شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام سیدجواد شمس‌الدین امام جمعه بندرانزلی

امام جمعه بندر انزلی گیلان گفت: از سوی مسئولان استانی و کشوری عزم و اهتمام جدی برای حل و رفع مشکلات تالاب بندر انزلی وجود ندارد و با این رویه سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه در انتظار این تالاب است.

حجت‌الاسلام سیدجواد شمس‌الدین امام جمعه بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه مسئله تالاب یک مسئله تخصصی و در عین حال پیچیده است، بیان کرد: متأسفانه در این سال‌ها آن توجهی که باید بشود و از خشک شدن و از بین رفتن تالاب جلوگیری کند، وجود نداشته است. برای تالاب انزلی چندین مسئله وجود دارد که یکی از این موارد ورود رسوبات مختلف به تالاب است که به اینصورت، حجم آب را کم می‌کند و به سوی خشک شدن می‌رود.

خطیب جمعه بندر انزلی اظهار کرد: مورد دیگر وجود گیاهانی مثل سنبل آبی است که در تالاب رشد می‌کنند و از این راه به تالاب آسیب می‌زنند. یکی دیگر از مسائل موضوعات فنی است که به تالاب آسیب زده است، احداث کنارگذر برای انزلی موجب شده است تا بعضی آبراه‌های تالاب از بین بروند و یا تراز برخی از آبراه‌ها بهم ریخته شود.

حجت‌الاسلام شمس‌الدین تصریح کرد: موضوع فنی دیگر این است که احداث موج شکن نیز مزید بر مشکلات دیگر شده است و موجب شده است تا جزر و مد دریا به داخل تالاب وارد نشود و این در حالی است که قبلاً با جزر و مد دریا، آب وارد تالاب می شد و تالاب احیاء شده و خود را پایش می‌کرد و برخی رسوبات تالاب با همین جزر و مد از تالاب خارج میشد و آب در تالاب ورود و خروج خود را داشت.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مجوز تخریب این موج شکن را دریافت کردند و قرار بود علیرغم هزینه‌های زیاد آن را تخریب کنند اما متأسفانه تاکنون در این مرحله باقیمانده است. این چند مسئله برای تالاب تهدید هستند و لازم است تا تدابیری در جهت رفع و حل آن‌ها صورت گیرد.

حجت‌الاسلام شمس الدین اظهار کرد: در سال‌های گذشته طرح «بایوجمی» مطرح شد که در این طرح مواد نانو در تالاب ریخته می‌شود و رسوبات را از بین می‌برد. سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی و کارشناسان نظریه‌هایی دادند و در خطبه های نماز جمعه نیز این موضوع مطرح شد. همین موضوع باعث شد تا اساتید دانشگاه و مجموعه نانو کشور نیز به این موضوع ورود کنند و مانع از اجرای طرح شوند زیرا علاوه بر مخاطرات زیست محیطی برای آبزیان، برای مردم نیز خطرات و مضرات زیادی از جمله تولد نوزادان ناقص الخلقه و... ایجاد می‌کرد. هر چند این موضوع در ابتدای دولت سیزدهم نیز مطرح شد اما خوشبختانه منتفی گردید.

وی افزود: توان رسیدگی شایسته به تالاب در استان وجود ندارد و آنگونه که باید و شاید به آن توجهی نشده است. در یک جلسه، استاندار در مورد تالاب انزلی سخنرانی کردند و وعده و وعیدهای فراوانی را برای احیاء تالاب و ... آن دادند اما متأسفانه تماما در حد حرف و شعار بودند و هیچ اقدامی صورت نگرفت.

امام جمعه بندرانزلی گیلان در بخش دیگری از صحبت هایش به بودجه های تخصیصی به این تالاب نیز اشاره کرد و گفت: از گذشته تاکنون بودجه‌هایی برای رسوب زدایی اختصاص پیدا کرده است اما متأسفانه پول‌ها حیف و میل می‌شود و کارها به افرادی سپرده می‌شود که تعهدی ندارند و به کارها واقف نیستند. در اواخر دولت گذشته نیز بودجه‌ای برای مقابله با سنبل آبی تخصیص پیدا کرد که مجموعه‌های زیادی پای کار آمدند اما متأسفانه در انتها کار آنگونه که می‌بایست انجام نشد.

حجت‌الاسلام شمس الدین عنوان کرد: کار تالاب در استان به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است به تعبیری در استان توان و مدیریتی برای حل و رفع مشکلات تالاب وجود ندارد. مدیریت محیط زیست نیز رانتی است و افرادی قرار می گیرند تا منافع‌شان تأمین شود. برخی نمایندگان در عزل و نصب مدیران دخالت می‌کنند و به دنبال تأمین منافع خودشان هستند و زمین‌های اطراف تالاب نیز که خشک می‌شوند در تصرف بعضی افراد قرار می‌گیرد.

خطیب جمعه بندر انزلی گیلان بیان کرد: برای حل مشکلات تالاب بندر انزلی عزم جدی لازم است و کارگروه ملی می‌خواهد و لازم است تا اهتمامی نسبت به تالاب بندر انزلی وجود داشته باشد و سرنوشت آن همچون دریاچه ارومیه نشود. به تعبیر کارشناسان، اگر کسی در تالاب دخل و تصرف نکند و مسائل فنی رفع شود تالاب خودش را احیاء می‌کند اما متأسفانه مسئولان حاضر نیستند در جهت رفع مشکلات فنی تالاب اقدامی انجام دهند.

وی افزود: اختصاص و صرف بودجه برای مقابله با سنبل آبی آن هم تا وقتی ریشه آن در تالاب باشد بیهوده است زیرا باز هم این گیاه رشد می‌کند. ماشین آلاتی در داخل کشور وجود دارد برای رفع سنبل آبی اما متأسفانه برخی‌ها برای کسب درآمد تنها به دنبال وارد کردن ماشین آلات از خارج هستند.

امام جمعه بندر انزلی گیلان ادامه داد: اخیراً اداره بنادر ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه و بودجه برای تالاب انزلی در نظر گرفته است تا در حوضچه بندر و... هزینه شود هر چند به دنبال این صرف هزینه، درآمدهایی هم برای اداره بنادر ایجاد می‌شود. در یکی دیگر از جلسات برگزار شده، موضوعی مطرح شد که در آن مجموعه‌ای آمادگی داشت تا رسوبات را بدون دریافت هزینه‌ای جمع‌آوری کند و در نقاط مرکزی کشور به کود تبدیل کند که این موضوع خودش نوعی کسب درآمد است.

حجت‌الاسلام شمس الدین تصریح کرد: کسی به این مسائل توجهی نمی‌کند چون محل درآمد بعضی ها تعطیل می‌شود اما حداقل باید طرح‌ها رسیدگی شود و سپس آن‌ها را رد کنند.

خطیب جمعه بندر انزلی گیلان اظهار کرد: زمزمه‌هایی مبنی بر ورود چینی ها به لایروبی بندر انزلی بود که لایروبی را انجام دهند و در کشور خودشان مطالعات لازم را بر روی رسوبات پیگیری کنند اما مشخص شد که در داخل رسوبات تیتانیوم وجود دارد و این مساله فعلا منتفی شده است.

وی افزود: در دولت قبلی و دولت فعلی هیچ طرحی برای احیاء تالاب بندر انزلی وجود نداشته است اما این در حالی است که اگر عزم و اهتمام جدی وجود داشته باشد قطعاً مشکلات تالاب رفع و احیاء و پایش آن انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha