شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1081935
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
امر به معروف و نهی از منکر

حوزه/ امر و نهی در همه نظام های سیاسی وجود دارد اما حیطه و گستره آن متفاوت است. مثلا کسی که در نظام لیبرال به محیط زیست آسیب می­زند، او را نهی می­ کنند. همچنین در خیلی از منکرات اخلاقی که عرف آن نظام قبح آنرا پذیرفته است. اما در شریعت و به تبع آن در نظام اسلامی حیطه و گستره آن موضوعات متعددی را شامل می ­شود که آحاد جامعه مکلف به نهی از آن هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی جبرائیلی تبریزی در یادداشتی با عنوان «بی حجابی و نهی از منکر» اینگونه آورده است:

۱. حوادث چند ماه اخیر که ذیل جنگ ترکیبی علیه کشور و نظام اسلامی اتفاق افتادند؛ موضوع حجاب و برخی موضوعات مربوط به آنرا در سیبل حملات قرار دادند. یکی از بحث های داغ اصل امربه معروف و نهی از منکر است. البته این واجب شرعی در طول سالیان پس از انقلاب همواره تحت تاثیر اندیشه های غربگرانه و لیبرالیستی مورد حمله قرار گرفته است. اما در این مدت چند ماهه با توجه به درخواست مردم مومن برای جلوگیری از رفتارهای هنجارشکنانه عده ای در موضوع حجاب امواج هجمه ها تلاطم بی سابقه ای داشته اند.

اما این پروژه با رفتار غیرشرعی و غیرعقلانی فردی در پاشیدن ماست روی سر دو خانم، بهانه دیگری پیدا کرده است. اتاق فکر این حملات با القای اینکه این اصل، دخالت در زندگی خصوصی دیگران است وموجب سلب آزادی دیگران می شود، خواستند با فلسفه بافی آنرا در جامعه ایمانی کمرنگ و حتی ریشه کن کنند؛ اما توجه به فلسفه و شرایط امربه معروف و نهی از منکر، مترقی بودن این واجب شرعی را در زیست اجتماعی و اصلاح نظام اجتماعی بر همگان آشکار می کند.

۲. امر و نهی در همه نظام های سیاسی وجود دارد اما حیطه و گستره آن متفاوت است. مثلا کسی که در نظام لیبرال به محیط زیست آسیب میزند، او را نهی می کنند. همچنین در خیلی از منکرات اخلاقی که عرف آن نظام قبح آنرا پذیرفته است. اما در شریعت و به تبع آن در نظام اسلامی حیطه و گستره آن موضوعات متعددی را شامل می شود که آحاد جامعه مکلف به نهی از آن هستند. در این میان دشمنان زخم خورده نهی از منکر را دخالت در امور خصوصی دیگران تعریف کرده و نتیجه گیری سفسطه آمیزی می گیرند که ناهیان از منکر آزادی دیگران را سلب می کنند.

۳. رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را ‌همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ‌ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند، اینها را نباید ‌متّهم کرد به بی‌دینی و ضدّ انقلابی».

پس این ضرورت شرعی باید رعایت شود و هیچ گریز و گزیری از آن نیست. البته بانوانی که حجابشان شرعی نیست؛ نمی توان متهم به بیدینی و ضدانقلابی کرد. چنانکه در جاهای مختلف (کلیپهای متعدد در فضای مجازی) خانم های بی حجاب وقتی با پیشنهاد پوشش روسری از طرف خواهران ناهی از منکر مواجه می شوند، گریه می کنند و....

۴. امامین انقلاب در سخن و سیره خویش همواره با این رفتارهای غیرشرعی و غیرقانونی مخالفت کرده و جریان انقلابی اصیل و ولایتمدار به تبعیت از ولی فقیه این اقدامات خودسرانه را محکوم می کنند. «قانون شکنی جرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی که به نظر انسان منکر می آید- بدون اجازه حکومت- خودش یک جرم است؛ مگر نهی از منکر زبانی، که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه ی همه است و در هیچ شرایطی هم ساقط نمی شود؛ اما آنجایی که نوبت اجرا و عمل برسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند. هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوّه قضائیه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثه ای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت».

بنابراین رفتارهای خارج از قانون به هیچ وجه توجیهی ندارند. چنانکه که امام راحل(ره) واکنش تندی در مورد رفتار افراطی و جاهلانه اکبر پونز (اصلاح طلب دیروز و ضدانقلاب خارج نشین امروز) نشان دادند.

۵. مسئولان و حکمرانان کشور در این زمینه هر چه زودتر به وضع و اجرای ضابطه مند و کارشناسی شده قانون همت بگمارند چرا که فوت زمان سبب ایجاد دوقطبی بسترساز برای فتنه های دشمن خواهد شد.

رهبر انقلاب فرمودند: «وقتی درجامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسی که در رأس جامعه قرار دارد و می خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنی نخواهد توانست، یا به آسانی نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه فراوان این کار را انجام دهد. یکی از موجبات ناکامی تلاشهای امیرمؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود».

پس فرصت سوزی مسئولان تقصیری است که باید پاسخگو باشند. انقلابی بودن به عمل است و از آبرو و رای و ... گذشتن نه اینکه برای جلب و جذب مشتی رای، آموزه های دینی و الهی را تعطیل کرد (رییس ستاد امر به معروف).

۶. شبهه دیگری در این موضوع مطرح شده اینکه؛ ورود الزامی و اجباری به مساله بدحجابی، موجب دوقطبی اجتماعی می شود.

در پاسخ باید گفت اتفاقا قضیه برعکس است. یعنی اگر شما با بی حجابی مقابله نکنید، دوقطبی ایجاد می شود؛ چراکه با قانونمند شدن آن و اجرای قانون و تبعیت همگان از آن دوقطبی منتفی خواهد شد.

از سوی دیگر اگر قانون درهمه نظام های سیاسی فصل الخطاب است؛ اکنون سوال مهم این است که چگونه تمرد عده ای در کشف حجاب از الزامات قانونی و ضروریات شرعی را اختیار در انتخاب (عدم دخالت حاکمیت در انتخاب) مطرح می کنند اما در مورد این رفتارها دم از قانون و شرع می زنند. این دوگانه احمقانه با کدامین منطق قابل توجیه است؟

۷. به دنبال این اتفاق دشمنان خارجی و پادوهای پیاله لیس داخلیشان مدتی برای خویش خوراک رسانه ای قرار پیدا کرده وهجمه های تکراری مزدورانه و مزورانه همیشگی و برنامه ریزی شده خود را به همه مقدسات و ارزشها و هنجارهای شرعی و انقلابی شروع می کنند که البته شروع کرده اند.

اما در این بین جریان لیبرال که در کارنامه خود تعرض به زنان بازیگر(طبق گفته خودشان در جنبش میتو) و قتل همسر و... را دارند، وقاحت را به حد اعلی رساندند و از لجن پراکنی دست برنمی‌دارند. در یک مورد عجیب غلامحسین کرباسچی محکوم اقتصادی و فتنه ای این رفتار را با فعالیت هسته ای کشورمان مقایسه کرده و نظام اسلامی را متهم به استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته ای کرده است. البته در چرائی همسویی و همصدائی وی با دشمن صهیونیستی نظام اسلامی در این مورد، سخن زیاد است. اما مردم پاسخ خود را از ماست مالی جریان منحوس اصلاح طلبی(سرمایه اسرائیل در ایران) در قتل فجیعانه همسر نجفی توسط وی نگرفته اند. و سوال دیگر اینکه آیا با این منطق میتوان همسرکشی را به همه اصلاح طلبان تعمیم داد؟

ما عمل آن فرد ماستپاش را یک حماقت دانسته و محکوم میکنیم، اما اصلاحطلبان در ماجرای مزبور نه تنها محکوم نکردند بلکه با اتهامزنی (راهبرد و روال همیشگی جریان اصلاحطلبی) به آن همسر نجفی سعی در سفیدسازی عمل نجفی کردند.

سخن آخر اینکه این نیز بگذرد و روسیاهان، در تاریکخانه فتنه انگیزی به ذلت و خواری فقط عمر تلف می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha