پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1097640
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
کتاب بانوی مهر

حوزه/ کتاب «بانوی مهر» اثر ابوالفضل ربانی از سوی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب "بانوی مهر" با موضوع تبیین جایگاه زن در سیره معصومین (علیهم السلام) به قلم ابوالفضل ربانی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب در ۶ فصل نگارش و تدوین یافته و نویسنده در تلاش است که ابتدا علت و چرایی رجوع به سیره اهل بیت علیهم السلام را تبیین نماید و در فصول بعدی پس از بررسی جایگاه زنان در جامعه عرب جاهلی به جایگاه زن در خانواده از دیدگاه اهل بیت(ع) میپردازد؛ آقای ربانی در ادامه مباحث تربیتی زنان در مکتب تشیع را مورد بررسی قرار میدهد و در فصل پنجم به حقوق زن از دیدگاه اهل بیت(ع) اشاره مینماید، اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان آخرین دغدغه ای است که نویسنده را به پژوهش در سیره اهل بیت علیهم السلام وامیدارد.

این اثر توسط «مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه» تهیه گردیده است که طی ۲۰ سال فعالیت خود علاوه بر پاسخ‌گویی به بیش از ۲۰۰ هزار پرسش و شبهه، تهیه و تالیف حدود ۱۵۰ عنوان کتاب در مسائل مختلف دینی را در کارنامه خود دارد.

نویسنده نگاه اسلام به حقوق زن و مرد را چنین بیان می‌کند: «بر اساس گفتمان قرآنی و آموزه‌های شرعی، زن از همان نفس مرد و هر دو با نقش هایی متفاوت ولی همسو آفریده شده اند، بنابر این تمامی اصولی که درباره حقوق انسانی شخص از زمان تولد تا وفات و حتی پس از وفات در منابع شرعی وارد شده، در مورد زنان نیز صادق است. با توجه به اصل یاد شده در بسیاری از موارد، شارع مقدس تعیین حقوقی مانند حفظ حرمت شخص، ممنوعیت غیبت افراد، پرهیز از تهمت، برخورداری از عدالت در خانواده و اجتماع، ممنوعیت ظلم و تعدی، محترم بودن حق مالکیت و ... را در اصل‌های عمومی و بدون تاکید بر جنسیت افراد بیان کرده و مذکر بودن ضمایر و افعال دلیلی بر انحصار این حقوق در مردان جامعه نیست.»

در این کتاب به نقل از عبدالحلیم ابوشقه می خوانیم:«زن مسلمان بیشترین آسیب را به خاطر تجاوز دو جاهلیت دیده است: جاهلیت قرن چهاردهم هجری یا جاهلیت غلو، تشدید و تقلید کورکورانه از میراث اجدادی و جاهلیت قرن بیستم یا جاهلیت برهنگی، اباحی گری و تقلید کورکورانه از غرب که هر دو جاهلیت، خروج از حکم خداوند و عبور از صراط مستقیم شرع است».

در واپسین پاراگراف کتاب، نویسنده آسیب شناسی خود را چنین بیان می‌کند:«به نظر می رسد منفرد و جدا دیدن گزاره های اسلامی و رفتار اهل بیت علیهم السلام و شیوه ارائه آن از سوی مبلغان، ما را در ترسیم الگویی موفق برای جامعه ناکام گذاشته است و نسل کنونی ما دچار حیرت و سرگردانی است» و در ادامه خواهان استفاده محققان از متد جدید پژوهشی جهت به دست آوردن اصول حاکم بر رفتار اهل بیت(ع) می شود.

این اثر با توجه به موضوع آن که جایگاه زن در مکتب اهل بیت(ع) است و روش تحقیق بدیعی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای مخاطبین باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha