادی اشاره و تاکید کرد: در بعضی جوامع از جمله کشور ما مردم با تکیه بر مبانی دینی و معنوی خود در کنار مسئولان درمانی، پزشکان و پرستاران، صحنه‌هایی بسیار به یادماندنی خلق کردند. آنها قهرمانانه با ترس‌های جسمی و روحی خود مبارزه کردند در جمهوری اسلامی ایران در زمان شیوع کرونا این جلوه از معنویت که می‌توان آن را معنویت قهرمانانه نامید. از سوی دینداران در عرصه اجتماعی به زیبایی هویدا شد.

این دور از گفت‌وگوها با موضوع خدمات عمومی جوامع مذهبی در جهان پس از همه‌گیری از اول تا سوم اسفندماه در مسکو برگزار می‌شود و مقالاتی با موضوعات تعامل بین سیستم‌های آموزش کشیش‌ها در دانشگاه، خدمات اجتماعی دینداران در دنیای پس از کرونا، پیش نیازها و عوامل توسعه همکاری روسیه و ایران در حوزه اجتماعی و بشردوستانه پس از همه‌گیری در این نشست‌ها ارایه خواهد شد.
نقش آموزش در انسجام دینی و اجتماعی در جهان پساکرونا، بحران اعتقادی و انسجام دینی، خدمات اجتماعی در کلیسای ارتدکس روسیه و درس‌های همه‌گیری، کرونا از منظر قرآن و علوم عقلی و نقش زنان و خانواده در انسجام مذهبی در جامعه در پسا بحران جهان از دیگر موضوعات مورد توجه در این گفت‌وگوها خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha