شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین : نقش علّامه حلّی در گسترش همه معارف دین قابل توجه و ویژه است، ایشان شاگردان بسیار برجسته‌ای از جمله فخرالمحققین و محمدبن‌علی‌جرجانی را تربیت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) استان قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار کرد: حسن‌بن‌یوسف‌بن‌مطهر حلی نام مبسوط علامه حلی (ره) است، ایشان متولد ۶۴۸ هجری قمری شهر حله بود و در سال ۷۲۶ به رحمت خدا رفت، علامه حلی (ره) فقیه و متکلم بود و بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب را در زمینه‌های مختلف تألیف کرد.

وی ادامه داد: زمانی که زندگی‌نامه ایشان را مرور می‌کنیم می‌بینیم که کار خود را با قرآن آغاز کرد، اولین آموزه‌هایی که ایشان پشت‌سر گذاشت فراگیری قرآن بوده و بسیار پای کار اهل بیت عصمت و طهارت بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نقش علامه حلی در گسترش معارف دین قابل توجه و ویژه است. ایشان شاگردان بسیار برجسته‌ای از جمله فخرالمحققین و محمدبن‌علی‌جرجانی را تربیت کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: تاریخ ورود علامه حلی (ره) به ایران به‌طور دقیق مشخص نیست اما بعد از سال ۷۰۵ قمری به دعوت پادشاه سلسله ایلخانیان، سلطان محمد خدابنده‌لو به ایران هجرت کرد. این پادشاه بسیار تمایل داشت مذاهب اسلامی را بشناسد، به همین منظور زمینه‌های مناظره را فراهم می‌کرد که شخصیت‌های گوناگون از مذاهب مختلف با یکدیگر گفت و گو کنند، از جمله شخصیت‌هایی که در این مناظره‌ها بوده خواجه نظام‌الدین‌عبدالملک‌مراغه‌ای بوده که با علامه حلی (ره) بحث و مناظره می‌کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: در این مناظره‌ها علامه حلی (ره) به وضوح و روشنی ولایت امیرالمؤمنین (ع) را ثابت کرد، یعنی پادشاه دید که این مسئله چقدر واضح است و هیچ ابهامی در این موضوع نیست. در این هنگام شرایطی پیش آمد که جامعه ایرانی توجه خاصی به اهل بیت (ع) و ولایت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت پیدا کرد. البته پیش از ایشان نیز فقها و بزرگان زیادی از جمله مرحوم صدوق، مرحوم مفید، شیخ طوسی و محقق حلی زحمات زیادی در مبانی دینی، فقهی، تفسیری و کلامی کشیده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: تتبع مقدمه تحقیق است، ما باید ببینیم دیگران چه کرده‌اند، سپس کار نو، خلاقیت و نوآوری به وجود آوریم، به این خلاقیت تحقیق می‌گویند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های مهم عرصه پژوهش مشهورات هستند، مشهورات نمی‌گذارند ما واقعیات را بفهمیم، برای مثال مشهور است که امیرالمؤمنین (ع) سر در چاه می‌کردند و با چاه درددل می‌کردند اما ما بررسی می‌کنیم می‌بینیم این روایت از نظر سند ضعیف است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در روایت داریم که هم رسول گرامی اسلام (ص) و هم امیرالمؤمنین (ع) آیات آخر سوره آل‌عمران را می‌خواندند و به آسمان پرستاره نگاه می‌کردند و اشک می‌ریختند، سند این‌ها موجود است.

وی با تأکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند پژوهش‌های مسئله‌محور است، اظهار کرد: پژوهش باید مسئله‌محور باشد، کلی‌گویی پسندیده و مورد پذیرش نیست، همچنین محقق یا پژوهشگر باید در جست‌وجوی راه نو و ارائه خلاقیت جدید باشد، اگر فقط یافته‌های گذشته را کنار هم قرار دهیم نمی‌توان نام آن را پژوهش گذاشت، باید معلوم باشد چه چیز نو و جدیدی را می‌توانیم به جامعه علمی عرضه کنیم که دیگران آن کار را نکرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در قزوین خاطرنشان کرد: نگاه پژوهش‌مأبانه و محققانه برای سخنرانی لازم است، برای درس نیز این‌گونه است، اساتید ما باید علاوه بر تدریس متون، مجتهد پروری کنند، لازمه این موضوع هم تتبع و هم خلاقیت و پژوهش است، بنابراین در همه عرصه‌ها ما نیازمند فراگیری فن تتبع و پژوهش هستیم.

در پایان هفتمین جشنواره علامه حلی (ره) حوزه علمیه استان قزوین از ۱۲ پژوهشگر برتر تجلیل شد.

نقش علّامه حلّی در گسترش معارف دین  ویژه است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha