جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام نجاتی زاده

حوزه/ شبیخون فرهنگی دشمن، یکی از عواملی است که از دهه ۷۰ شتاب فزاینده ای به خود گرفت و توسعه و تنوع رسانه و وسائل ارتباط جمعی توانست در گوشه خلوت هر فرد از افراد جامعه و خانواده اعم از جوان و غیرجوان و زن و مرد رخنه نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از مجمع نمایندگان طلاب، حجت الاسلام والمسلمین نجاتی زاده طی گفت و گویی به موضوع وضعیت فعلی حجاب در کشور و برخی راهکارها اشاره کرد که مشروح آن بدین شرح است:

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، وضعیت فعلی حجاب کشور را حاصل چه اقداماتی می دانید؟

وضعیت فعلی حجاب نتیجه عوامل متعددی است که به صورت فهرست وار می توان به تعدادی از آنان اشاره کرد.

عامل اول اینکه اعلام بحق لزوم رعایت حجاب از سوی حکومت بدون ارائه سیاست ها، برنامه های مورد نیاز و ایجاد زمینه ها و اصلاح الگوی حجاب عامل وضعیت فعلی حجاب است.

عامل دوم، وجود اقشاری هرچند محدود با افکار مخالف حجاب که طبیعتا بازمانده فرهنگ غربی منحط حاکم بر جامعه زمان طاغوت می باشد.

شبیخون فرهنگی دشمن، عامل سوم است که از دهه ۷۰ شتاب فزاینده ای به خود گرفت و توسعه و تنوع رسانه و وسائل ارتباط جمعی توانست در گوشه خلوت هر فرد از افراد جامعه و خانواده اعم از جوان و غیرجوان و زن و مرد رخنه نماید.

عامل چهارم، عدم توجه سیاست گذاران و کارگزاران نظام اسلامی در معرفی صحیح فرهنگ حجاب از منظر اسلام و تبیین مواردی که از نظر دین ضرورتی برای ایجاد و محدودیت پوشش دیده نشده می باشد؛ مواردی همچون محیط های زنانه، مدارس، یا نوع پوشش و حتی عدم توجه کارگزاران به ورود به عرصه طراحی لباس البته در دهه های گذشته.

* مسئولان قوای سه گانه چه نقشی در پیشگیری وضعیت موجود می توانند داشته باشند؟

شکی نیست که ما وسط جنگ فرهنگی تمام عیار قرار داریم که دقیقا همانند یک جنگ نظامی نیازمند شناسایی، فرماندهی دقیق، آشنایی با توانمندی های نیروهای خودی و شناخت نقاط ضعف دشمن، دقت در خصوص ستون پنجم و نفوذی های دشمنان و تأمین لجستیگی و پشتیبانی کامل و تدارکات به موقع و در آخر هم نیازمند تبلیغی و روحیه دفاعی و هجومی است.

مسئولان به عنوان فرماندهان جبهه تمام عیار باید تمام این موارد را به نحو احسن مدیریت کنند؛ خصوصا روسای قوای سه گانه؛ چرا؟ چون واقعا آنان باید بدانند وضعیت فعلی جامعه، نتیجه عدم توجه و عدم اهتمام به موقع مواردی است که در دهه های گذشته کوچک شمرده شده و امروز به این شکل خود را نشان می دهد.

آنچه در این بین اهمیت دارد موارد چند گانه ای است که عرض می کنم:

اولا : تذکر و برخورد با افراد متجاهر به بی حجابی و خصوصا افرادی که به هر نحوی مرتبط با دستگاه دولت و حکومت هستند.

ثانیا : تقویت کانون های فرهنگ ساز مردمی و عمومی مثل مساجد و حسینیه ها .

سوم :توجه ویژه به آموزش اعم از آموزش در مدارس و مراکز آموزشی خصوصا از سطوح پایین تر.

چهارم :سیاست گذاری و دخالت اجرایی مستقیم در بحث مد و لباس از طراحی گرفته تا تولید و توزیع و فروش.

پنجم: استفاده نظام مند از پتانسیل دانشگاه ها در همه رشته های مرتبط اعم از روانشناسی، جامعه شناسی، ارتباطات و ... برای ایجاد برنامه و سیاست دقیق برای فرهنگ سازی جامعه.

* جایگاه حوزه علمیه در جلوگیری از این وضعیت کجاست و چه کارهایی باید انجام دهد؟

از نظر بنده حوزه های علمیه در دهه ۹۰ دچار ضعف تبلیغی شده است و ما باید به این مسئله اعتراف نموده و آن را جبران نماییم.

حوزویان می بایست مبحث حجاب را از دو منظر عقلی و دینی برای جامعه تبیین کنند؛ چراکه معتقدیم همه احکام الهی تابع مصالح و مفاسد هستند.

حجاب اگرچه باعث سلامت جامعه می شود؛ ولی در واقع اولین قشری که بیشترین و مستقیم ترین استفاده را از آن خواهند برد، جامعه زنان خواهد بود و اولین قشری که از بی حجابی دچار ضرر خواهد شد، خود زنان هستند؛ در واقع اولین حذف زنانگی از زنان، ترویج بی حجابی است که پایان دردآوری برای آنان و همه اقشار جامعه خواهد داشت.

اسلام در برخی احکام، نقطه آغازین را حرام و واجب می نماید که در یک افق دوردست از اتفاق منفی بزرگتری جلوگیری نموده و یا زمینه به وجود آمدن اتفاق مثبت بزرگی را ایجاد کند.

از سوی دیگر تبیین این نکته که حجاب در اسلام به عنوان امتیاز و بزرگداشت و اهمیت زن نیز می باشد، بسیار ضروری است و گرنه در موارد معدودی که حجاب ممکن است ضروری نداشته باشد، نوعی کم اهمیتی برای زن از آن استشمام می شود.

از دیدگاه اسلام حجاب مصونیت جامعه زنان و نیز مصونیت کل جامعه بشری را در پی خواهد داشت؛ البته این گونه نیست که عوامل دیگری در ایجاد و ادامه این مصونیت دخیل نباشند؛ ولی حجاب هم یکی از این عوامل است.

مسئله دیگر عدم اختصاص حجاب به زنان است؛ هر فرد از افراد جامعه به حسب خود ملزم به رعایت نوعی حجاب می باشد و نکته دیگر آنکه حجاب نه تنها مختص اسلام نیست؛ بلکه همه ادیان بر آن اتفاق نظر داشتند و امری فطری است که مورد عنایت بشریت بوده است؛ الان به هر دلیلی اگر جوامع یا ادیان دیگر دچار بی موالاتی شده اند، ما نباید دچار این اشتباه شویم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان پرافتخار ایران نشان دادند که حجاب هیچگاه مانع پیشرفت آنان در عرصه های گوناگون علمی، ورزشی و سیاسی و اجتماعی نشده است.

با توجه به نکاتی که ذکر شد، وظیفه اصلی حوزه توجه ویژه به جهاد تبیین و همت مضاعف در امر تبلیغ صحیح درست و به روز دین می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    سان تزو ،استراتژیست معروف کتابی به نام هنر جنگ در 4000 سال سال قبل از میلاد نوشته که هنوز در دانشگاه های نظامی جهان آموزش تدریس میشود میگوید در هر نبردی اگر خودت و دشمن را شناختی پیروز میشوی اگر خوت را شناختی و دشمن را نشناختی در برابر هر پیروزی انتظار یک شکست داشته باش و اگر خودت و دشمن را نشاختی همیشه شکست میخوری در مورد موضوع حجاب هم همین شد در دهه 20 آن وضعیت را درمورد حجاب درست کردند تا به وضعیت حال رسیده است
    • عوامل IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      0 0
      قدمت نظر و کتاب، نشانه صحت و کلیت نیست. مساله حجاب عوامل مختلفی دارد، که ترک فعل، و بدعملی صدا و سیما از آن جمله هست. وقتی شعر عرفانی هم ابزار تشویق عشوه گری می شود و هیچ دست نظارتی هم جلویش را نمی گیرد، وقتی فیلم، سریال، موسیقی و ... همه در راستای ولنگاری قرار می گیرند، حجاب موجود یک معجزه است.
  • یک طلبه از قم IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    3 0
    شمایی که اسمت رو گذاشتی کارشناس به عامل اصلی این هرج و مرج اصلا توجه نکردی پس من به شما میگم عامل اصلی این هرج و مرج بی توجهی به خواست های مردم و بی توجهی به عدالت و تناقض در گفتار و رفتار بسیاری از مسئولین بوده است مردمی که می بینند متولیان در رفاه و آسایش به سر می برند و اما خودشون در تامین مایحتاج زندگی و تامین حد اقل های زندگی دچار مشکلات شده اند چگونه از آن ها انتظار اصلاح می رود؟ چگونه می توان از چنین مردمی انتظار داشت که بخواهند به اصول دین و اخلاق و حجاب پای بند باشند!!!! پس جناب کارشناس!!! خوب توجه کن که چی داری میگی!!!!!
    • نشانه! IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
      0 1
      لباس بی حجابها فرمایش شما را کاملا اثبات می کنه! چون لباسهایی مندرس و بی ارزش هستند!