سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی

حوزه/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به تشریح آرمان های زن مسلمان در فضای مجازی، راهکارهای حکمرانی زن مسلمان در فضای مجازی و سیاست های آن و شاخص های جنگ بین نسلی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، امروز در همایش ملی «سبک زندگی دینی در فضای مجازی با روایتگری زن مسلمان» که به میزبانی حوزه علمیه خواهران یزد برگزار شد با تبریک میلاد امام هادی علیه السلام و تبریک پیشاپیش عید سعید غدیر، به تشریح حضور عالمانه زن مسلمان در فضای مجازی پرداخت.

وی، راهکارهای حکمرانی زن مسلمان در فضای مجازی را در ابتدا داشتن پایگاه رسانه ای تخصصی عنوان کرد و افزود: گفتگوهای فضای مجازی دیگر پیشران و جریان ساز نیست و ما باید پایگاه رسانه ای موضوعی و رسانه ای راه بیندازیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، دومین راهکار را «شبکه سازی پایگاه های تخصصی» همراه با تبادل پایگاه ها بیان کرد و افزود: یک استراتژی این است که هویت اجتماعی و خانوادگی خود را به عنوان یک زن مسلمان زندگی خانوادگی و اجتماعی خود را جار بزنید.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، سومین استراتژی را «تولید محتوا و تولید ارزش افزوده» دانست و گفت: پیام ها را «فوروارد» نکنید و خودتان محتوا تولید کنید.

وی توصیه کرد: از جمله اقداماتی که می توان انجام داد تمرکز روی یک موضوع، تداوم، تکرار و تمایز است تا حرف تازه بزنید و به حرف های خود خلاقیت بدهید زیرا نسل جدید به شدت ریزه خوار شده و تنوع طلب است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: در عرصه اقدامات به جای فعالیت های انتقال مطلب به سمت فعالیت های اجتماع سازی بروید که باید با مطالب و فراخوان ها اجتماع سازی کنیم و رویدادها را شکل دهیم.

سیاست های حکمرانی زن مسلمان در فضای مجازی

قطبی با بیان این که در سیاست ها سه مورد را رعایت کنیم، گفت: اول کار را به صورت گروهی و با حرکت به سمت شخصیت حقوقی انجام دهید یعنی شرکت، مؤسسه و کانون ثبت کنید و شخصیت حقوقی بسازید.

وی تصریح کرد: دومین سیاست این است که رشد و دیده شدن و به جایگاه رسیدن ناگهانی نیست و کم کم اتفاق می افتد و سومین سیاست نیز این که به موضوع و روش و میدان کار خود همه جانبه نگاه کنید.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: اگر می خواهیم افسر سایبری باشیم باید وسط میدان بود و حتی اگر لازم شد شهید بدهیم اما عالمانه و دقیق و منطقی و با مطالعه و کمک بزرگ ترها کار کنیم اما نباید پا پس بکشیم بلکه باید جلوتر از همه باشیم.

جنگ بین نسلی چیست؟

قطبی بیان کرد: جنگ های درون جامعه عمدتا در طول تاریخ بر اساس دستیابی به قدرت بود اما امروز در دنیا جنگی در حال شکل گیری است که جزء جنگ های درون جامعه است اما وقایع بیرون خیلی بر آن اثر دارد و از جنس جنگ قدرت، سیاسی، مذهبی و تاریخی نیست و آن جنگ بین نسلی نام دارد.

وی، افزود: نسل نوجوان امروز در دنیا و در ادامه کودک، به دلایل متعددی در دنیا قامت برافراشته و در جنگ، یورش و تهاجمی کاملا فراگیر خود را در برابر نسل قبل از خودش قرار داده است.

شاخص های جنگ بین نسلی

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ادامه داد: امروزه شکاف نسلی وجود ندارد بلکه از آن بالاتر و یک جنگ بین نسلی است که یکی از مظاهر و عینیت ها و شاخصه های آن ابتدا «تعارضات اجتماعیم است که نسل امروز به شدت خود را در یک جهت گیری معارض با نسل قبل از خود قرار داده است و در نوع پوشش، ارتباطات فامیلی، تغذیه، تفریح، فراغت و سایر گزینه های زندگی تجلی یافته است.

قطبی، دومین شاخصه جنگ بین نسلی را «یورش اقتصادی» به نسل قبل از خود بیان کرد و افزود: چه می شود که «بیت کوین» و «رمز ارز» ترند می شود و ارزش بالایی می گیرد و کشورها ناچارند آن را بپذیرند؟ این در واقع جنگ نسل نو با نسل قبل است.

وی، «یورش امنیتی» را از شاخص های دیگر بیان کرد و گفت: نسل نو و نوجوان امروز در دنیا را یورش امنیتی می برَد و با نسل قبل از خود و می جنگد در حالی که این جنگ مربوط به ایران نیست و همه جای دنیا وجود دارد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، چهارمین شاخص را «یورش فناورانه» خواند و تصریح کرد: نسل نو امروز فناوری را با همه وجود پذیرفته و درک کرده و بر آن اشراف دارد و حکمران فناوری است.

نسل نوجوان بر فضای مجازی حکمرانی می کند

قطبی اذعان کرد: نسل ما یک نسل مهاجر هستیم و در فضای مجازی زندگی نکرده و با درک کلی از فضای مجازی تنها یک سایه از آن را می فهمیم و از ابزارهای آن استفاده می کنیم اما نسل نوجوان امروز بر این فضا حکمرانی می کند.

وی گفت: امروز افتخار داریم در حوزه های علمیه و به طور خاص در حوزه های خواهران و طلبه های جوان تر، یک ورود عالمانه با همت و جدی را در فضای مجازی از خود نشان دادند که نتیجه آن همین جلسه و فراخوان است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با طرح این سؤال که «آرمان یک زن مسلمان در فضای مجازی برای اینکه یورش فناوری ما را غافلگیر نکند و نسل نو بر ما حاکم نشود، چیست؟» افزود: فضای مجازی در اندیشه رهبری برابری می کند با انقلاب اسلامی که می تواند یک فرصت بسیار بزرگ باشد و جایگاه یک زن در فضای مجازی برای اینکه بتواند حکمرانی را به دست گیرد یا کنشگر فعالی باشد سه راهکار دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha