شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که مرکزیت دروس حوزه خراسان همچون گذشته به حرم مطهر امام رضا(ع) بازگردد، گفتند: اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته کم رنگ شده و الان مدرسه فیضیه آن مرکزیت علمی سابق را ندارد، ولی بنا شده است همچون سابق برنامه ریزی بشود که مرکزیت به فیضیه و حرم مطهر برگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله سبحانی در در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی ضمن ابراز خرسندی از تدارک طرح دارالعلم و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که مرداد ماه در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، اظهار داشتند: در گذشته به واسطه مدارسی که در حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام) فعال بود، این آستان مقدس محل برگزاری بسیاری از درس ها و مرکز آمد و شد طلاب بود، حتی شب ها در مسجد گوهر شاد درس خارج برپا می شد، ولی پس از آن دوران به دلایل مختلف شرایط ایجاب کرد که این مدارس به گونه ای دیگر باشد، البته باید تلاش کرد به همان حالت قبلی بازگردد.

ایشان با اشاره به طرح برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی، گفتند: این اقدامی که قرار است انجام شود، بسیار خوب و ارزشمند است که فعالیت های حوزوی در کنار مرقد مطهر امام هشتم(ع) باشد و مردم علما، مراجع و استادان را در حرم مطهر و در میان خودشان ببینند.

معظم له اظهار کردند: این که مدارس علمیه در نقاط دیگر باشد، منافاتی با مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر ندارد، بنابراین باید جلوه حوزه و مدارس علمیه و طلاب اطراف حرم باشد، حتی نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان های مرتفع احداث شود.

این مرجع تقلید درباره سابقه مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر رضوی یادآور شدند: من سال های حدود ۱۳۳۰ یک ماه رمضان را در مدرسه میرزا جعفر بودم و در مدرسه پریزاد و دیگر مدارس حرم رفت و آمد می کردم. آن موقع به این دلیل که مرکزیت حوزه در حرم مطهر بود، طلبه ها را اغلب اوقات در مسجد گوهر شاد می دیدیم. اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته، کم رنگ شده است و الان مدرسه فیضیه آن مرکزیت علمی سابق را ندارد، ولی بنا شده است که همچون سابق برنامه ریزی بشود که مرکزیت به فیضیه و حرم مطهر برگردد چراکه حتی از وسط زیان هم بازگشتن، خود یک نفع است.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و نخبه تاکید و عنوان کردند: این برنامه تابستانه علمی بسیار خوب است منتهی باید طلبه ها را برای حضور در آن گزینش و تلاش کرد که طلاب مستعد و نخبه در آن شرکت کنند.

ایشان درباره اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه های ویژه علمی برای آن ها، بیان کردند: در میان طلاب استعدادهای فوق العاده فراوان داریم که اگر حوزه برایشان برنامه نداشته باشد، دچار خسران می شود. بارها بر این امر تاکید کردم که باید طلاب مستعد و نابغه را شناسایی و برایشان برنامه تحصیلی ویژه طراحی کنیم، چرا که طلاب عادی صرفا می توانند مطالب را بیان کنند اما طلبه های مستعد و نخبه قادرند تولید اندیشه کنند.

حضرت آیت الله سبحانی در این رابطه ماجرایی تاریخی را این گونه نقل کرد: محقق اردبیلی(ره) وقتی با دو جوان مستعد و کوشا به نام های ابومنصور حسن بن زین الدین و سید محمد موسوی عاملی که از لبنان به نجف و درس او آمده بودند، مواجه شد برای آن دو درس و بحث ویژه و شرایط خاص علمی فراهم کرد که همین تدبیر محقق اردبیلی باعث شد در اندک زمانی شیخ حسن کتاب مهم «معالم الاصول» و سید حسن نیز کتاب ارزشمند مدارک را نوشتند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی درباره برگزاری طرح دارالعلم و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که با همکاری حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی برگزار می شود، توضیحاتی ارائه کرد.

وی اظهار کرد: این طرح با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان شکل گرفته و این هدف را دنبال می کند که فعالیت ها، دروس حوزه علمیه و آمد و شد درسی و مباحثات علما و طلاب همچون گذشته در حرم مطهر رونق یابد، از این رو با برنامه هایی که در این زمینه طراحی شده و بناست در این جهت گام های موثری برداشته شود که طرح مدرسه تابستانه و اعتکاف علمی طلاب حوزه های علمیه در حرم مطهر رضوی از جمله آن است و قرار است ۳۰۰ تن از اساتید و طلاب منتخب حوزه های علمیه سراسر کشور طی دو هفته در سه مدرسه علمی شامل فقه و اصول، کلام و فلسفه و ادبیات و تفسیر حضور یابند.

انتهای پیام

منبع: پایگاه آستان قدس رضوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عالی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 0
    بسیار خوب است
  • فایده IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    13 0
    مباحثه باعث هضم و جذب مطالب درسی در ذهن می شود
  • امیری نسب IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 1
    خود ایشون دو تا مرکز زدن و مرکزیت فیضیه از بین بردن بعد میگن مرکزیت رو برگردونید
    • استاد حوزه IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
      0 0
      برادر جان ایشون دو مرکز برا دروس جنبی زدن نه اصلی و مقصود دروس خارج و سطوح عالی هست؛ به علاوه نفرمودند در اطراف اصلا موسسه ای نباشه. خودشون در مرکز که مسجد اعظم باشه تدریس می کنند