چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
بالصور/ إقامة صلاة عيد الفطر في حرم الإمام الرضا عليه السلام

حوزه / طلبه فعال فرهنگی گفت: عید فطر یکی از چهار عیدی است که از سوی اهل بیت(ع) به عنوان بزرگ‌ترین اعیاد دین اسلام برای مسلمانان معرفی شده یکی از نکات قابل توجه در هر یک از این اعیاد این است که هر یک از این چهار عید به نحوی بیانگر یکی از اصول اعتقادی و دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، محسن زارعی طلبه فعال فرهنگی در یاداشتی تحت عنوان عید فطر مظهر قیامت است، اظهار داشت: عید فطر یکی از چهار عیدی است که از سوی اهل بیت(ع) به عنوان بزرگ‌ترین اعیاد دین اسلام برای مسلمانان معرفی شده یکی از نکات قابل توجه در هر یک از این اعیاد این است که هر یک از این چهار عید به نحوی بیانگر یکی از اصول اعتقادی و دینی است.

در حقیقت شاید بیان کننده این معنا باشد که هرگاه انسان بتواند نسبت به باورها و اعتقاداتش به ثبات و نقطه کمال برسد، آن زمان برای او عید است. به عنوان مثال عید قربان عید توحید است، روزی که انسان بتواند مظاهر غیر توحیدی و شرک را به پای خداوند متعال قربانی کند در واقع هرگاه انسان بتواند ارتباط خود را با خدا و حلقه انبیای الهی تکمیل کند برای او عید خواهد بود.

قیامت موسم جداسازی مومنان و کافران و عطای پاداش‌ها به بندگان صالح و مومن و زمان مشخص شدن جایگاه هر یک از آنان است، عید فطر نیز به نحوی یادآور مسأله قیامت و عطای پاداش‌هاست، مومنانی که یک ماه روزه‌داری و حرمت حریم خداوندی را رعایت کردند، حالا در عید فطر که پایان‌بخش ماه مبارک رمضان است، زمان عطای ثواب و پاداش الهی به آنهاست که از این آزمون و صحنه بزرگ سربلند خارج شدند.

اما در سیره رفتاری اهل بیت(ع) در عید فطر ائمه معصومین(ع) این عید را با عظمت خاصی برگزار می‌کردند، به عنوان مثال، امام سجاد(ع) برده‌هایی را می‌خریدند و در چنین روز بزرگی آنها را آزاد می‌کردند و می‌فرمود: خدایا! من این بندگانت را در راه تو آزاد کردم، تو نیز از سر این بنده خود بگذر و مرا هم از آتش جهنم رهایی ببخش، من در این عید بزرگ بندگانت را خوشحال کردم تو نیز با رهایی من از عذاب آتش جهنم مرا خوشحال بفرما.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha