شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الازهر

حوزه/ نشست اندیشه اسلامی در مسجد امام حسین (ع) در مصر با عنوان «اطعام غذا» و در چارچوب نشر اندیشه روشنگرانه و اصلاح باورهای غلط برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نشست اندیشه اسلامی در صحن مسجد امام حسین (علیه السلام) در مصر با عنوان «اطعام غذا» و در چارچوب نشر اندیشه روشنگرانه و اصلاح باورهای غلط برگزار شد.

در این نشست، احمد معبد عبدالکریم، عضو شورای کبار علمای الازهر، نوح العیساوی، رئیس اداره مرکزی امور دفتر وزیر اوقاف، قاری شیخ طه النعمانی از قاریان و شیخ سعید هزاع از ابتهال خوانان مصر به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر احمد معبد در سخنان خود تاکید کرد که ماه رمضان ماه اطعام غذا و کمک و توجه به فقرا و نیازمندان است و خداوند متعال ما را به انفاق و انفاق و اطعام مستمندان سفارش کرده است، چنانکه می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِیهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ». ((ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از قسمتهای پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت) به دست آورده‌اید، و از آنچه از زمین برای شما خارج ساخته‌ایم (از منابع و معادن و درختان و گیاهان)، انفاق کنید! و برای انفاق، به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، (به هنگام پذیرش اموال،) حاضر نیستید آنها را بپذیرید؛ مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بی‌نیاز و شایسته ستایش است)).

وی اشاره کرد: آیات در ابتدای امر به انفاق، تحقیق در حلال آن و بیرون آوردن بهترین قسمت مال سخن گفته است، چنانکه آیات وضعیت شیطان و نقش او در دلسردی مردم و وعده او به انسان و وسوسه شیطان را نشان می دهد.

عضو کبار علمای الازهر همچنین تصریح کرد: وظیفه مسلمان این است که به فرمان شیطان وسوسه نشود و بداند که مال دنیا و آخرت و گسترش روزی در اطاعت از خداوند متعال و تعهد به آن است. چنانکه آیات دلالت بر وسعت فضل و فضل خداوند دارد.

دکتر نوح العیساوی در سخنان خود تاکید کرد که دین ما دین اخلاق و پیامبر ما پیامبر اخلاق است و هدف از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اخلاقیات است. حضرت نبی اکرم (ص) می فرماید: «إنما بُعِثتُ لأُتَمِّمَ صالِحَ الأخْلاقِ». (من مبعوث شدم تا اخلاق نیکو را کامل کنم).

وی با اشاره به اینکه یکی از وسیع ترین درهای رأفت، همبستگی و تعاون، اطعام غذا است که نوعی مواسات به شمار می رود، بیان داشت: قرآن کریم، صالحان را اینگونه توصیف می کند که اطعام غذا می کنند. و اطعام غذا دلیلی برای ورود به بهشت و ایستادن در کنار فقرا و شاد کردن آنها از بهترین کارهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha