شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: زن و مردی که در محیط خانه به خود جسارت دروغ را می‌دهند، زندگی‌ خود را به فساد می‌کشانند. دروغ‌گویی سرآغازی بر غوطه‌ور شدن انسان در ورطه فساد و تباهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، خانواده را یکی از مهم‌ترین بخش‌های جامعه و نهادی بسیار تأثیرگذار با قدمتی به طول تاریخ دانست و ابراز داشت: قدرت تأثیرگذاری بر افراد و اعضا و جامعه پیرامونی، خانواده را به مهم‌ترین نهاد انسانی تبدیل نموده است.

وی افزود: جامعه سالم و رشد یافته با خانواده ترازی گره‌خورده است که ارکان آن، نقش‌آفرینی‌های خود را به‌خوبی و بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی انجام می‌دهند؛ چون خانواده نهاد مهم تأثیرگذار است، چشم‌ها و زیان‌ها و دست‌های ناپاک درصدد آسیب زدن به نهاد مهم و مؤثر خانواده هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که بخش قابل‌توجهی از دشمنی شیطان‌صفتان، بنیان خانواده را هدف قرار داده است، اظهار داشت: تقویت بنیان خانواده از ارزشمندترین مسیرهای بندگی است؛ لذا باید هر یک از زن و مرد، نقش‌آفرینی‌اش در محیط خانواده را بر اساس آن چیزی که اسلام عزیز فرمودند، انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه تشریح عوامل سردی روابط میان اعضای خانواده، بابیان این‌که هراندازه سهم رسانه در خانواده افزایش پیدا کند، روابط میان اعضا به سردی گرایش خواهد یافت، اظهار داشت: سکوت، کسالت و بی‌حالی اعضا، روابط خانواده را به سردی سوق می‌دهد.

وی تصریح کرد: در زندگی‌مان باید به‌گونه‌ای عمل نماییم، تا زمان‌هایی که کنار هم هستیم، بخش اعظمی از آن را بانشاط در مسیر گفتگو و صحبت میان اعضای خانواده صرف نماییم؛ بی‌رمق، بی‌حوصله، کسل و خسته بودن اعضای خانواده، خانه را صرفاً به خوابگاه تبدیل خواهد نمود. حصول نشاط و شادابی در محیط خانه، زمینه‌ساز گرمابخشی به اعضای خانواده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون دروغ‌گویی و پنهان‌کاری را از دیگر عوامل ایجاد سردی در روابط خانواده دانست و یادآور شد: دروغ‌گویی و پنهان‌کاری، محیط خانه را به سمت ناامن سازی می‌کشاند؛ دروغ‌گویی یکی از بدترین و خبیث‌ترین گناهان است. در روایات اسلامی، دروغ کلید خانه‌ای است که همه بدی‌ها و پلیدی‌ها در آن جمع شده‌اند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که دروغ انسان را به سمت همه رذایل و کثیفی‌ها سوق می‌دهد، خاطرنشان ساخت: زن و مردی که در محیط خانه به خود جسارت دروغ را می‌دهند، زندگی‌اش را به فساد می‌کشانند. دروغ‌گویی سرآغازی بر غوطه‌ور شدن انسان در ورطه فساد و تباهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون اظهار داشت: دروغ می‌تواند به تمام ارکان زندگی انسان آسیب بزند. شاید به‌جرئت بتوان گفت، ۸۰ درصد خانواده‌هایی که دچار بحران هستند، گرفتار عدم صداقت و دروغ‌گویی هستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت توجه به فرهنگ صداقت و پرهیز از دروغ تأکید کرد و اذعان داشت: اولین دروغی که بین زن و شوهر برملا می‌شود، تیشه‌ای است که ریشه زندگی را نشانه گرفته است؛ زمانی که به دروغ‌گویی طرف مقابل پی برده شود، دیگر هیچ اعتماد کاملی شکل نخواهد گرفت.

وی با تأکید بر این‌که باید ظرفیت خود را برای پذیرش سخن راست و شنیدن حقیقت تقویت نماییم، اذعان داشت: یکی از دلایل دروغ‌گویی ترس از رقم خوردن اتفاقی غیرقابل پیشینی و ظاهراً ناگوار است؛ در جامعه‌ای که انسان‌ها ظرف وجودی خود را گسترش دهند، زمینه تجلی صداقت بیشتر فراهم‌ خواهد شد.

کارشناس تربیت کودک و خانواده بابیان این‌که نحوه برخورد می‌تواند فضا و محیط زندگی را دگرگون سازد، اظهار داشت: ما نباید همسر و فرزندان خود را در محیط خانه بترسانیم؛ گاهی اوقات محیط خانه و خانواده دیگران را به سمت دروغ‌گویی سوق می‌دهد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به مصادیقی از آثار تربیت ناصحیح، با اشاره به این‌که فرزندان را باید از دوران کودکان، در معرض صداقت و راست‌گویی قرار دهیم، خاطرنشان ساخت: بچه‌ها را باید شجاع بار آورد، فرزندان نباید از عواقب راست‌گویی خوف داشته باشد.

وی در تبیین راهکارهای شجاع سازی فرزندان، قرار گرفتن کودک در گروه همسالان سالم را بسیار مهم ارزیابی نمود و بابیان این‌که وابسته سازی کودک نسبت به والدین، هیچ‌گاه او را شجاع نمی‌کند، اذعان داشت: فرزندان خود را باید در معرض فعالیت‌های اجتماعی سالم و تحت مدیریت اولیا قرار دهیم؛ مسئولیت دهی در عین پرهیز از مذمت بعد از خرابکاری، از دیگر مؤلفه‌های تربیتی است که عزت‌نفس فرزندان را حفظ و او را از گرفتاری در وادی دروغ دور می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون افزود: بچه‌های تک‌فرزند یا در محیط‌های کم اولاد، فرزندانی وابسته تربیت می‌شوند؛ دعواها و کلنجارهایی که بچه‌ها در خانه و با خواهران و برادران خوددارند، لطفی است که بنیه تربیتی آن‌ها را تقویت و کودکان را شجاع و در برابر سختی‌ها مقاوم می‌سازد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت کاهش اضطراب‌ها در محیط خانه، بابیان این‌که اضطراب دردی است که منجر به مشکلات عدیده‌ای در انسان می‌شود، خاطرنشان ساخت: اضطراب ایمنی بدن را کاهش می‌دهد؛ بر اساس آمارهای جهانی، ترس بی‌خود و اضطراب عامل فوت بخشی از افراد بود که در دوران کرونا از دنیا رفتند؛ بخشی از بیماری‌های صعب‌العلاج ریشه در محیط‌های پراضطراب دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر ارزش‌دهی به صداقت فرزندان، تصریح کرد: نگاه ما به تربیت فرزندان نباید، نگاه کوتاه‌مدت کار راه‌انداز، باشد، توبیخ که تأثیری لحظه‌ای برای مدیریت هنجار گریزی کودکان دارد، در آینده مشکلات عدیده‌ای را برای فرزندان و نقش‌آفرینی آن‌ها در خانواده و اجتماع ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون مادران را محور تربیت انسان و تشکیل جامعه سالم توصیف کرد و بر لزوم توجه به رسالت‌ها تربیتی آموزش‌وپرورش، دانشگاه و مراکز فرهنگی اشاره نمود و اذعان داشت: تربیت موضوعی اتفاقی نیست، بلکه فرایند و رفتاری هوشمندانه و زیرکانه است که باید برای آن زحمت کشید و صبورانه از تمام فرازها و ابعاد تربیتی صیانت نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha