سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
تصاویر/ اولین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: سال ۸۲ اولین انجمن های علمی ما تأسیس شده است و تا امروز انجمن های علوم مادر ما در حوزه نیز شکل گرفته است، ولی باید به سمت انجمن های زیر پایه و تخصصی برویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در نخستین نشست مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه‌های علمیه، همراه با انتخاب هیئت مدیره و بازرسان در محل بنیاد بین المللی امامت در قم برگزار شد در سخنانی گفت: امروز، روز بزرگی است و بنای سترگی در حوزه امام زمان(عج) بنا می‌شود. جای انجمن امامت در حوزه های علمیه خالی بود. کارهای ارزشمندی در عرصه امامت انجام شده است و جا داشت که این انجمن راه اندازی شود و این تلاش ها و تکاپوها پرشتاب تر، جامع تر و همسونگرتر باشد.

وی افزود: تأسیس این انجمن افتخار آمیز است و امیدواریم که این نهاد به شجره طیبه ای مبدل شود که از جایگاه رفیع آن همه مردم در سراسر جهان بهره ببرند. اساتید و طلاب و بزرگانی که در این عرصه خدمت کرده اند، نقش مهمی در تابنده تر شدن این مرکز دارند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از شاخص های پیشرفت علم، تعامل علوم مختلف و زایش رشته ها و تخصص های جدید است. این شاخص ها تابع اعداد و ارقام است. وقتی علم توسعه می یابد و عمیق می شود، مسایل جدید نیز متولد می شود.

وی گفت: در گذشته پزشکان همه کاری انجام را می دادند، ولی امروز پزشکی به جزئی ترین حالت رسیده است. به حدی دانش پیشرفت کرده است که یک نفر نمی تواند در عمر خود همه این امور را در خود جای دهد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهارکرد: در زمانی که تحصیل می کردیم، تنها یک رشته فیزیک و ریاضی محض بود، ولی امروز علوم مختلفی به شکل تخصصی بنانهاده شده‌اند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: امروزه نیازی به گفتن اینکه علوم را می خواهیم متحول کنیم نیست، بلکه علوم متحول می شود. بیست سال است که به تحول در علوم انسانی و اسلامی می پردازیم، ولی وقتی که علم تولید می شود و پژوهشگاه ها به وجود می آیند، خود علوم متحول می شوند.

وی افزود: اگر حوزه های علمیه و نظام آموزشی ما به دنبال تحول در علوم مختلف است باید از تأسیس رشته های تخصصی و مراکز تخصصی استقبال کند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم گفت: سال ۸۲ اولین انجمن های علمی ما تاسیس شده است و تا امروز انجمن های علوم مادر ما در حوزه نیز شکل گرفته است، ولی باید به سمت انجمن های زیر پایه و تخصصی برویم. هنوز در حد علوم مادر و پایه علوم انسانی توقف کرده ایم. البته در بخش آموزشی کارهای خوبی در این عرصه کرده ایم ولی در بخش تاسیس انجمن و پژوهش و.. باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری یادآورشد: جای امیدواری است که اگر این انجمن های تخصصی راه اندازی شوند که خوشبختانه در حال تأسیس است قطعا این سرعت بیشتر خواهد شد. انجمن های جدید، همگی بین رشته ای و تخصصی هستند. وقتی این روند آغاز شود روند سرعت یابی این حرکت بیشتر می شود.

وی گفت: بیش از دویست انجمن در حوزه علوم انسانی در دانشگاه وجود دارد که حوزه نیز باید با تخصصی تر کردن انجمن های علمی خود در این عرصه به هم افزایی در این عرصه برسد. شکل گیری انجمن کلام سیاسی و عدل و... از جمله انجمن های است که باید در حوزه ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha