شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در قزوین در مراسم تقدیر از اساتید حوزه علمیه استان گفت: شهید مطهری به خوبی، زمانه خود را می‌شناخت و افکار مادی‌گرایی آن زمان بسیار رایج بود و ایشان با این مسائل مبارزه کرد و بنیان آنها را در هم ریخت و پایه‌های محکم حکمت اسلامی را نشان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی صبح امروز در مراسم تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان قزوین، ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت شهادت علامه شهید مطهری گفت: امام صادق (ع) فرموده «لَیْسَ اَلْعِلْمُ بِکَثْرَةِ اَلتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اَللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ»، یعنی علم با زیادت تعلیم و تعلم حاصل نمی‌شود بلکه علم آن نوری است که خداوند اراده می‌کند و بر قلب می‌تاباند.

وی خاطرنشان کرد: این را باید مثل یک معیار و ملاک در شیوه تدریس خود و در تعامل با طلاب عزیز در نظر بگیریم، این جزوه دادن و جزوه حفظ کردن ذهن را موقتاً پمپاژ معلومات کردن است و بعداً به فراموشی سپرده می‌شود، از این طریق نمی‌توان طلبه‌ در طراز پرورش داد

امام جمعه قزوین اظهار کرد: عنوان بصری ۹۴ سال از عمرش گذشته بود، می‌گوید من همواره نزد مالک بن انس می‌رفتم و از مکتب او چیزهایی یاد می‌گرفتم، یعنی با مالک رفت و آمد شاگرد و استادی یا مراد و مریدی داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: عنوان می‌گوید وقتی امام صادق (ع) در مدینه بودند تصمیم گرفتم همان طور که نزد مالک بن انس می‌رفتم خدمت امام صادق (ع) هم بروم و از آن حضرت هم یاد بگیرم، وقتی خدمت امام (ع) رفتم آن حضرت فرمود کار دارم، مرا از کارهایم باز ندار، همان گونه که تاکنون نزد مالک بن انس می‌رفتی، از این به بعد هم نزد او برو.

وی خاطرنشان کرد: وقتی امام (ع) این‌طور برخورد کرد، عنوان بصری می‌گوید دلم گرفت و غمگین شدم و از محضر آن حضرت مرخص شدم و با خودم فکر کردم اگر امام (ع) امیدی به من داشت و خیری در من می‌دید این طور مرا از پیشگاه خود دور نمی‌کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اما باز هم ناامید نشد و به دنبال راه چاره‌ای رفت که امام صادق (ع) او را بپذیرد، سپس به مسجدالنبی (ص) رفت و با خدا شرایطش را در میان گذاشت و گفت کاری کن دل امام صادق (ع) نسبت به من مهربان شود و مرا تحویل بگیرد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه نیت یک طلبه از ورود به حوزه باید سربازی امام زمان باشد، تصریح کرد: اگر ائمه (ع) ما را تحویل بگیرند سرنوشت ما خیلی فرق می‌کند، دغدغه‌هایمان هم فرق می‌کند، اگر کسی بخواهد طلبه شود اما انگیزه‌اش معنوی نباشد، از عالم طلبگی دور خواهد ‌شود، مهم این است که بدانیم ما برای چه به حوزه آمده‌ایم، اگر برای سربازی امام زمان (عج) به حوزه آمده باشیم مشکلاتمان هم به حداقل می‌رسد اما اگر سربازی امام زمان (عج) را کنار بگذاریم هر چه دوندگی کنیم باز هم مشکل داریم و گرفتاریم.

وی یادآور شد: مدیریت حوزه باید به این موارد دقت کند، باید پیگیر انگیزه‌های طلاب جهت ورود به حوزه شود، این‌ها اگر انگیزه سربازی امام زمان (عج) را داشته باشند، می‌شوند فردی مانند شهید مطهری، سید علی اندرزگو، آیت‌الله حسن‌زاده آملی، حضرت امام خمینی (ره) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی که جهان را تحت تأثیر حکمت، معرفت و نفوذ ایمانی خود قرار داده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین عنوان بصری دعا کرد که خدایا قلب امام جعفر صادق (ع) را نسبت به من منعطف کن تا علم آن حضرت روزی من شود و هدایت‌های او به صراط مستقیم را دریافت کنم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: سپس عنوان بصری از مسجدالنبی (ص) به سمت منزلش آمد و بسیار غمگین و محزون بود، او می‌گوید دیگر سراغ مالک بن انس نرفتم، چون به شدت علاقه امام صادق (ع) در جانم نفوذ کرده بود، در خانه بودم و هیچ جا نمی‌رفتم، فقط برای نمازهای واجب از خانه خارج می‌شدم.

وی اظهار کرد: عنوان بصری می‌گوید وقتی خیلی دلم گرفته بود بعد از اینکه نماز عصر را خواندم نعلین پوشیدم و مجدد عازم محضر امام صادق (ع) شدم، وقتی اجازه ورود گرفتم خادم گفت امام صادق (ع) مشغول نماز است، ملتمسانه و مشتاقانه منتظر نشستم تا ببینم چه می‌شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: وقتی اندکی نشستم، خادم گفت داخل شو، من نیز وارد شدم و امام (ع) جواب سلام مرا داد، خدمت حضرت نشستم، فرمودند کنیه‌ات چیست؟ عرض کردم ابوعبدالله، با خودم خیال می‌کردم اگر هیچ چیز گیرم نیاید، همین که امام (ع) مرا دعا کرد کافی است و من به مقصد رسیدم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) پرسید حاجت تو چیست؟ عنوان بصری گفت من از خدا خواستم قلب تو به من منعطف شود و علمت را به من روزی کند، امیدوارم خدا دعای مرا به اجابت رسانده باشد.

وی تأکید کرد: امام (ع) فرمود علم با زیادت تعلیم و تعلم حاصل نمی‌شود بلکه علم آن نوری است که خداوند اراده می‌کند و بر قلب می‌تاباند؛ این کلیدی‌ترین نگاهی است که هر استادی باید داشته باشد و کلیدی‌ترین نگاهی که اساتید باید به طلاب انتقال دهند.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: امام (ع) در ادامه فرمود اگر علم می‌خواهی علم را با حقیقت و عبودیت دنبال کن، عبادت باید با تقوا همراه شود، اگر علم می‌خواهی با تقوا به علم می‌رسی، اگر علم می‌خواهی باید به آنچه که دانستی عمل کنی تا خدا آنچه را نمی‌دانی روزی تو کند، یعنی با عطش عمل به سراغ علم برویم، از خدا بخواهید و بگویید خدایا فهم مرا افزایش بده و نور علم را روزی من کن، در این صورت خدا حتماً به شما فهم و دانش خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: وقتی اندکی نشستم، خادم گفت داخل شو، من نیز وارد شدم و امام (ع) جواب سلام مرا داد، خدمت حضرت نشستم، فرمودند کنیه‌ات چیست؟ عرض کردم ابوعبدالله، با خودم خیال می‌کردم اگر هیچ چیز گیرم نیاید، همین که امام (ع) مرا دعا کرد کافی است و من به مقصد رسیدم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) پرسید حاجت تو چیست؟ عنوان بصری گفت من از خدا خواستم قلب تو به من منعطف شود و علمت را به من روزی کند، امیدوارم خدا دعای مرا به اجابت رسانده باشد.

وی تأکید کرد: امام (ع) فرمود علم با زیادت تعلیم و تعلم حاصل نمی‌شود بلکه علم آن نوری است که خداوند اراده می‌کند و بر قلب می‌تاباند؛ این کلیدی‌ترین نگاهی است که هر استادی باید داشته باشد و کلیدی‌ترین نگاهی که اساتید باید به طلاب انتقال دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: امام (ع) در ادامه فرمود اگر علم می‌خواهی علم را با حقیقت و عبودیت دنبال کن، عبادت باید با تقوا همراه شود، اگر علم می‌خواهی با تقوا به علم می‌رسی، اگر علم می‌خواهی باید به آنچه که دانستی عمل کنی تا خدا آنچه را نمی‌دانی روزی تو کند، یعنی با عطش عمل به سراغ علم برویم، از خدا بخواهید و بگویید خدایا فهم مرا افزایش بده و نور علم را روزی من کن، در این صورت خدا حتماً به شما فهم و دانش خواهد داد.

اساتید حوزه علمیه قزوین تقدیر شدند | عابدینی: شهید مطهری به خوبی زمانه را می‌شناخت

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha