یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
نشست احیای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد

در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله نارضایتی ارباب رجوع از برخورد برخی مدیران و دستگاه‌ها که به درستی آن‌ها را تکریم نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، نشست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیران حوزه های علمیه برداران و خواهران، استاندار، فرمانده سپاه فتح، دادستان و دیگر اعضای ستاد در دفتر نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع تکریم ارباب رجوع در ادارات، پوشش ایام تابستان و ارائه راهکارهای ماه مبارک رمضان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد به عنوان میزبان ضمن ارائه گزارشی از کارهای انجام شده در یک سال گذشته گفت: در حوزه معروفات سیاست ایجابی را مبتنی بر فرهنگ سازی همراه با علم و تخصص پایه ریزی کردیم که با برگزاری دوره های آموزشی «بینش معروف یک، دو و سه» و همچنین دوره ظابطین برگزار شد.

وی، رتبه شرکت در این دوره ها با احتساب جمعیت را در استان، رتبه اول عنوان کرد و گفت: از نظر تعداد شرکت کننده رتبه پنجم ارزیابی کشوری را داریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بحث علمی حوزه عفاف و حجاب با محوریت دانش افزایی با برگزایی دوره های تخصصی در حال پیگیری است و خروجی این طرح، 20 مربی زبده و کارآمد در بحث عفاف و حجاب با محوریت «عقل و سنت، عقل آداب و رسوم» است که برای اولین بار مربیان با مجوز فعالیت در استان شکل گرفت که در این موضوع رتبه برتر کشوری را داریم.

وی گفت: علاوه بر دوره های بینش افزایی در بحث نظارت و بازرسی ادارات و همچنین ایجاد شبکه رابطین ادارات موفق عمل کردیم اما در حوزه منکر که به عنوان ناظر از آن یاد کرد سه سیاست کلی در برنامه های ستاد طراحی شده که در حال پایه گذاری هست.

حجت الاسلام پیش قدم نخستین موضوع را مطالبه گری به عنوان چشم بینا و پاسداری از انقلاب در راستای ترویج معروفات و پیشگیری از منکرات که در استان در حال فعالیتند خواند و گفت: در استان 300 گروه مطالبه گر با شرط تخصص در 12 عرصه در حال فعالیت هستند که از این تعداد 40 گروه در بحث عفاف و حجاب کار می کنند.

وی ادامه داد: برنامه و سیاست دوم، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات بود که طی یک سال گذشته قریب به 37 دستگاه شورای خود را تشکیل دادند و انتظار می رود که مدیران دستگاه‌ها همکاری بیشتر داشته باشند.

در نشست ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟ / از مغاره‌هایی که لباس مناسب ندارند تا ارباب رجوعی که تکریم نمی‌شوند

حجت الاسلام پیش قدم گفت: سومین سیاست، گشت ارشاد بود که بر پایه مسئولین برنامه ریزی شد و در طول سال در استان اجرا شد و در آخرین موضوع دیروز یکی از مسئولین حراست را در رابطه با تکریم ارباب رجوع خواستیم و تذکرات لازم در این زمینه داده شد و قضیه در حال پیگیری است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این مجموعه فعالیت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با نیروهای جوان و متخصص بوده که در ارزیابی کشوری حائز رتبه سوم کشوری هستیم، اما سه چالش مهم پیش روی ستاد استان است که نیاز به همفکری دارد.

وی نخستین چالش را تکریم ارباب رجوع در سیستم اداری دانست و گفت: تکریم ارباب رجوع در استان مقبولیت به همراه ندارد.

حجت الاسلام پیش قدم دومین موضوع پوشش در فصل گرما را با توجه به شرایط پیش آمده حساس خواند و گفت: نقش و جایگاه دستگاه ها در این زمینه باید کاملاً روشن باشد و سومین موضوع ماه مبارک رمضان و راهکارها و چالش های پیش رو در حوزه ترویج معروف و پیشگیری از منکرات اجتماعی است.

**برخورد قضایی آخرین راهکار برابر مجرمین

سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم در ادامه این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان اینکه اکنون بین مسئولان یا کسانی که دغدغه مند مسئله امر به معروف و نهی از منکر هستند دو دیدگاه وجود دارد، گفت: عده‌ای معتقدند با توجه به شرایط فعلی نمی‌توانیم کاری کنیم و عده ای دیگر معتقدند که باید برخوردهای لازم صورت بگیرد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هیچ کدام از این دیدگاه‌ها کامل و جامع نیست، خاطرنشان کرد: نباید میدان را خالی کنیم و جوری رفتار کنیم که برای جمهوری اسلامی هزینه دار شود.

وی افزود: در قانون امر به معروف و نهی از منکر، مسئله برخورد قضایی آخرین مرحله است و برای کسانی به کار می‌رود که به هیچ صراطی مستقیم نیستند و قانع نمی‌شوند.

در نشست ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟ / از مغاره‌هایی که لباس مناسب ندارند تا ارباب رجوعی که تکریم نمی‌شوند

ملک حسینی با بیان اینکه در بحث جرم شناسی موضوعی به نام‌ پیشگیری وجود دارد، ادامه داد: یکی از ابعاد پیشگیری‌، پیشگیری وضعی است که باید شرایطی را به وجود بیاوریم که جرمی اتفاق نیفتد.

دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تاسف از اینکه در حوزه فرهنگی خیلی موفق عمل نکردیم، یادآور شد: در مورد ماه رمضان سالهای گذشته هیچ تبلیغات محیطی مناسبی در خصوص این ماه نداشتیم.

ملک‌حسینی با تاکید بر اینکه اگر فضای شهر با توجه به‌ مناسبتی که در آن قرار داریم، مناسب‌سازی کنیم خود یکی از راهکارهای مهم پیشگیرانه است،عنوان کرد: در ماه محرم و صفر موکب های خوبی برپا می‌شود که انتظار می‌رود در سایر مناسبت‌ها نیز همین‌گونه عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ماه رمضان امسال نیز مصادف با ایام نوروز است که انتظار می‌رود در این ماه در نقاط مختلف شهر مخصوصا در منطقه گردشگری یاسوج اقدامات و فضاسازی مناسبی صورت گیرد، در جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی نیز باید به خوبی عمل کنیم و برنامه‌ها با محتواهای کار شده را تدارک ببینیم و در مناطق مختلف شهر باید همه‌ی دستگاه‌ها مربوطه پای کار بیایند و با استقرار پایگاه‌های مقاومت بسیج، سازمان تبلیغات، استقرار مٌبلغ و غیره فضای مناسب را ایجاد کنیم.

دادستان استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در اغتشاشات اخیر تمام دستگیرشدگان بچه‌های همین استان بوده اند که باید درد آنها را درمان کنیم.

سیدعلی ملک‌حسینی خاطرنشان کرد: کسانی که خودشان می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند باید خیلی مراقب باشند و به دور از احساسات و هیجان‌زدگی و با هدف اصلاح پیش‌ بروند. در بحث ادارات و دستگاه‌ها نیز باید فرهنگ مناسب مراجعه به ادارات برای ارباب رجوع تبیین شود و همینطور مسئولین نیز باید بحث تکریم ارباب رجوع را به خوبی رعایت کنند.

**لباس و پوشش مناسبی در سطح مغازه‌های شهر برای خرید وجود ندارد

در ادامه این نشست حجت الاسلام سید جواد خاضع، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد یکی از راه‌های تبلیغاتی مناسبتی در سطح شهر را بیلبوردهای تبلیغاتی درون شهری دانست و افزود: برای مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی بیلبورد که می‌خواهیم وجود ندارد یا به اندازه کافی نیست و تعدادی هم که وجود دارد برای تبلیغات و درآمدزایی در اختیار بخش خصوصی است‌.

وی افزود: باید برای مناسبت‌های فرهنگی، انقلابی و مذهبی بیلبوردهای مشخص‌ شده‌ای وجود داشته باشد.

این مسئول فرهنگی افزود: در ارتباط با بحث امر به معروف و نهی از منکر باید گروه‌هایی را مختص این امر ایجاد کنیم تا در فواصل مختلف شهر مستقر شده و وقتی مورد بی‌حجاب یا بدحجابی را ببینند یکی از اعضای گروه به صورت کاملا دوستانه به ایشان تذکر دهد؛ بنابراین بهترین راه تذکر لسانی و تشکیل گروه‌های مردمی است.

در نشست ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟ / از مغاره‌هایی که لباس مناسب ندارند تا ارباب رجوعی که تکریم نمی‌شوند

وی افزود: همین ایده را نیز برای ماه رمضان و بحث مبارزه با روزه‌خواری نیز با همکاری دستگاه‌ها و ادارات مربوطه عملی کنیم. نکته دیگری که در رابطه با مسئله حجاب وجود دارد این است که لباس و پوشش مناسبی در مغازه‌های شهر برای خرید وجود ندارد و تقریبا همه لباس‌هایی که به بازار عرضه می‌شود نامناسب است و حتی خانواده‌های مذهبی هم که می‌خواهند لباس مناسب خریداری کنند، به سختی پیدا می‌کنند که‌ در این زمینه عرضه‌ پوشاک ساماندهی شود؛ اگر چه‌ در استان ما نسبت به سایر استان‌ها مسئله حجاب بهتر رعایت می‌شود اما باز خیلی تغییرات ایجاد شده است که باید فرهنگ‌سازی صحیح صورت بگیرد.

**دشمن همه‌جانبه در تلاش است تا به کشور ما لطمه وارد کند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: مسئله تکریم ارباب رجوع مسئله‌ای است که باید در ادارات به خوبی رعایت شود. بحث قانون حجاب و عفاف که در سال 84 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد در این قانون 300 وظیفه برای 26 دستگاه ابلاغ شد که بیشترین وظیفه مربوط به نیروی انتظامی و کمترین مربوط به قوه قضائیه با پنج وظیفه است، تقاضا می‌شود جلسه ای با حضور دستگاه‌های مربوط به این قانون برگزار شود تا مسئولین مربوطه گزارش دهند که چه کارهایی انجام داده‌اند. در برخی از کلینیک‌ها پزشکان و منشی‌ها بدحجاب هستند که باید مشخص شود وظیفه چه کسانی است که تذکرات لازم را در این زمینه را بدهند.

در نشست ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟ / از مغاره‌هایی که لباس مناسب ندارند تا ارباب رجوعی که تکریم نمی‌شوند

**برای موفقیت و شکست دشمن نیاز به عزم جدی داریم می‌توانیم مسئله پوشش و حجاب را نیز مهار کنیم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اظهار کرد: حرکت خطرناک دشمنان این سرزمین را در مسمومیت دانش‌آموزان را همین‌جا محکوم می‌کنیم؛ دشمن همه‌جانبه در تلاش است تا به کشور ما لطمه وارد کند که باید خیلی مراقب باشیم تا مانند سایر دسیسه‌هایی که به کار برد و نتوانست، او را شکست دهیم.

وی افزود: مسئله حجاب مسئله ساده ای نیست و خیلی مهم است آن چیزی که انسان در روز آخرت مجازات می شود به خاطر این است که قداست و قیمت خود را رعایت نکرده است. خداوند می‌فرماید انسان مانند سایر حیوانات نیست باید قداست و ارزش خود را حفظ کند.

امام جمعه یاسوج افزود: مسئله حفظ حجاب را خدا فرموده است و ما بندگان باید آن را رعایت کنیم و باید با تدبیر، مهربانی، فرهنگ‌سازی، تذکر لسانی و تذکر اخلاق مدارانه کار خود را پیش ببریم‌.

حسینی بیان کرد: گروه‌های امر به معروف را در سطح شهر تشکیل دهید و دستگاه‌های مربوطه نیز وظیفه خود را به خوبی انجام دهند این گروه‌ها ظرفیت و انگیزه لازم را دارند که باید امکانات و حمایت لازم را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.

در نشست ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت؟ / از مغاره‌هایی که لباس مناسب ندارند تا ارباب رجوعی که تکریم نمی‌شوند

وی گفت: مردم استان ما مردمی متدین و معتقدند که به خوبی می‌توان آنها را متوجه مسئله کرد ما می‌توانیم این مسئله را به خوبی کنترل کنیم و باید دستگاه‌های مربوطه نهایت تلاش و حمایت خود را به کار ببندند.

حسینی گفت: قانون عفاف و حجاب که به همه ادارات ابلاغ شده است که باید رعایت شود و در ادارات معمولا رعایت می‌شود، اما در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیز این مسئله باید رعایت شود و لازم است تذکرات لازم داده شود.

وی گفت: اگر خدا را یاری کنیم خدا نیز ما را یاری می‌کند و کار غیر ممکن وجود ندارد و برای موفقیت و شکست دشمن نیاز به عزم جدی داریم؛ می‌توانیم مسئله پوشش و حجاب را نیز مهار کنیم.

**دشمن در حال سرمایه‌گذاری روی منکرات است

رئوف مدیرکل صدا و سیمای استان هم گفت: حضور و راهپیمایی 22 بهمن امسال که واقعا در طول 44سال گذشته یک‌ راهپیمایی کم نظیری بود با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های قبلی به ثمر نشست و اگر جلسات عملیاتی برگزار نمی‌شد قاعدتا منتج به نتیجه دلخواه نمی‌شد.

وی گفت: در ستاد امر به‌ معروف باید آنچه را در مسئله کاهش منکرات انجام‌ می‌دهیم در پوشش معروفات نیز انجام دهد برنامه‌ریزی صورت گرفته برای نیمه‌شعبان نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قابل قیاس با سال‌های قبل نیست.

رئوف گفت: دشمن در حال سرمایه‌گذاری روی منکرات است؛ ما در مباحث ارتباطی مسئله‌ای به نام مارپیچ سکوت داریم به طوری که عده ای اندک موضوعی را چنان برجسته می‌کنند که حتی کسانی که مخالف آن موضوع هستند، سکوت می‌کنند و حاضر نیستند اعتقادات خود را بروز دهند.

وی بیان کرد: چند اتفاق خوب مانند برگزاری سرود سلام فرمانده، راهپیمایی حجاب و عفاف و ... توانست حضور مردم را به نمایش بگذارد.

رئوف ادامه داد: اگر ما در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در کنار بحث منکرات برای معروفات نیز برنامه‌های جدی داشته باشیم و برای مناسبت‌های تقویمی چه ملی و چه مذهبی کار کنیم، ضریب بزنیم‌ و رسانه ورود پیدا کند، قطعا می تواند برخی از ترفندهای دشمن را خنثی کند.

وی گفت: دشمن در اغتشاشات اخیر جوری عمل کرد که اکثر مردم می‌گفتند نکند همه چیز از دست رفته باشد. ما باید تلاش خود را در این زمینه و برای خنثی کردن نقشه‌های دشمن انجام دهیم.

این مسئول رسانه ای گفت: یکی از این پاتک‌های ما همین مناسبت‌هاست که باید با برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات مناسب آن را بزنیم اکنون که هدف دشمن بدبینی مردم به حکومت است باید به سمت کارهای ایجابی برویم.

وی گفت: برای بحث ماه مبارک رمضان نیز باید برای ایستگاه‌های عفاف و حجاب با توجه به مصادف بودن این ماه با ایام نوروز کارهای ایجابی را انجام دهیم‌.

**در منکرات تعریف دقیقی در خیلی از مواضع نداریم

احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: حضور مردم در 22 بهمن امسال در چهل سال گذشته بی‌نظیر بود و مردم در نیمه شعبان امسال سنگ تمام می‌گذارند؛ در جلسات مختلف تاکید شده است که نیمه شعبان درخوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی باید با برگزاری موکب‌ها و برنامه‌های متنوع نشاط همراه با مبانی دینی را برای مردم ایجاد کنند ما هر چه با مسائل مذهبی عجین‌تر شویم با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

احمدزاده افزود: مسئله دیگر این است که باید جلسات را هدفمند برگزار کنیم و دو یا سه مبحث را مطرح‌ کرده و بعد خروجی و عملکرد آن را نیز گزارش دهیم؛ مسئله فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای خیلی مهم است و باید به خوبی اجرا شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما در برخی مسائل مشکلاتی داریم که ممکن است بودجه‌ و امکانات لازم در اختیار دستگاه‌های مربوطه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بعضی استان‌ها یک سری توانمندی‌هایی در اختیار دارند، اما متاسفانه در استان‌ این مشکلات را داریم و باعث می‌شود کارهایمان آنگونه که ایده داریم، پیش نرود و بودجه‌های لازم در اختیار نیست اما با همه این تفاسیر نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا کارها را پیش ببریم.

احمدزاده یادآور شد: یک سیاست کلی برای برگرداندن پوشش اسلامی و حجاب لازم است اما باید آرام آرام پیش برویم تا شرایط عادی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha