جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ |۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 14, 2024
سیبویه بندر سیراف

حوزه/ آرامگاه سیبویه در شمال دره‌ سیراف از توابع شهرستان کنگان استان بوشهر قرار دارد و از مقبره‌های قدیمی شهرستان کنگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، در استان بوشهر ۳۹۸ بقعه متبرکه و ۲۵۰ امام‌زاده وجود دارد که این بقاع از ظرفیت‌های مهم گردشگری مذهبی برای این استان محسوب می‌شوند، اما با وجود اهمیت گردشگری سیاحتی در استان بین گردشگران، بُعد گردشگری زیارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود این تعداد بقعه متبرکه و امام‌زاده در این خطه، کمتر کسی و گردشگری است که اطلاع دقیقی از این بقعه‌ها داشته باشد، بنابراین خبرگزاری حوزه در پرونده‌ای ویژه، به‌معرفی امامزادگان و بقاع متبرک استان با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان پرداخته است.

آرامگاه سیبویه

آرامگاه سیبویه، در شمال دره‌ سیراف از توابع شهرستان کنگان، استان بوشهر قرار دارد که از مقبره‌های قدیمی شهرستان کنگان است. این گور متعلق به سیبویه از دانشمندان ایرانی صرف و نحو زبان عربی و پیشوای مکتب نحوی بصره است. سیبویه دانشمندی معروف در آن دوران بود که نام اصلی آن ابوبشر عمرو بن عثمان است که در قرن سوم هجری قمری می‌زیسته است که پس از مرگش برای او آرامگاهی ساخته‌اند. آرامگاه سیبویه در هفتم مهرماه سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی رسید.

معماری آرامگاه سیبویه

ساختمان این آرامگاه، بنایی کوچک از سنگ و گچ با گنبدی بر فراز آن است که بسیار جالب است. در سال ۱۳۴۵ باستان‌شناسی به اسم دیوید وایت هوس به همراه ۱۲ نفر از باستان‌شناسان از دانشگاه آکسفورد، از درون این مقبره خاک‌برداری کردند که دو قبر در آن در عمق یک و دو متر کشف شد. یک قبر بزرگ با صندوقی مکعبی و نوعی لوح خط کوفی زیبا و یک قبر دیگر با عرض کم و بدون سنگ قبر که با سنگ آهک سیقل داده شده است و توسط صندوقچه‌ای قبر را پوشانده است که گفته می‌شود متعلق به صاحب مقبره است که با آن دفن شده است.

پیشنهاد برای دیدن آرامگاه سیبویه

پس از بازدید از آرامگاه سیبویه، مکان‌های دیدنی زیادی در حوالی آرامگاه و در مجموع شهرستان کنگان وجود دارد که از جمله‌ی این مکان‌ها می‌توان به بندر سیراف، بوستان بنک، بوستان ناخدا، مسجد جامع سیراف و... اشاره کرد که هر کدام در نوع خود بسیار زیبا و جذاب هستند که می‌توانید از آن ها دیدن نمایید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha