شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جلسه طلاب استان چهارمحال و بختیاری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نکونام ضمن اشاره به مصوبات هیئت دولت در استان چهارمحال و بختیاری بر اهمیت عملیاتی سازی مصوبات هیئت دولت تأکید نمود و ابراز داشت: امیدواریم تا با عملیاتی سازی مصوبات هیئت دولت، شاهد تغییرات محسوس در رشد و اعتلای اقتصادی- رفاهی استان باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، در جمع طلاب و فضلای این استان، حضور در جمع طلاب را موهبتی الهی و سرشار از خیروبرکت توصیف نمود و اذعان داشت: بهره‌گیری از دیدگاه‌های طلاب و فضلا در ارتقاء رویکردهای فرهنگی و توسعه فرهنگ دینی منطقه بسیار مؤثر خواهد بود.

وی بابیان این‌که تعامل و نشست‌های حوزوی ضمن تحکیم رویکردها و جهت‌دهی درست به عرصه تبلیغ، در انجام رسالت‌های الهی اثربخش خواهد بود، اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌هایی که در مسیر ایفای وظیفه و نقش‌پردازی دینی به‌شدت بدان نیاز داریم، ترسیم عرصه‌های تعامل، همدلی و هم‌افزایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام گسترش هم‌افزایی فعالان فرهنگ دینی را بسیار مهم ارزیابی نمود ضمن اشاره به روایتی از امام علی علیه‌السلام، اذعان داشت: رام کردن نفس و توجه دادن خلقیات به نیکی و نیز اقبال و لذت‌بخش بودن محاسن برای نفس ازجمله تأکیداتی است که انسان را در مسیر دسترسی به کرامت‌ها قرار می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، بابیان اینکه نگاه به حسنه اگر همراه با تغافل باشد، انسان را در مسیر تعالی کرامت قرار خواهد داد، اظهار داشت: اگر تذکرها همراه با شرمنده نکردن طرف مقابل و خدمت همراه با منت نباشد، کرامت انسانی ظهور و بروز خواهد یافت.

وی حلم و بردباری در خانه، اجتماع و تمام عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و یادآور شد: انسان همواره باید تلاش کند تا خود را به زینت‌های ایثار و ازخودگذشتگی آراسته نماید، در خدمت صادقانه نسبت به دیگران، از هیچ تلاشی دریغ نکند.

امام جمعه شهرکرد ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ مدام گیر دادن، زیرسوال بردن و وسواس به خرج دادن و زیر ذره بین بردن افکار و اعمال مردم خلاف اخلاق اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام بابیان این‌که تغافل به انسان عزت و عظمت می‌بخشد، اظهار داشت: تجسس در کار دیگران و زیر سؤال بردن رویکردها و افعال پیش‌پاافتاده مسلمین و نیز تضعیف مؤمنین و خادمان دین و ملت، انسان را در مسیر سقوط اخلاقی قرار می‌دهد.

وی شکل‌گیری صفا و صمیمیت و تجلی همزیستی اسلامی را از آثار تغافل در عرصه‌های مختلف اجتماعی توصیف و امیدآفرینی را از پیش‌نیازهای تعالی جامعه اسلامی دانست و اذعان داشت: انسان باید تا جایی که می‌تواند بر مسائل و اسرار دیگران سرپوش بگذارد؛ متأسفانه غفلت از این اصل اخلاقی مهم ضمن ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی، دل را سرشار از کینه و ظلمت و گرفتار در انواع ناملایمات نفسانی قرار می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری در ادامه بابیان این‌که کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد و دشمنان درصدد مقابله با امید ایجادشده در میان آحاد ملت هستند، خاطرنشان ساخت: مسئله هدفمندسازی یارانه‌های پنهان یکی از کارهای بزرگ این دولت و سرآغازی بر شکل‌گیری مشکلات جدید بود. دولت علی‌رغم تمام مشکلات و سختی‌ها، به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی دست‌یافته است.

وی غارتگران داخلی و منفعت‌طلبان خارجی را ذینفعان اصلی یارانه‌های پنهان در کشور دانست و اذعان داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پیاده‌سازی این کار بزرگ، آبروی خود را به میان گذاشته، دشمن نیز از سوی دیگر تمام تلاش خود را برای گسترش آسیب‌ها به کار بسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام شکل‌گیری ابرتورم در سایه‌سار هدفمندسازی یارانه‌ها را تنها یکی از انتظارات دشمنان دانست و بابیان این‌که ایجاد اغتشاش با تحریک قلم‌به‌دستان و مؤثران در اجتماع از برجسته‌ترین طراحی‌های دشمن بود، اظهار داشت: علی‌رغم تمام مشکلات و دغدغه‌ها، مردم با بصیرت و فراست مسائل را دنبال نموده، در این میان نباید از هدایت‌های الهی و سکان‌داری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی غافل بود.

سخنران این نشست بابیان این‌که مردم به‌شدت با سختی معیشت مواجه هستند، اظهار داشت: کار بزرگی که دولت با هدفمندسازی یارانه‌های پنهان رقم زد، قطعاً در کوتاه‌مدت آثار سوء فراوان تری را به دنبال داشته، در آینده، بسیاری از چالش‌های اقتصادی را از بین خواهد برد.

وی به تأثیر نوسانات ارزی حاکم بر کشور اشاره و بابیان این‌که دولت با حذف دلار از مبادلات تجاری کشور در عرصه بین‌الملل، به سمت خنثی‌سازی پایدار تحریم‌های استکبار جهانی حرکت نموده است، اظهار داشت: دشمن به بهانه حجاب و پوشش، در تلاش است تا با عریان کردن جامعه و اختلاط مرد و زن در فضاهای مختلف آموزشی – ورزشی، قدم‌به‌قدم به سمت دوری جامعه اسلامی از فرهنگ دینی حرکت کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مصوبات هیئت دولت در استان چهارمحال و بختیاری بر اهمیت عملیاتی سازی مصوبات هیئت دولت تأکید نمود و ابراز داشت: امیدواریم تا با عملیاتی سازی مصوبات هیئت دولت، شاهد تغییرات محسوس در رشد و اعتلای اقتصادی- رفاهی استان باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام در پایان سخنان خود به رشد کمی و کیفی حوزه‌های علمیه اشاره و تبلیغ را مهم‌ترین رسالت حوزویان دانست و یادآور شد: رویکردهای تبلیغی حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات در طراحی‌های جدید تبلیغی به‌صورت مبنایی دنبال می‌شود، تا مسیر رشد و اثربخشی فرایندهای تبلیغی را هموار سازد.

خواستار عملیاتی سازی مصوبات هیئت دولت در استان چهارمحال و بختیاری هستیم

حجت‌الاسلام سعیدی مدیر حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست به طرح ۱۴۱۴ حوزه علمیه استان و تربیت حداقل دو مجتهد ربانی، اظهار داشت: تقویت ارکان آموزشی، پژوهشی، تربیتی و تهذیبی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحقق این هدف والاست.

وی برش‌هایی از برنامه پنج‌ساله حوزه در مدارس علمیه و ارزیابی مدارس علمیه استان در این فرایند را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: برپایی کارگاه‌های فقه و اصول پیشرفته، کارگاه ادبیات عرب و برپایی المپیاد ادبیات عرب با حضور اساتید برجسته کشوری ازجمله رویکردهای جدید مدیریت حوزه استان است.

مدیر حوزه علمیه استان چهارمحال و بختیاری ادبیات عرب را پایه کسب معارف دینی دانست و بابیان این‌که برپایی المپیاد ادبیات عرب تأثیرات بسزایی بر ارتقاء بنیه ادبیاتی طلاب استان داشته است، خاطرنشان ساخت: تدوین مجلات علمی تخصصی و تجلی پژوهش‌های حوزوی در نشریات علمی از رویکردهای جدید مرکز مدیریت حوزه استان است.

وی با تأکید بر این‌که همه نسبت به فرهنگ دینی جامعه، مسئولیت داشته پاسخگو هستیم، خاطرنشان کرد: مبتنی بر آیه نفر، تبلیغ و حضور در میدان تبیین معارف ناب الهی و نقش‌آفرینی در میان آحاد مختلف جامعه اسلامی رسالت و وظیفه‌ای انکارناپذیر است.

حجت‌الاسلام سعیدی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به نیازهای تدریسی و تبلیغی مدیریت حوزه استان، اظهار داشت: طرح‌های تبلیغی گوناگون ازجمله طرح هجرت و طرح امین، از بسترهای ارزشمند نقش‌آفرینی طلاب در فرایند تبلیغ معارف ناب الهی است.

حجت‌الاسلام طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز در بخش دیگری از این نشست، ضمن ارائه گزارشی از آخرین فعالیت‌ها و رویکردهای سازمان تبلیغات استان، بر اهمیت توجه به مدل‌های تبلیغی ناظر به شرایط و ویژگی‌های به‌روز اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: سیاق آیات مکی متفاوت از آیات مدنی بوده، حتی برخی از سور مدنی قرآن ناظر به ویژگی‌های خاصی که نشان‌دهنده اقتدار ایمانی جامعه و شکل‌گیری شرایط خاصی است، بیان‌شده است.

وی بابیان این‌که بدون شک قالب‌های تبلیغی پیش و بعد از انقلاب اسلامی با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: مردم پایه اصلی خیزش نهضت انقلاب اسلامی بوده، ضمن تأکید بر اهمیت پایگاه مسجد، نباید از سنگرهای تبلیغی دیگر غفلت نمود. بسیاری از نقاطی که ما حضور نداریم، به‌ویژه اجتماعات مجازی نوجوانان و جوانان شدیداً نیازمند تبلیغ است.

مدیرکل تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری در ادامه بر اهمیت توجه به تمام عرصه‌های تبلیغی و جامع پذیری فرهنگ دینی تأکید نمود و ابراز داشت: در حوزه دانش‌آموزی، ذهن و ضمیر بیش از ۵۰ هزار دختر نوجوان سرزمینمان بافاصله سنی ۱۲ تا ۱۵ ساله سرشار از شبهات دینی و معرفتی است.

وی بابیان این‌که مدل‌های تبلیغی سنتی جمعیت بسیار کمی از مخاطبان را پوشش می‌دهد، خاطرنشان ساخت: نقش‌آفرینی تبلیغی طلاب در فضای مجازی نیازمند همیاری فضلای ارجمند و بهبود نرم‌افزارهای فرهنگی است.

حجت‌الاسلام طاهری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این‌که حال فرهنگ عمومی جامعه خوب نیست، اظهار داشت: از دولت انقلابی و مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی انتظار داریم تا در دور دوم سفرهای استانی، بر رویکرد فرهنگ توجه روزافزونی داشته، مصوبات فرهنگی ویژه و راهبردی را ناظر به نیازهای مناطق پی‌ریزی نمایند.

حجت‌الاسلام امیری، مدیرکل اوقاف استان چهارمحال و بختیاری نیز در بخش پایانی این جلسه بابیان این‌که مثلث حوزه فرهنگی با نقش‌آفرینی اوقاف در رسالت تأمین منابع مالی تکمیل می‌گردد، اظهار داشت: بخشی از درآمد موقوفات از طریق سامانه‌های هوشمند، در حوزه‌های تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اشراب می‌گردد.

وی بابیان این‌که در دهه ۵۰ هجری شمسی دودمان پهلوی بخش قابل‌توجهی از موقوفات را واگذار و فروخته بود، اظهار داشت: سهم چهارمحال و بختیاری در حوزه موقوفات در کل کشور زیر یک درصد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که نزدیک به ۳۰ هزار هکتار از موقوفات استان در دوران پهلوی واگذار و به فروش رسانده شد، خاطرنشان ساخت: درآمد کل استان از موقوفات به‌اندازه یک شهر کوچک استان‌های دیگر بود که با جراحی‌های موقوفات و پیگیری‌های حقوقی بخشی از موقوفات آزادسازی شدند.

گفتی است در بخش ابتدایی این نشست یکی از نمایندگان طلاب و فضلای ضمن اشاره بر اهمیت توجه به برکت‌های زیست طلبگی اظهار داشت: اگر با باور و اعتقاد راسخ در مسیر تعالی دین الهی قدم برداریم، قطعاً مشکلات و دغدغه‌های معیشتی برطرف خواهد شد.

وی صله‌رحم، احسان و نیکی و مهربانی را از برجسته‌ترین اهرم‌های برکت آفرین توصیف نمود و بابیان این‌که صبر بر مشکلات آثار بسیاری بر برطرف شدن مصیبت‌ها دارد، اظهار داشت: اگر در مقابل مشکلات صبور باشیم، خداوند متعال کمک نموده، بهشت پاداش صبوران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از مسئولان فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری بر اهمیت آسیب‌شناسی کارهای فرهنگی تبلیغی استان با حضور طلاب و فضلا تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha