شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر| همایش بزرگداشت علامه صدرالمتألهین ملاصدرا شیرازی در مدرسه علمیه خان شیراز

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به عنوان کسانی که نظام اسلامی را شکل داده‌ایم باید بگوییم که در تعامل و ارتباط با سایر ملل نیاز به فلسفه ورزی داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، امروز مراسم بزرگداشت علامه ملاصدرا شیرازی که در مدرسه علمیه خان برگزار شد، یاد بزرگمرد عرصه حکمت و فلسفه را گرامی داشت و اظهار داشت: ملاصدرا کسی است که امام امت وقتی اسمش را بردند، فرمودند “حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَ اَلنَّبِیِّینَ وَ اَلصِّدِّیقِینَ”، و دعایی که برای ایشان می‌کردند حاکی از احترامی بود که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری برای این مرد بزرگ داشتند، از این رو قاعدتا باید در مجالسی که مربوط به بزرگان است مطالبی را ناظر به شخصیت آن بزرگان مطرح کنیم.

وی با طرح این سوال که ملاصدرا برای نظام اسلامی امروز و جامعه جهانی باید چه کار کند و اگر به شأن و شخصیت ملاصدرا احترام می‌گذاریم باید از ایشان چه چیزی را برای امروز خود بگیریم و رشد دهیم؟، افزود: اولین مسئله این است که باید باور داشته باشیم که جهان اسلام و نظام اسلامی نیازمند به فلسفه ورزی است.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: از آیت الله اعرافی کتابی در مورد حکم فلسفه ورزی چاپ شده که از نگاه فقهی به فلسفه نگاشته شده، آیت الله اعرافی مباحث ارزشمندی را مطرح کردند و اینکه فلسفه ورزی نیاز است و می‌دانید یک گروهی همیشه بوده‌اند که در مقابل این پرسش پاسخ دیگری داشتند، اما آیت الله اعرافی با بیان پاکیزه‌ای این مطلب را مطرح کردند و به نظر برای جوان‌ترها خصوصا در حوزه‌ها خواندن این کتاب مفید است.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: به عنوان کسانی که نظام اسلامی را شکل داده‌ایم، در تعامل و ارتباط با سایر ملل نیاز داریم که فلسفه ورزی کنیم، چراکه اگر فقط فقه بگوییم ممکن است بقیه کشورها فقه ما را قبول نداشته باشند حتی در کشورهای مسلمان که فقه خود را دارند، اما اگر یک نکته‌ای را منطقا و عقلا اثبات کنید کسی مخالفت نمی‌کند و این ضرورتی است که ما باید مجهز به فلسفه باشیم و برای توسعه آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ضمن قدردانی از حجت الاسلام عباس زاده خاطرنشان کرد: امروز مجمع حکمت جای خود را در بین مراکز فرهنگی و علمی به نوعی باز کرده و فضا مساعدتر شده، تا کارهای بعدی انجام شود و ان‌شاءالله بعد از این نیز حجت الاسلام نیری این بار را به دوش خواهند کشید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر از بحث لزوم فلسفه ورزی به عنوان کلی و عام رد شویم که نیاز به آن بر همه روشن است و نیاز دارد برنامه داشته باشیم تا در بدنه حوزه و دانشگاه جایگاه خود را پیدا کند، بحث دومی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب فلسفه ما باید دنباله داشته باشد، یعنی فلسفه در جهاتی که عملیاتی‌تر است ادامه داشته باشد.

وی مسئله خودکشی را موضوع اجتماعی برشمرد و یادآور شد: در خصوص خودکشی یک کار پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده اما می‌خواهیم ببینیم نقش معنویت برای جلوگیری از این اتفاق چقدر است؟ هرجا معنویت بیشتر است، خودکشی کمتر است و این یک‌ مطلب واضحی است، اما می‌خواهیم تحقیق تجربی کنیم و نهایتا برنامه ریزی کنیم که چگونه معنویت را رشد دهیم تا مشکل اجتماعی رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام تصریح کرد: سلامت معنوی دو مدل از جمله وجودی و مذهبی است که باید ببینیم این تقسیم سلامت معنوی به وجودی و مذهبی از کجا آمده؟ اینکه بدانیم نگاهمان به سلامت معنوی چطور است در تحلیل نهایی اثر می‌گذارد یا خیر؟

وی یادآور شد: قطعا اثر می‌گذارد، بنابراین فلسفه اینجا وجود دارد و فقط نگاه روانشناسانه نیست، حال سوال این است که فلسفه ملاصدرا در چند پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است؟، مقام معظم رهبری فرمودند ادامه فلسفه را کار کنید، ما بسیار خوب مباحث نفس را می‌گوییم ولی یا در کلاس دانشگاه است یا در حجره‌های حوزه و اگر در مورد یک مسئله اجتماعی تحقیق شد، آیا مباحث نفس ملاصدرا به کار گرفته می‌شود؟ متاسفانه نمی‌شود، هم وجود شناسی و انسان شناسی ملاصدرا باید خود را نشان دهد و هم تحلیلی که ملاصدرا دارد نسبت به رابطه فلسفه و دین که در فلسفه متعالیه.

وی با اشاره به اینکه این جمله مشهور حضرت آیت الله جوادی آملی را همه تکرار می‌کنیم که اینجا قرآن، عرفان و برهان با هم هماهنگ است، اظهار کرد: شاید این سوال مطرح شود که اگر هماهنگ است چرا خود را در کوچه، خیابان و حل مسئله اجتماعی نشان‌نمی دهد؟ این فلسفه یک دنباله می‌خواهد که این دنباله را رهبر معظم انقلاب فرمودند باید ایجاد کنیم و وظیفه نسل فعلی است.

وی بیان کرد: اگر ساز و کاری را شناسایی کنید که این فلسفه را وسط میدان اجرا و عمل ببرد، یعنی نظام اسلامی را برای چندین سال تأمین کرده‌اید، برای اینکه فلسفه‌های دیگران است که برای ما حکم آخر را می‌برد و فلسفه ما کجاست؟ محصور شده در دیواره‌های ۴۰۰ سال پیش مدرسه خان که از اینجا باید بیرون رود و این کاری است که مجمع عالی حکمت باید انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه شیراز می‌تواند برای این قضیه جای مهمی باشد، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در اطراف این شهر است که اگر دست به دست هم دهند مسئله را به خوبی حل می‌کند، خیلی کار بزرگی بر دوش داریم و امیدواریم بتوانیم این کار را شروع و به سامان برسانیم.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: استدعای بنده برای دور جدید مجمع عالی حکمت فارس از مدیر جدید مجموعه این است که تلاش کنید و بزرگ منشانه و جهادی پیگیر کار باشید، واقعا اگر مبانی فلسفی ما بخواهد به کار آید چه تغییری در کار ایجاد می‌شود و در ادامه آن را مدنظر قرار دهیم، نه اینکه حرف ملاصدرا را بزنیم اما به مطالب فلسفه دیگران عمل کنیم که این اشتباه است.

وی تصریح کرد: باید موشکافانه این اختلاف را بشناسیم و بعد ببینیم چه کسی به حرفی که حضرت امام(ره) زدند و مسیری که شهدا رفتند ایمان دارد و طبق آن کار کنیم.

وی با بیان اینکه یکسری از مبانی و پارادایم‌های باید جابه جا شود، گفت: یک شیفت پارادایم داریم و هیچ کس جز شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد، یا وظیفه را احساس می‌کنیم و انجام می‌دهیم یا دیگر از شرایط موجود نباید گله کنیم، این مبانی باید در علوم جدید تغییر کند و تبدیل شود به مبانی فلسفی خودی، همان مبانی که به آن باور داریم.

وی یادآور شد: بعد خواهیم دید که، تاثیر خود را در عرصه اجتماع خواهد گذاشت و گام دوم انقلاب اسلامی برای شما همین جاست، به اندازه کافی شعار دادیم اما اگر این کار انجام نشود تا ابدالدهر گیر هستیم، این نکاتی که عرض کردم بیشتر می‌دانید اما برنامه ریزی برای حل آن توقعی است که در دور جدید مجمع از حجت الاسلام نیری داریم و ان‌شاءالله یکی از مسائل را حل کنیم تا برای حل سایر مسائل الگویی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: گاهی ما فلسفه متعالیه را به میدان نمی‌آوریم تا سایر فلسفه‌ها را به چالش بکشیم، در حالی که باید وسط میدان بیاییم و ذره بین بگذارید و هرجا که ردپای فلسفه دیگری است که مورد انتقاد شماست، محکم انتقاد کنید که این کار اصل فضا را تغییر می‌دهد، شهید مطهری همین کار را کرد که میدان دار شد و به جای اینکه در گوشه‌ای بنشیند به وسط میدان آمد.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی به میدان آمده و اثبات کرده طرف مقابل زمین می‌خورد و شهید مطهری نیز به میدان آمده و اثبات کرده طرف مقابل را می‌تواند زمین بزند و پیروزمندانه پرچم فلسفه متعالیه را بالا برده‌اند و لذا نباید بترسیم و این ترس است که باعث شده بچه‌های ما در تحلیل مسائل، گیر کنند و دشمن اعتماد آنها را از دانشگاه و حوزه کم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با مشکل امروز باید به وسط میدان بیاییم، خاطرنشان کرد: چالش‌ها را ایجاد کنید و خواهید دید پاسخ قوی از دل چالش‌ها بیرون می‌آورید و امیدواریم در این زمینه توفیقاتی نصیب فارس و شیراز شود و باز هم چهره‌های نورانی از شیراز آبرو، عزت و عظمت اسلام را بیشتر جلوه دهند.

گفتنی است در پایان این جلسه حجت الاسلام نیری به عنوان رئیس مجمع عالی حکمت معرفی و از زحمات حجت الاسلام عباس زاده قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha