شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کارگاه

حوزه / کارگاه اصول نگارش مقالات پژوهشی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در هرمزگان، زینب طیبی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در کارگاهی که روز گذشته در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، نکات ضروری جهت نگارش و ارسال مقاله به کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را بیان نمود و اظهار داشت: ارکان مقاله شامل عنوان، مشخصات نویسنده یا نویسندگان، چکیده، کلیدواژه‌ها، مقدمه، روش‌ها، نتایج، نتیجه گیری و منابع می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: عنوان مقاله نیز باید دقیق، علمی، رسا، مختصر و متناسب با متن و مسئله پژوهشی باشد و تبیین کننده دیدگاه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب و در راستای یکی از محورهای کنگره در حوزه زن و خانواده درج شود، البته بهتر است عنوان بیشتر از ۱۲ کلمه نباشد، زیرا عنوان‌های طولانی به سختی در ذهن می‌ماند و مقالات با عنوان کوتاه‌تر نسبت به عناوین طولانی بیشتر دانلود می‌شوند.

وی به تشریح نمونه‌های موضوعات مرتبط با کمیته علمی زن و خانواده پرداخت و اظهار کرد: موضوعات در زمینه مقایسه تطبیقی نیز موضوعات بسیار خوبی هستند و جای کار بسیاری دارند.

طیبی یادآور شد: چکیده باید فشرده بحث باشد که در بردارنده عنوان و موضوع مقاله، قلمرو بحث، اشاره به مهمترین یافته‌ها و نتایج، روش تحقیق و رویکرد خاص باشد و حداقل چهار واژه و حداکثر شش واژه در آن درج شده باشد.

وی تصریح کرد: مقدمه باید شامل تبیین مسئله، بیان اهمیت و ضرورت و نو بودن موضوع، روش گردآوری داده‌ها و روش تحقیق و بیان خلاصه از ساختار و چارچوب مقاله باشد و در مفهوم شناسی نیز، تعریف لغوی و اصطلاحی مفاهیم کلیدی و محوری مقاله درج شود و معنای اصطلاحی مفاهیم، از نظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه ایشان ذکر شود.

طیبی با بیان اینکه پیشینه بر اساس سیر تاریخی پژوهش‌ها و منابع مرتبط با موضوع مقاله معرفی باشد و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کند، خاطرنشان کرد: در بدنه اصلی مقاله، به‌توصیف و تحلیل ماهیت ابعاد و زوایای مسئله و تقسیم بندی مطالب در قالب محورهای مشخص پرداخت می‌شود، متن مقاله نیز باید پاراگراف بندی شده و دارای نثری روان و یکدست باشد و اشکالاتی ویرایشی نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در نتیجه‌گیری مهمترین نتایج مبتنی بر یافته‌های پژوهش به شیوه‌ای دقیق و روشن، تبیین میزان ارتباط یافته‌های پژوهشی با اهداف پژوهش و ارائه راهکارها و پیشنهادات را بیان می‌کنیم و از ذکر مستندات، آیات و روایات خودداری می‌کنیم و تنها نکات مهم انجام شده در کار به صورت خلاصه و واضح توضیح داده شود.

وی با تأکید بر اینکه از اصول ارسال مقالات این است که حجم مقاله نباید کمتر از ۵۰۰۰ کلمه و بیشتر از ۷۵۰۰ کلمه باشد، گفت: مقاله باید دستاوردهای پژوهشی علمی نگارنده باشد و برای سایر همایش‌های چاپ در سطح داخلی و خارجی ارسال نشده باشد.

وی یادآور شد: ثبت نام در سایت کنگره بین المللی اندیشه امام خامنه‌ای برای شرکت کنندگان الزامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha